تیم‌ملی فوتبال کشورمان راهی مسابقات نهایی جام‌جهانی روسیه شده و برای حضوری پرقدرت در این مسابقات آماده می‌شود. در همین حال سرمربی تیم‌ملی نیز از تجربیات چند سال اخیرش در ایران و اظهارنظر جالب سرالکس فرگوسن سخن گفته است. کارلوس کی‌روش در مصاحبه‌ای مفصل با سایت پرتغالی «بانکادا» در مورد چرایی ماندنش در تیم‌ملی و اهدافش با این تیم صحبت کرد. کی‌روش در مورد شرایط حضورش در فوتبال ایران گفت: «دلیل اولی که ایران را برای کار انتخاب کردم این بود که دراین تیم می‌توانستم فرضیه به هم ‌پیوستگی که داشتم را به اجرا بگذارم. دوم اینکه با تیم‌ملی ایران این فرصت را داشتم تا به جام‌جهانی برزیل بروم، درست همان اتفاقی که در مورد تیم‌ملی پرتغال افتاد و به‌خاطر جام‌جهانی آفریقای جنوبی قید ادامه حضور درمنچستریونایتد را در سال ۲۰۰۸ زدم، این درحالی بود که همچنان با منچستریونایتد قرارداد داشتم و قرار بود جانشین سرالکس فرگوسن شوم، در مورد ایران هم فرصت حضور در جام‌جهانی برزیل را داشتم.

پس از سه سال سرمربیگری تیم‌ملی ایران (پس از جام‌جهانی ۲۰۱۴) تصمیم به ترک این کشور گرفتم، اما درادامه نظرم تغییر کرد. به‌خاطر فدراسیون فوتبال و بازیکنان تیم‌ملی ایران از جمله بازیکنان جوانی که خودم به تیم‌ملی دعوت کرده بودم، تصمیم گرفتم به کارم در این تیم ادامه بدهم و حالا هم حس خوبی دارم که روی نیمکت تیم‌ملی ماندم و دانش و تجربه‌ام را به بازیکنانی که درطول این هفت سال در اختیار داشتم و دردسری برایم نداشتند، انتقال دادم. اولین باری که به آنجا (ایران) رفتم به‌عنوان پناهنده بود، چون در آن مقطع فکر می‌کردم همه‌ دنیا علیه من است.

سرآلکس گاهی با من تماس می‌گرفت و می‌گفت «چه کارمی‌کنی آنجا؟ تو داری وقت و استعدادت را هدر می‌دهی؟» یک بار که مرخصی بودم، سرآلکس به من زنگ زد و گفت «فردا چه کاره‌ای؟ صبحانه خوبی آماده کن که فردا می‌آیم پیشت.» فردا به فرودگاه رفتم و او را به خانه‌ام آوردم و صبحانه را با هم خوردیم و با یکدیگر صحبت کردیم. سرآلکس سپس به من گفت «اینجا آمدم تا بگویم اگر اتفاقی برای تو بیفتد، ما همچنان منتظر تو هستیم.» همین یک ماه پیش بود که دوباره فرگوسن به من گفت داری وقت و استعدادت را در ایران هدر می‌دهی.» اما کی‌روش از کار در ایران به هیچ‌وجه پشیمان نیست و در ادامه نیز به این موضوع اشاره می‌کند: «من با وجود داشتن ۱۴، ۱۵ بازیکنی که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند، خیلی امیدوار هستم. ما حالا کمی جاه‌‌طلب‌تر هستیم. این در حالی است که در هر چهار جام‌جهانی قبلی ایران موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است، بنابراین باید تلاش کنیم با کنار زدن موانع به مرحله حذفی جام‌جهانی برسیم. تیم‌ملی حالا باتجربه‌تر است، به بلوغ لازم رسیده و تقریبا تیمی بهتر نسبت به چهار سال پیش داریم. این تغییر درست مثل این است که از شب به روز آمده‌ایم.