بعدازظهر آقای اخمو

دیدار اول تیم کشورمان شهریورماه برابر ازبکستان برگزار شد و این‌بار در مسابقه دوم شاگردان کارلوس کی‌روش به مصاف بولیوی رفتند؛ تیمی که اگرچه حریف چندان قدرتمندی نبود و بازیکنانش هم خسته از یک مسافرت ۱۵ ساعته به تهران رسیدند، اما حداقل رقیبی غیرتکراری به‌شمار می‌آمد و این یک غنیمت فنی برای تیم‌ملی محسوب می‌شد. انصافا بازیکنان تیم کشورمان هم نمایشی بهتر از گذشته داشتند. کی‌روش در این بازی ترکیبی نسبتا هجومی را به میدان فرستاد و حضور همزمان سامان قدوس، مهدی طارمی، سردار آزمون، وحید امیری و علیرضا جهانبخش در میدان به نمایش ایران طراوت بخشید. این مساله باعث شد تیم‌ملی در نیمه نخست موقعیت‌های متعدد گلزنی به‌دست بیاورد که از بین آن همه تنها یک‌بار ضربه علیرضا جهانبخش درون دروازه حریف جا گرفت.

با آغاز وقت دوم کی‌روش چهار تعویض انجام داد و مسعود شجاعی، کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی و اشکان دژاگه را به زمین فرستاد. بازی در نیمه دوم کمی افت کرد و حتی روی یکی از معدود حملات بولیوی، دروازه تیم کشورمان با یک ضربه از راه دور باز شد. با این وجود حملات تیم‌ملی خیلی زود به نتیجه رسید و مهدی ترابی گل برتری ایران را زد تا ما این بازی را ۲ بر یک ببریم و اردوی مهرماه رسما به پایان برسد. از نظر فنی این بازی در راستای ادعای کی‌روش در مورد تلاش برای تغییر سبک تیم‌ملی قابل ارزیابی است. در شرایطی که بعد از جام‌جهانی خیلی‌ها از نمایش بیش از حد تدافعی تیم‌ملی انتقاد کردند، کی‌روش بارها وعده داد که شیوه ایران در جام‌ملت‌ها متفاوت خواهد بود؛ اتفاقی که فعلا رخ داده و در این دو دیدار دوستانه، مخصوصا نبرد با بولیوی شاهد بازی مالکانه‌تر تیم‌ملی بودیم.

بازی با بولیوی اما حاشیه‌هایی هم داشت. کارلوس کی‌روش که این روزها کج‌خلق‌تر از همیشه نشان می‌دهد، در این مسابقه رامین رضاییان را بدون دعوت به اردوی تیم‌ملی روی نیمکت ذخیره‌ها نشاند. به علاوه او حاضر نشد گرمکن منقش به نشان فدراسیون فوتبال را به تن کند. کی‌روش همچنین در نشست خبری بعد از بازی بار دیگر به سطح کیفی لیگ ایران طعنه زد و گفت: «اینجا به ندرت می‌توانید مسابقه‌ای با این کیفیت ببینید.» اما مهم‌ترین جملات کارلوس در نشست، جایی بود که او مدعی شد از بی‌احترامی‌های صورت گرفته به خودش و کادرش در ایران خسته است: «دیگر بس است. اگر ما را نمی‌خواهید، توی صورت‌مان بگویید. من و دستیارانم به‌خاطر فوتبال ایران فداکاری‌های زیادی کرده‌ایم.» آنچه مسلم است اینکه کی‌روش قصد ندارد اخم‌هایش را باز کند و تنشی که از او شروع شده، به سایرین هم سرایت کرده است؛ از جمله تماشاگرانی که بارها در این بازی برانکو و جلال حسینی را تشویق کردند تا اعتراض‌شان به کارلوس را نشان بدهند. این فضای خصمانه در آستانه جام‌ملت‌ها به سود هیچ‌کس نیست. کاش نشانی از هنر «مدیریت» به چشم می‌خورد.