غرامت ؟ دلخوش نباشید!

به این اظهارات حیرت‌انگیز یحیی گل‌محمدی پس از بازی پیکان و پرسپولیس توجه کنید: «بعد از مصدومیت پورعلی‌گنجی حتی یک عذرخواهی و دلجویی کوچک از فدراسیون ندیدیم. این بازیکن در تیم ملی کشورمان بازی کرد و این اتفاق افتاد، ولی متاسفانه ساده از کنار این قضیه گذشتند و حتی یک عذرخواهی کوچک هم نکردند!» یعنی الان که نیمار هم مشابه پورعلی دچار پارگی ACL شده و فصل را از دست داده، باید منتظر انتقاد سرمربی الهلال از فدراسیون فوتبال برزیل باشیم؟ اصلا دو سال پیش که همین پورعلی‌گنجی برای تیم شنزن چین بازی می‌کرد و رباط داد، چه کسی از چه کسی عذرخواهی کرد؟ حقیقتا این صحبت‌ها تنها تاییدی است بر رفتارهای غیرحرفه‌ای که هر روز در این فوتبال شاهد آن هستیم. بگذریم؛ حالا که صحبت از مصدومیت نیمار شد به این خبر هم توجه کنید که فیفا قرار است بابت مصدومیت شدید ستاره برزیلی که در بازی‌های ملی رخ داد، ۷.۵ میلیون یورو به الهلال پرداخت کند. جدا‌ از هزینه ۹۰ میلیونی انتقال نیمار از پاری‌سن‌ژرمن به الهلال، این بازیکن سالانه ۱۰۰ میلیون یورو هم حقوق دریافت می‌کند. این یعنی تنها حدود هفت درصد از حقوق پرداختی سعودی‌ها به عنوان غرامت به حسابشان برمی‌گردد. حالا انتظار پرسپولیسی‌ها از فیفا چقدر خواهد بود؟

قبل از هر حساب و کتابی، اول با قانون فدراسیون جهانی فوتبال در خصوص شرایط فوق آشنا شوید. مطابق قوانین، اگر یک بازیکن در بازی‌هایی که توسط فیفا برگزار می‌شود مصدوم شود و تا ۲۸ روز به میادین بازنگردد، نهاد اداره‌‌کننده فوتبال باید به باشگاه او غرامت پرداخت کند. هرچند برای محاسبه این هزینه هم باید قبل از هرچیز نحوه و میزان حقوقی که بازیکن مصدوم از باشگاهش دریافت می‌کند، مشخص شود.

در قراردادهای حرفه‌ای فوتبال غالبا پرداختی به بازیکنان به صورت هفتگی یا ماهانه است، اما در ایران هیچ حساب و کتابی در این خصوص وجود ندارد. بازیکنان لیگ‌برتر معمولا به صورت درصدی و در بازه‌های زمانی نامشخص از باشگاه حقوق می‌گیرند و این موضوع باعث عدم شفافیت از نظر فیفا خواهد بود. یک نکته دیگر را هم فراموش نکنید که هنوز مشخص نیست قراردادی که برای بازیکنان پرسپولیس به ثبت رسیده واقعی است یا آپشن هوادار متمول در آن محاسبه شده است! اگر فرض را بر این بگذاریم که دستمزد یک فصل پورعلی گنجی در یک فصل ۱۵ میلیارد تومان باشد، درصورتی‌ که این بازیکن حداقل ۶ ماه نتواند برای پرسپولیس بازی کند و بیش از یک ‌نیم ‌فصل از رقابت‌ها را از دست بدهد، فیفا پس از کسر ۲۸ روز اول از دوران غیبت پورعلی‌گنجی، بقیه روزهای دوری او از میادین را مطابق رقم قراردادش محاسبه می‌کند. یعنی چیزی در حدود ۹ میلیارد تومان که می‌شود کمتر از ۱۸۰ هزار دلار و شاید بهتر باشد آن را اعانه بدانیم تا غرامت!