جعل هویت در جودو؟

چهار سال پیش در حادثه سقوط هواپیما چند تن از ملی‌پوشان جودوی نوجوانان ایران جان خود را از دست دادند، این حادثه به خودی خود تلخ بود، اما چیزی که آن را تلخ‌تر کرد، بحث جعل هویت و صغر سن چند تن از ملی‌پوشان بود که حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد. آن حادثه با تمام حواشی‌اش تمام شد، اما اکنون با گذشت چهار سال باز هم شایعه جعل هویت و صغر سن در جودو مطرح شده است هر چند رییس فدراسیون جودو با قطعیت این شایعات را رد می‌کند. به گزارش ایسنا، حدود دو هفته پیش بود که جعل هویت در جودو توسط دو ملی‌پوش بزرگسال ایران قوت گرفت و برخی از منتقدان با پیگیری موضوع حتی به دادگاه هم شکایت کردند.

گروهی دیگر با ارسال نمابری به خبرگزاری‌ها ادعا کردند که مدارک مستندی در مورد این جعل هویت دارند و مدارک‌شان را ارائه کردند. در آن نمابرکپی پاسپورت امیر قاسمی‌نژاد و برادرش حمید قاسمی‌نژاد و همچنین کپی گذرنامه وحید بنا و احسان بنا وجود دارد که ادعا شد امیر قاسمی‌نژاد و وحید بنا با شناسنامه‌های برادرشان در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کردند، اما علیرضا امینی رییس فدراسیون جودو با قاطعیت این خبرها را کذب خواند.

وی در پاسخ به این سوال که مطرح شده امیر قاسمی‌نژاد با شناسنامه برادرش حمید قاسمی‌نژاد در مسابقات شرکت می‌کند، گفت: دو سال پیش گزارشی مبنی بر استفاده امیر قاسمی‌نژاد از شناسنامه برادرش حمید قاسمی‌نژاد در مسابقات لیگ مطرح شد و پس از بررسی گزارش‌ها این پرونده‌ به کمیته انضباطی ارجاع شد. در کمیته انضباطی این تخلف اثبات شد و قاسمی‌نژاد برای یک سال محروم شد. این جودوکار زمانی که محرومیتش را به پایان رساند، بعد از آن با شناسنامه خودش در مسابقات شرکت می‌کند و مشکلی ندارد.

رییس فدراسیون جودو در پاسخ به این سوال که آیا ادعای مطرح شده در مورد استفاده وحید بنا از شناسنامه و پاسپورت برادرش احسان بنا صحت دارد یا خیر، گفت: متاسفم که اینها را مطرح می‌کنم، چرا که احسان بنا در همان حادثه تلخ و سقوط هواپیما جان خودش را از دست داد، حال چطور می‌تواند برادرش از آن پاسپورت استفاده کند.

ضمن اینکه مطمئنم وحید بنا با شناسنامه و پاسپورت خودش در مسابقات شرکت می‌کند چرا که نیازی ندارد با هویتی دیگر در تیم باشد.

وی ادامه داد: مطمئنم وحید بنا نیازی به استفاده از این کار ندارد. او سه سال است در تیم ملی جوانان ایران در مسابقات آسیایی یا جهانی شرکت نکرده و در رده سنی بزرگسالان قرار دارد. در این رده نیازی به استفاده از شناسنامه و پاسپورت دیگران نیست.