رانت بد است، اما نه برای من!

خیلی‌ها پرسیدند اگر قرار است بابت ششمین صعود به جام‌جهانی که دیگر اتفاق خاص و ویژه‌ای هم نیست به بازیکنان جایزه داده شود، اولا چرا این پاداش این‌قدر چشمگیر است و ثانیا چرا باید از مکانیزمی استفاده شود که بوی تند تبعیض می‌دهد؟ پس از آن کمی فضا آرام شد و مردم در میان انبوه خبرهای دیگر این داستان را از یاد بردند. هرازگاهی تصاویری هم منتشر می‌شد که نشان می‌داد خودروهای لوکس برخی بازیکنان به تدریج در حال وارد شدن به کشور است.

با این حال چیزی که دوباره این آتش را بر افروخت، مصاحبه حیرت‌انگیز محمدحسین کنعانی‌زادگان بود. مدافع تیم ملی در یک گفت‌وگوی تصویری به نوعی فخر خودروی صد میلیارد تومانی‌اش را فروخت و غائله‌ای به پا شد که هنوز هم ادامه دارد. خیلی از ورزشکاران فعال در رشته‌های دیگر و مخصوصا کشتی‌گیرها که معمولا مدال‌های زیادی برای ایران کسب می‌کنند، به‌شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. انبوه پست و استوری و مصاحبه منتشر شد که محوریت همه آنها اعتراض به «تبعیض» بود. نهایتا هم دیوان عدالت اداری به پشتیبانی افکار عمومی، مجوزها را باطل کرد.

دامنه موضوع به همین‌جا هم محدود نشد و کنعانی‌زادگان که از دید برخی بازیکنان مقصر اول این داستان بود، تحت فشار شدید قرار گرفت. شایعه شده جایگاه او در پرسپولیس و تیم ملی هم به همین دلیل به خطر افتاده است. کنعانی در فهرست بازی اخیر پرسپولیس برابر شمس‌آذر قزوین قرار نگرفت و یحیی گل‌محمدی دلیل آن را عدم تمرکز این بازیکن عنوان کرد. همزمان گفته می‌شود گروهی از بازیکنان تیم ملی هم خواهان خط خوردن کنعانی از فهرست جام ملت‌های آسیا شده‌اند!

بعد از این همه داستان و حاشیه‌ای که به وجود آمده، حالا خبر رسیده خود کشتی‌گیرها هم که معترض اول این امتیاز تبعیض‌آمیز بودند، خواهان دریافت حواله خودرو شده‌اند! به‌طور مشخص علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در این مورد به «ایسنا» گفته است: «اینکه فوتبالیست‌ها گرفتند حق آنها است چون زحمت می‌کشند. آنها بچه‌های ما و باعث افتخار هستند، ولی اگر از همان اول همه را می‌دیدند این اتفاق نمی‌افتاد. هر رشته‌ای جای خود را دارد و کشتی هم جایگاهش مشخص است. سایر ورزشکاران هم باید دیده می‌شدند. از همان اول می‌توانستند حرف‌ها را مدیریت کنند. این موضوع به هیات دولت می‌رود و خواهشم از اعضای دولت این است که همه را ببینند. من هم به رئیس‌جمهور نامه نوشتم و لیست ورزشکاران خود را که در این چند سال افتخار‌آفرینی کردند و ۲۱ مربی و کشتی‌گیر هستند، معرفی کردیم و می‌خواهیم شامل حال آنها هم بشود.» این اظهارنظر دبیر، دیروز موج بزرگی از واکنش‌ها را به دنبال داشت و بسیاری به این نتیجه رسیدند که گویا اصل اعطای رانت محل اشکال نبود، بلکه آقایان فقط با این مشکل داشتند که چنین امتیازی چرا شامل خودشان نشده است! گویا رانت بد است، جز اینکه به ما هم برسد، شبیه استخدام چندتن از قهرمانان کشتی در یکی از بانک‌های دولتی کشور که چندی پیش رخ داد و آن هم سر و صدای زیادی کرد.