زیرباران باید برد!

آخرین دیدار دور رفت یا پنجمین دیدار از مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، دیداری بسیار مهم برای تیم‌ملی فوتبال ایران محسوب می‌شود. جایی‌که ایران صدرنشین باید با اندوخته ۱۰ امتیازی‌اش از چهار بازی به مصاف سوریه برود. تیمی که با وجود سال‌ها جنگ و تنش درکشورش، هنوز قدرت فوتبالش را از دست نداده که هیچ، بلکه قدرتمندتر هم شده است. سوریه‌ موفق شد به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی برسد و حالا در گروه A مسابقات و در جایی که ایران، کره‌جنوبی، ازبکستان، قطر و چین حضور دارند توانسته با ۴ امتیاز در پله چهارم قرار بگیرد و فقط سه امتیاز با کره فاصله دارد؛ اتفاقی که حکایت از انگیزه‌های فراوان این تیم در ملاقات با ایران دارد.

شاید پس از قرعه‌کشی همه تیم‌های حاضر در این گروه سوریه را ضعیف‌ترین تیم می‌دانستند که می‌توان به راحتی از آن امتیاز گرفت، اما تا به اینجا که این‌طور نبوده است. سوریه در برخی بازی‌ها چهره یک تیم مدعی را از خود نشان داد مثل بازی با کره‌جنوبی قدرتمند که نتیجه پایانی تساوی بدون گل بود یا بازی در خانه چین که با پیروزی این تیم همراه شد. سوری‌ها به ازبکستان و قطر هم بسیار نزدیک باختند و شکست یک بر صفر نمی‌تواند نتیجه بدی برای تیمی باشد که کمترین شانس را در این گروه داشت.

درست است که پس از پایان این بازی، دیدارهای دور برگشت باقی مانده است، اما سوریه برای اینکه شانسش را برای ادامه مسیر حفظ کند تا حداقل با انگیزه در مرحله بعدی ظاهر شود در مصاف با ایران دست به هر کاری خواهد زد تا به پیروزی برسد یا حداقل یک امتیاز کسب کند. تیمی که خط دفاعی قدرتمندی دارد و تا به اینجا فقط دو گل دریافت کرده و حالا مقابل بهترین تیم آسیا از نظر دفاعی قرار گرفته است. تیم‌ملی فوتبال ایران هم بدون گل خورده تا به اینجا پیش آمده است و به حریفان نشان داده به راحتی اجازه باز شدن دروازه‌اش را به کسی نمی‌دهد. پس با این شرایط و باتوجه به اینکه هر دو تیم خط دفاعی قدرتمندی دارند، می‌توان گفت که ایران و سوریه بازی محتاطانه‌ای را به نمایش خواهند گذاشت.

چالش آب و هوا

محل برگزاری این بازی و وضعیت آب و هوایی چالش بزرگ هر دو تیم است. سوریه که به‌دلیل جنگ در کشورش نمی‌تواند میزبان باشد، در مالزی از ایران میزبانی خواهد کرد و این بازی هم در ورزشگاه عبدالرحمن شهر سرمبان برگزار می‌شود. شهری که در این چند روز حسابی بارانی بوده و در روز بازی هم آب و هوای بارانی پیش‌بینی شده است. با این شرایط بازی کردن برای هر دو تیم سخت می‌شود. با این حال باید دید ایران که در بازی با کره‌جنوبی بازی خوبی را روی زمین انجام داد، در شرایط بارانی مالزی با چه تاکتیکی بازی خواهد کرد. کی‌روش در تمرینات از بازیکنانش خواسته تا بیشتر از توپ‌های هوایی استفاده کنند تا شانس به گل رسیدن را بیشتر کند. همین شرایط صدای اعتراض کی‌روش را درکنفرانس خبری دیروز بلند کرد: «اکنون مسوول ژاپنی AFC باید پاسخگوی این مشکلات باشد که با برگزاری بازی سوریه و سنگاپور در همین شرایط و با همین وضعیت موافقت کرده است.

همین‌طور فدراسیون فوتبال مالزی که شرایط اینجا را مورد تایید قرار داده که واقعا تعجب‌برانگیز است. من بیشتر از این نمی‌توانم در این خصوص صحبتی کنم، چون ممکن است با جرایم بیشتری روبه‌رو شوم. اگر به شرایط نگاه کنید، مطمئنا هیچ‌کس از این شرایط استفاده نخواهد کرد. نه ایران، نه سوریه و نه حتی فیفا و AFC هم از این شرایط استفاده‌ای نخواهند برد. این شرایط به فوتبال لطمه می‌زند و فوتبال در این شرایط جوی دچار لطمه خواهد شد و ما در این آب و هوا شاهد مصدومیت‌های بیشتری هم خواهیم بود. با این حال با احترام زیادی که برای تیم‌ملی سوریه قائل هستیم، تلاش خواهیم کرد تا با کمال آرامش و احترام به میدان برویم و برای کسب نتیجه به میدان خواهیم رفت. از نظر فوتبالی کار سختی داریم، اما سعی می‌کنیم تمرکز لازم را داشته باشیم تا نتیجه را به دست بیاوریم.»

آنها که نیستند

ایران برای این بازی علیرضا بیرانوند را به دلیل مصدومیت و سردار آزمون و احسان حاج‌صفی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد. آندرانیک تیموریان و علیرضا حقیقی هم که از لیست نهایی خط خوردند تا کی‌روش با لیست ۲۳ نفره‌اش برای این بازی حسابی همه را سورپرایز کند. سورپرایزی که مطمئنا ادامه خواهد داشت و باید دید چه بازیکنانی در دیدار مقابل سوریه وارد میدان خواهند شد و بدون شک دو سه سورپرایز در ترکیب تیم‌ملی خواهیم دید. مهم‌ترین آن هم بدون شک انتخاب جایگزین بیرانوند در غیاب او و حقیقی است. با تمام این شرایط شاگردان کی‌روش بازی سختی پیش‌رو خواهند داشت.

دیدار سختی که می‌تواند پلی بلند برای رسیدن به جام‌جهانی روسیه باشد و خنثی کردن مین‌های سوریه جنگ‌زده می‌تواند ایران را بیشتر از قبل به هدف نهایی‌اش نزدیک کند. صعود به جام‌جهانی که در صورت ۱۳ امتیازی شدن ایران و پنج بازی دست‌نخورده دور برگشت، بسیار قابل دسترس خواهد بود. این دیدار از ساعت ۱۵:۳۰ امروز (سه‌شنبه - به وقت تهران) برگزار می‌شود و شاگردان کی‌روش ۹۰ دقیقه سخت را پیش‌رو خواهند داشت.

تاریخچه دیدارهای ایران و سوریه

تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه تا به حال ۲۲ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. در ۲۲ دیدار گذشته ایران ۱۲ برد و ۹ تساوی داشته و تنها یک بار در سال ۱۳۵۲ مقابل این تیم شکست خورده است. بهترین پیروزی‌های ایران برد ۷ بر یک و ۴ بر یک بوده که هر دو در تیر ۸۳ رقم خورده است. نخستین دیدار دو تیم ایران و سوریه، روز ۱۸اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۲ در چارچوب مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی سابق در ورزشگاه امجدیه تهران (شهید شیرودی) برگزار شد که تیم کشورمان با تک‌گل «اکبر کارگرجم» حریف خود را شکست داد.

محل برگزاری

این ورزشگاه در شهر سرمبان مالزی قرار دارد و ظرفیت فعلی آن حدود ۴۵ هزار نفر است. ورزشگاه توآنکو عبدالرحمان به زبان مالایی «ستاره» نیز نامیده می‌شود و به افتخار اولین نخست‌وزیر مالزی بعد از استقلال به نام «عبدالرحمان» نامیده شده است. شهر سرمبان نیز پایتخت ایالت «نگری سمبیلان» است که در ساحل شرقی شبه‌جزیره مالزی و در فاصله حدودا ۶۰ کیلومتری کوالالامپور پایتخت مالزی قرار دارد.

برنامه کامل بازی‌های گروه:

کره‌جنوبی................................. ازبکستان، ۱۴:۳۰

چین .................................................... قطر، ۱۵:۰۵

سوریه................................................. ایران، ۱۵:۳۰

زیرباران باید برد!