«علیمنصور» در برزخ!

دنیای اقتصاد: استقلال همچنان در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد. در چند روز اخیر رسانه‌ها از خروج منصوریان از این تیم نوشتند و به گمانه‌زنی در مورد گزینه‌های جایگزینی وی پرداختند اما ظاهرا هیات‌مدیره این باشگاه در این زمان حساس قصد ندارد ریسک کرده و به تعویض مربی دست بزند. از این‌رو مدیرعامل و سخنگوی استقلال در این مدت سیاست سکوت اختیار کردند و ترجیح دادند در سکوت پروژه مدنظر خود را پیش ببرند، پروژه‌ای که به‌نظر می‌رسد محور آن ابقای منصوریان با یک اولتیماتوم جدی برای نتیجه‌گیری در بازی‌های آینده باشد. مدیران استقلال که سردرگمی آنها خیلی با خشم هواداران هماهنگ شده نیست، قصد دارند با استفاده از فرصت تعطیلی لیگ آخرین فرصت را در اختیار منصوریان قرار دهند و در صورت عدم نتیجه‌گیری، برای برکناری این مربی وارد عمل شوند. در همین حال سیدرضا افتخاری، مدیرعامل استقلال با انتشار بیانیه‌ای به نمایندگی از مجموعه عوامل این باشگاه از هواداران استقلال عذرخواهی کرد. عذرخواهی افتخاری همراه با توضیحات مبهمی است که او درباره تلاش هیات‌مدیره باشگاه برای رفع مشکلات داده است. در این بیانیه هواداران استقلال به آرامش دعوت شده و فضای امیدوار‌کنند‌ه‌ای برای بازی‌های آینده ترسیم شده است. در بخشی از این بیانیه آمده: «مجموعه باشگاه از هیچ کوششی برای به موفقیت رساندن استقلال دریغ نخواهد کرد و برای رسیدن به این مهم در حال تلاش و مطالعه هستیم.»

فردا روز سرنوشت

منصوریان در میان اعضای هیات‌مدیره نیز موافقان و مخالفانی دارد. یکی از مخالفان بزرگ او نیز حسن زمانی است که از ابتدا و حتی در فصل پیش نیز موافق ادامه حضور منصوریان در استقلال نبود. در این میان به‌نظر می‌رسد تکلیف قطعی نیمکت آبی‌ها فردا مشخص خواهد شد. جلسه هیات‌مدیره باشگاه استقلال فردا و با حضور علیرضا منصوریان برگزار خواهد شد. جواد قراب، عضو هیات‌مدیره این باشگاه اعلام کرده این جلسه روز یکشنبه برگزار می‌شود. جلسات هیات‌مدیره این باشگاه به دلیل حضور پیدا نکردن محمدحسین قریب چند هفته‌ای هست که برگزار نمی‌شود و قرار است این اتفاق بالاخره روز یکشنبه بیفتد. باید دید خروجی این جلسه به تعویض سرمربی ختم می‌شود یا منصوریان می‌تواند از آخرین مهلتش نیز استفاده کند.

تکرار ماجرای حجازی برای منصوریان؟

سال ۸۶ زمانی که ناصر حجازی سرمربی استقلال شد، هواداران استقبال زیادی از او کردند و تمرینات استقلال با حضور چند هزار نفر تماشاگر برگزار می‌شد. استقلال ابتدا استقلال اهواز را برد اما مقابل ملوان باخت و همان جا بود که هیات‌مدیره وقت استقلال علیه حجازی موضع گرفتند و اینجا آغاز چالش‌های استقلال بود. آبی‌ها نتوانستند به لحاظ روحی شرایط خود را حفظ کنند و بعد از شکست ۳بر۲ مقابل پیکان، ناصر حجازی برکنار شد. حجازی بعد از آن بازی در نشست خبری گفت: «مشکلات استقلال به بیرون از باشگاه مربوط می‌شود. دست منصوریان و مجیدی را می‌بوسم که با تمام وجود برای استقلال بازی کردند.» چرخش روزگار حالا منصوریان را به جای مربی فقید آبی‌ها نشانده و بازی تاریخ باعث شده تا او هم روزهایی که حجازی تجربه کرد را تجربه کند. استقلال بعد از شکست مقابل پیکان با هدایت حجازی با تماشاگرانی روبه‌رو بود که علیه پیشکسوت خود شعار می‌دادند و در این میان عده‌ای هم به دنبال آرام کردن سکوها بودند. این شرایط مشابه وضعیتی است که این روزها منصوریان در استقلال تجربه می‌کند.

حمایت پیشکسوتان از منصوریان

در این میان اما برخی پیشکسوتان باشگاه از ادامه حضور منصوریان حمایت کرده و معتقد هستند تعویض سرمربی در این شرایط به صلاح باشگاه نیست. صمد مرفاوی سرمربی پیشین استقلال یکی از موافقان ادامه حضور منصوریان معتقد است که باید یک نفر سرمربی کنونی این تیم را کنترل کند تا او منطقی حرف بزند. وی به خبرگزاری تسنیم گفت: «استقلال به‌خاطر شرایط سختی که داشت، با استرس مقابل پدیده قرار گرفت. استرس در چهره بازیکنان و حتی نیمکت‌نشینان استقلال هم مشخص بود. این استرس تاثیر خیلی زیادی روی روند بازی داشت و استقلال نتوانست برنامه‌های تیمی خودش را اجرا کند. تیم به لحاظ روحی، خراب و به لحاظ فنی، سردرگم بود. استقلال عملا هیچ راهکاری برای بردن نداشت و بازی خوبی ارائه نداد.» وی درخصوص حرکات عجیب علیرضا منصوریان در پایان بازی گفت: «آن صحنه‌ها را دیدم و می‌دانم که این شرایط، چه شرایط سختی است. وقتی مربی و تیمش تحت فشار باشند و از طرفی نارضایتی هوادار را ببینند، لحظات سختی را می‌گذرانند. منصوریان دید که تیمش با شکست مواجه شده و هواداران ناراضی هستند و شعار می‌دهند. وقتی شرایط روحی‌ مربی بد می‌شود، آن اتفاقات می‌افتد. بحرانی به‌وجود آمده و این بحران هم حل شدنی است. با یک برد شرایط برمی‌گردد. فکر می‌کنم ۵ هفته به لحاظ فنی برای تغییر مربی در تیم استقلال زود است. تغییرات مربی در ۵ هفته اول زود است، مگر اتفاق خاصی بین هیات‌مدیره و کادر فنی رخ دهد. امیدوارم هر اتفاقی رخ می‌دهد به صلاح استقلال باشد.» مرفاوی با اشاره به صحبت‌های علیرضا منصوریان در نشست‌های خبری یادآور شد: «منصوریان باید پخته‌تر و منطقی‌تر حرف بزند. هر کسی یک برخوردی دارد و به‌گونه‌ای صحبت می‌کند، اما یک نفر باید کنار منصوریان باشد که او را کنترل کند.» شاهین بیانی دیگر پیشکسوت استقلال نیز معتقد است برکناری منصوریان در شرایط فعلی به ضرر این تیم خواهد بود. وی به خبرگزاری مهر گفت: «استقلال امسال برخلاف سال گذشته بازیکنان خوبی را جذب کرد، زمان مناسبی هم برای برگزاری اردو و تمرینات تاکتیکی داشت، دیدارهای تدارکاتی خوبی را هم انجام داد و همه چیز آماده بود تا یک شروع پرقدرت را در فصل جدید داشته باشد. پنج بازی، چهار امتیاز و یک گل زده نشان می‌دهد وضعیت استقلال خوب نیست، نتیجه لازم را کسب نکرده و باید به هواداران حق داد که نسبت به این قضیه معترض باشند. منصوریان باید بپذیرد عملکرد ضعیفی داشته و نتوانسته انتظارات هواداران و تمامی اهالی فوتبال را برآورده کند. البته من مخالف تعویض سرمربی هستم چون اعتقاد دارم هیچ یک از مربیان داخلی در این شرایط به استقلال نخواهند آمد، زیرا وضعیت بسیار بغرنج است و کسی ریسک نمی‌کند که در این مقطع حساس، استقلال را از منصوریان تحویل بگیرد.»

ما طلسم شده‌ایم!

در این میان به‌نظر می‌رسد این شرایط آنقدر وضعیت روحی و روانی بازیکنان استقلال را متشنج کرده که آنها به خرافات روی آورده‌اند. درباره وضعیت استقلال نظرات متفاوتی بیان شده اما خبرآنلاین از قول برخی بازیکنان این تیم نوشته که احتمالا استقلالی‌ها را طلسم کرده‌اند که آنها نمی‌توانند از موقعیت‌هایی که در هر بازی گیرشان می‌آید، استفاده کنند.