گروه ورزش: شگفتی‌ساز بزرگ فصل گذشته، روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد. باشگاه استقلال خوزستان که در لیگ پانزدهم موفق شد به لطف تفاضل گل بهتر پرسپولیس را پشت‌سر بگذارد و جام قهرمانی را به‌دست بیاورد، این روزها با مشکلات حاد مالی مواجه است؛ چنان‌که تنها با گذشت چهار هفته از مسابقات لیگ شانزدهم، بی‌پولی در این مجموعه کار را به اعتصاب بازیکنان کشانده است. روز شنبه شش بازیکن استقلال خوزستان در تمرینات گروهی شرکت نکردند. دیروز خبرگزاری تسنیم مدعی شده این بازیکنان که جزو مهره‌های کلیدی تیم مدافع عنوان قهرمانی هستند، به دیدار مدیرعامل باشگاه خواهند رفت تا مشکلات را با او در میان بگذارند. مهدی مومنی که این فصل از استقلال تهران به استقلال خوزستان برگشته در این مورد می‌گوید: «من هم که در این فصل به استقلال خوزستان اضافه شدم، تا حالا یک ریال پول نگرفته‌ام. میانگین قرارداد بازیکنان ما ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون است و فقط چند بازیکن قرارداد ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیونی بسته‌اند. باشگاه ما حتی از برخی تیم‌های لیگ دسته اولی هم کمتر هزینه کرده است.» لحن رحیم زهیوی اما تهدیدآمیزتر است: «تا زمانی که حق و حقوقم را ندهند، در تمرینات استقلال خوزستان شرکت نخواهم کرد. آنهایی که نگذاشتند از تیم استقلال خوزستان جدا شوم و مردم و مسوولانی که با من تماس می‌گرفتند تا در این تیم بمانم، حالا بیایند و جواب پس بدهند. من از تیم‌های خوبی پیشنهاد داشتم، اما تعصب خودم را نشان دادم و ماندم، با این حال پولم را نداده‌اند. مگر من تا چند سالگی می‌توانم بازی کنم؟»

دلشوره ستاره متعهد

از همه تلخ‌تر اما داستان عزت پورقاز است؛ بازیکنی که ابتدای فصل روی آنتن زنده تلویزیون از علیرضا منصوریان پیشنهاد همکاری دریافت کرد، اما به تعهد شفاهی‌اش به استقلال خوزستان پایبند ماند. او حالا نگران است و به سایت ورزش‌سه می‌گوید: «من در فصل نقل‌وانتقالات به وعده‌ای که به استقلال خوزستان داده بودم، عمل کردم و به استقلال تهران نه گفتم، آن‌هم در شرایطی که خیلی از بازیکنان قید قراردادهای داخلی را هم می‌زنند. من با استقلال خوزستان فقط حرف زده بودم و انتظار داشتم استقلال خوزستان هم به امضایی که پای قرارداد من زده است متعهد باشد. چند ماه از حضورم در این تیم می‌گذرد اما ریالی پول نگرفته‌ام. تحمل این وضعیت برای من سخت است، به‌خصوص که پیش‌تر در ملوانی بازی می‌کردم که این تیم هم مشکل مالی داشت. به هر صورت صحبت‌هایی را با سرمربی تیم داشتم. اگر قرار به تداوم این وضعیت باشد قطعا از استقلال خوزستان جدا خواهم شد.» همه اینها در حالی است که سیروس پورموسوی، سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان می‌گوید:«بازیکنانی که به تمرین نیامدند، با کارشان مقابل من ایستادند. وقتی از خط قرمز عبور می‌کنند راهی جز اینکه آنها را به باشگاه معرفی کنم ندارم. باید پیگیری‌ها برای حل مشکلات سریع‌تر صورت بگیرد. چند روز دیگر باید به مصاف حریفان برویم و در این وضعیت با مشکل روبه‌رو می‌شویم. تیم ما قرار است که در رقابت‌های آسیایی شرکت کند و با این وضعیت دچار مشکل خواهیم شد.»

اینجا «لستر» نیست

استقلال خوزستان در فصلی قهرمان ایران شد که لسترسیتی انگلستان با فتح عنوان قهرمانی در لیگ جزیره شگفتی‌ساز شد. همه این دو تیم را با هم مقایسه کردند، در حالی که بین آنها تفاوت‌های کهکشانی وجود دارد. این روزها خبری از بی‌پولی لستر نیست، چراکه در فوتبال حرفه‌ای، منابع مالی و جوایز اقتصادی بر حسب موفقیت‌ها توزیع می‌شود. آنجا حتی بین پله دوازدهم و سیزدهم جدول هم فرق هست. درست برعکس فوتبال ایران؛ جایی که در آن اصولا پولی نیست که قرار باشد بین کسی تقسیم شود! فارغ از همه ارزش‌های معنوی و قابل ستایش کسب عنوان قهرمانی در ایران، جام لیگ برتر ما از نظر مالی و اقتصادی شاید چیزی بیشتر از یک فلز ساده و ناقابل نباشد!