جهنم ناشـی‌ها !

آنچه بر سپاهان در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا گذشت، مثنوی هفتاد من کاغذ است، اما درست در شرایطی که به نظر می‌رسید این قصه پرپیچ و خم قرار است در ورزشگاه مملو از جمعیت نقش جهان پایانی خوش داشته باشد، همه‌چیز به هم ریخت. داستان این بازی اما از دو زاویه دیگر هم تامل‌برانگیز است.

تکمیل سریال شکست‌ها؟

حذف احتمالی سپاهان از لیگ قهرمانان، تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان فوتبال ایران در رویدادهای بین‌المللی خواهد بود. استقلال که اصلا مجوز حضور در این مسابقات را به دست نیاورد، نساجی تازه‌وارد حتی پیش از آخرین بازی مرحله گروهی اوت شد، پرسپولیس به عنوان موفق‌ترین نماینده سالیان اخیر فوتبال کشورمان در آسیا، در روز پایانی مسابقه‌ای را که برای الدحیل تشریفاتی بود در حضور حدود ۶۰ هزار تماشاگر باخت و کنار رفت، در این فاصله تیم ملی از نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا حذف شد و حالا هم سپاهان در آستانه اوت شدن از یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان قرار گرفته است. ناکامی احتمالی طلایی‌پوشان، حتی ممکن است منجر به کاهش شدید سهمیه ایران در مسابقات باشگاهی فصول آینده شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال راه‌اندازی «لیگ نخبگان» است و عجیب نخواهد بود اگر در آن سهمیه چندانی برای فوتبال ایران در نظر گرفته نشود؛ فوتبالی که تیم‌هایش یک به یک از مسابقات ملی و باشگاهی کنار می‌روند و قاعدتا در فرم کنونی نسبت چندانی با نخبگی ندارد!

بازی با VAR را بلد نیستیم

دیدار سپاهان برابر الهلال اما یک نقطه‌عطف بزرگ داشت؛ جایی که محمد دانشگر اواخر نیمه دوم به دلیل تکل بی‌محابایی که در میانه میدان زد کارت قرمز مستقیم گرفت و بازی زیر و رو شد. در آن زمان، مسابقه با نتیجه یک-یک در جریان بود و سپاهان حتی شانس برتری داشت، اما بعد از ۱۰ نفره شدن میزبان، ‌میهمان ابتکار عمل را به دست گرفت و دو گل دیگر زد. تکل بی‌دلیل دانشگر در حالی زده شد که احمد العلی کویتی ابتدا حتی اعلام خطا هم نکرد، اما در ادامه از سوی کمک‌داور ویدئویی به کنار زمین فرا خوانده شد و با تماشای دوباره صحنه کارت قرمز مستقیم داد. بله؛ می‌دانیم که چنین خطاها و اخراج‌هایی امروزه در همه لیگ‌های دنیا اتفاق می‌افتد و حتی گاهی حرفه‌ای‌ترین بازیکنان هم مرتکب اشتباهاتی از این دست می‌شوند، اما نکته اینجاست که نرخ آن بین تیم‌های ایرانی بسیار بالاست. محمد دانشگر، چهارمین بازیکن سپاهان در این فصل لیگ قهرمانان بود که کارت قرمز می‌گرفت و این در حالی است که بازیکنان نساجی هم تجربه مشابهی در این رقابت‌ها داشته‌اند. دیگر نیازی به یادآوری نیست که دو خطای پنالتی از مهدی شیری و احمد نوراللهی که هر دو در بازبینی گرفته شدند، یک قهرمانی آسیا را مفت و مسلم از پرسپولیس گرفت. البته که در تیم ملی هم از این دست داستان‌ها زیاد داشته‌ایم. بخش بزرگی از این ماجرا به دلیل آن است که در مسابقات باشگاهی ایران از VAR استفاده نمی‌شود و بازیکنان عادت به این موضوع ندارند. در نتیجه آنها گاهی متوجه پیامدهای خطای ساده‌ای که می‌کنند نیستند و این موضوع، در میادین بین‌المللی به‌شدت به ضرر ما تمام می‌شود. این تازه غیر از آن است که چون داوران ما هم از این سیستم محروم هستند، حضورشان در مسابقات بین‌المللی محدود و محدودتر شده است. ببینید که فقدان VAR چطور به شکل همزمان باعث تضییع حق باشگاه‌ها و ضربه خوردن فوتبال ایران در همه زمینه‌ها شده است.