دنیای اقتصاد: چند روز پیش بود که از انگلستان خبر رسید باشگاه لیورپول به‌دنبال جذب سردار آزمون است و احتمال دارد این کار را در همین پنجره نقل‌وانتقالاتی ژانویه انجام بدهد. شاید اگر دو سال پیش بود، حسابی از شنیدن این خبر ذوق می‌کردیم و دست به رویابافی می‌زدیم، اما حالا قصه فرق می‌کند. در حقیقت در این سال‌ها آن‌قدر شایعات ریز و درشت در مورد تیم بعدی آزمون منتشر شده که دیگر لطف ماجرا از بین رفته است. در این شرایط تا وقتی مهاجم جوان تیم ملی کشورمان «واقعا» راهی یک تیم درست و حسابی نشود، نمی‌توان به چنین اخباری دل خوش کرد. البته سردار فعلا ۲۱ساله است و هنوز برای یک انتقال بزرگ در زندگی حرفه‌ای او دیر نشده، اما انبوه خبرهای بی‌سرانجام در مورد پیشنهادهای رنگارنگ آزمون، کمی مخاطبان را دلسرد کرده است. جالب اینجا است که روز گذشته رسانه‌های مختلف اظهارنظری از یورگن کلوپ را به انتشار رساندند که شاید نشان می‌داد این بار هم قرار نیست شایعات در مورد انتقال آزمون، درست از کار در بیاید. داستان این است که سرمربی لیورپول گفته برای نقل‌وانتقالات نیم‌فصل ترجیح می‌دهد یک وینگر را به استخدام در بیاورد، نه یک مهاجم! به این ترتیب شاید ماجرای پیشنهاد اخیر لیورپول هم به جمع همه پیشنهادهای محقق نشده دو سال گذشته اضافه شود؛ لیستی که مدام بلندتر می‌شود و در این مطلب می‌توانید بخشی از آن را مرور کنید.

با توپچی‌ها شروع شد

بهار۹۳ خبری مثل بمب فوتبال ایران را ترکاند؛ اینکه سردار آزمون در یک قدمی پیوستن به آرسنال انگلستان قرار گرفته و به زودی در خط حمله توپچی‌ها به میدان خواهد رفت. گفته می‌شد آرسنالی‌ها با مدیران روبین‌کازان در حال مذاکره هستند و همه حسابی از این بابت خوشحال بودند، اما در نهایت هیچ اتفاقی رخ نداد.

نوبت به سری‌آ رسید

چند ماه بعد و تابستان۹۳ خبر رسید یوونتوس و میلان ایتالیا به دنبال جذب سردار آزمون هستند. این خبر حتی در نشریاتی مثل مترو و ایندیپندنت هم منتشر شد تا این بار احتمال وقوع یک انتقال بزرگ برای سردار قوت بگیرد، اما خبری نشد. در آن زمان گفته می‌شد سردار برای انتقال به لیگ ایتالیا دو میلیون پوند دستمزد خواهد گرفت، اما در عمل او فقط بین باشگاه‌های روسیه‌ای دست به دست شده است!

و اینک بلوگرانا

دی‌ماه سال۹۳ نوبت به باشگاه بزرگ بارسلونای اسپانیا رسید که لقب جدیدترین مشتری سردار آزمون را به خودش اختصاص بدهد! این بار رسانه‌های ایرانی از قول مطبوعات ایتالیا نوشتند سردار به زودی راهی بارسلونا خواهد شد. البته مشخص نبود وقتی خود بارسا در اسپانیا از امپراتوری‌های مطبوعاتی قابل‌توجهی مثل ال‌موندو سود می‌برد چرا خبر تلاش‌اش برای جذب یک بازیکن باید در ایتالیا منتشر شود، اما به هر حال این بار هم انتقالی در کار نبود!

ماجرای تاتنهام

بهار۹۴ از تاتنهام انگلستان به‌عنوان مشتری جدید آزمون نام برده شد. نوشتند این باشگاه قرار است با دو میلیون دلار مهاجم ایرانی را جذب کند، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

استوک سیتی هم بود

زمستان۹۴ خبرگزاری‌های داخلی مدعی شدند استوک‌سیتی برای جذب سردار آزمون پیشنهاد رسمی داده و در حال مذاکره با روستوف روسیه است. به نظر می‌رسید پیوستن به چنین تیمی در لیگ برتر انگلستان، با توجه به اینکه آزمون می‌توانست دقایق قابل توجهی هم بازی کند از هر جهت سودمند است، اما خبری نشد که نشد.

اسپارتاک؛ 8میلیون یورو!

بهار۹۵ نوبت به قدرت‌های برتر لیگ روسیه رسید که خبر پیشنهادشان به سردار آزمون رسانه‌ای شود. بر این اساس رسانه‌های داخلی نوشتند آزمون احتمالا در ازای دریافت هشت‌ونیم میلیون یورو (چیزی حدود ۳۵میلیارد تومان) راهی اسپارتاک مسکو خواهد شد. این رقم چند هفته بعد به چهار میلیون یورو تقلیل پیدا کرد، اما خبری نشد تا آزمون همچنان در روستوف باقی بماند!

ویارئال، مشتری جدید

همین یک ماه پیش مطبوعات خبر دادند ویارئال اسپانیا به دنبال جذب سردار آزمون است و این بازیکن بسیار به حضور در لالیگا نزدیک شده است. درست در همین شرایط، بار دیگر از لیورپول و دورتموند به‌عنوان مشتریان پر و پاقرص آزمون نام برده شد، هرچند انگار پیشنهاد لیورپول را باید منقضی شده به‌شمار آورد.

اورتون و مالک ایرانی‌اش

چند روز بعد از طرح اسم ویارئال و لیورپول، خبر رسید باشگاه اورتون به دنبال جذب سردار آزمون است؛ به ویژه که مشیری ایرانی، بخشی از سهام این باشگاه را در اختیار دارد. البته به واسطه همین آقای مشیری، تا به حال اسم اورتون کنار نام خیلی از بازیکنان ایرانی دیده شده، اما موضوع هرگز جدی نشده است!

تمرکز این بچه را به هم نریزید

یک نکته کاملا مسلم است؛ اینکه آزمون استعداد «خاصی» است و این قابلیت را دارد که سر از باشگاه‌های بزرگ در بیاورد. سال‌هاست که فوتبال ایران در پیله لیگ‌های درجه دو و سه اروپایی مثل روسیه و هلند و یونان گیر کرده و اگر قرار باشد کسی این طلسم را بشکند، شاید در نسل فعلی شایسته‌تر از سردار آزمون نداشته باشیم. در عین حال اما طرح بیهوده اسامی باشگاه‌های بزرگ کنار نام آزمون، هیچ سودی برای این بازیکن نخواهد داشت و تنها تمرکز او را به هم می‌ریزد. خود سردار هم تازگی‌ها گفته بود از مقایسه شدن با مسی و رونالدو و زلاتان خسته شده و فقط می‌خواهد فوتبالش را بازی کند. پس کاش به او اجازه بدهیم دور از این هیاهوی کاذب کارش را انجام بدهد و توانایی‌های بالقوه‌اش را به تدریج و خیلی اصولی به فعل برساند.