پرسپولیس و پنج ماه کلیدی

دنیای اقتصاد: فارغ از اینکه امروز چه اتفاقی در ورزشگاه تختی تهران رخ بدهد و تراکتورسازی و نفت تهران چه نتیجه‌ای برابر هم به دست بیاورند، پرسپولیس با پیروزی بر سیاه‌جامگان در بازی روز جمعه موفق شد مقام قهرمانی نیم‌فصل اول را به دست بیاورد؛ عنوانی که اگرچه تشریفاتی و غیرقابل اتکا به نظر می‌رسد، اما به هر حال نشان می‌دهد پرسپولیس در مسیر درست گام برداشته و ممکن است با ادامه این روند، طلسم ۹ساله قهرمان نشدن در لیگ برتر را بشکند. سرخپوشان در نیم‌فصلی که گذشت روزهای پرفراز و نشیب زیادی داشتند؛ از دو بازی گل نزدن برابر تراکتورسازی و استقلال تهران تا گلباران کردن تیم‌های قدرتمندی مثل سپاهان و نفت تهران، از حواشی ابتدای فصل در مورد رامین رضاییان و مهدی طارمی تا این پایان دل‌انگیز در ورزشگاه آزادی با همیاری و همدلی ۱۱بازیکن. واقعیت آن است که با همه کم‌وکاستی‌ها، پرسپولیس در نیمه اول لیگ شانزدهم تیمی کاملا در قواره‌های قهرمانی نشان داد؛ تیمی که اگر کمی تقویت شود، چند بازیکن مفید بگیرد و حاشیه‌های عجیب داخل مجموعه‌اش را جمع کند، راه درازی برای قهرمانی پیش رو نخواهد داشت.

دورنمای دور برگشت

نیم‌فصل دوم به دلایلی می‌تواند برای پرسپولیس آسان‌تر از نیم‌فصل اول باشد. توجه داشته باشید که سرخپوشان در دور رفت فقط ۷بازی را در ورزشگاه آزادی برگزار کردند که این تعداد در دور برگشت به ۹بازی خواهد رسید. به علاوه پرسپولیس بخشی از سخت‌ترین مسابقاتش را در دور رفت در خانه رقبا برگزار کرده؛ مثل هر دو بازی اصفهان با سپاهان و ذوب‌آهن، دو بازی تبریز مقابل تراکتور و گسترش و نیز بازی اهواز برابر استقلال خوزستان که همگی آنها در دور برگشت در ورزشگاه آزادی خواهد بود. شاگردان برانکو همچنین پیش و پس از دربی برگشت تهران میزبان خواهند بود که امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. به علاوه آنها در هفته‌های مهم بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم که می‌تواند معادلات مربوط به قهرمانی را مشخص کند، به‌صورت متوالی میزبان هستند که این هم امتیاز قابل‌توجهی است. با همه اینها اما، موانع و مشکلاتی هم برای قرمزها قابل تصور است. این تیم به زودی وارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد که این موضوع به‌طور قطع بخشی از توان و تمرکز قرمزها را معطوف به خودش خواهد کرد. تنها کافی است به یاد داشته باشیم پرسپولیس کمتر از یک هفته بعد از دربی تهران ناچار است در زمین بی‌طرف به مصاف الهلال عربستان برود که حقیقتا کار دشواری است. به علاوه با جدایی احمد نوراللهی، سرخپوشان ناچار هستند فعلا فقط با یک هافبک دفاعی باکیفیت یعنی کمال کامیابی‌نیا به کار ادامه بدهند که در نوع خودش سخت و خطرناک است.

ماجرای طاهری

از مسائل فنی که بگذریم، حاشیه‌ها و دغدغه‌های مدیریتی پرسپولیس هم همچنان ادامه دارد. با وجود آنکه در این مدت بارها گفته شده کادر مدیریتی فعلی پرسپولیس همچنان با قدرت به کار ادامه خواهد داد، کماکان حرف و حدیث‌های زیادی در مورد احتمال خداحافظی طاهری با سرخپوشان به گوش می‌رسد؛ چنان‌که گفته می‌شود طاهری بعد از بازی روز جمعه با سیاه‌جامگان حتی استعفا داده، اما تماس تلفنی علی پروین با او باعث انصراف وی شده است. به هر حال طبیعی است که این سردرگمی کار را برای پرسپولیس سخت می‌کند؛ به‌خصوص در فصل مهم نقل‌وانتقالات زمستانی که بازیکنان جدید برای حضور در پرسپولیس در حال تصمیم‌گیری هستند. در هر صورت وقتی وضع یک باشگاه چندان روشن نباشد، تمایل بازیکن برای حضور در آن کاهش می‌یابد. امیدواریم مسوولان محترم به یاد داشته باشند که اگر پرسپولیس پارسال و امسال وضع خوبی داشته و مردم را شاد کرده، یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله «ثبات مدیریتی» بوده است.