فدراسیون صلح برقرار می‌کند؟

گروه ورزش: به نظر می‌رسد دیروز سوت آغاز یک بحران جدی در فوتبال ایران به صدا درآمد؛ بحرانی که شاید اگر توسط مدیران فدراسیون به درستی مدیریت و کنترل نشود، ممکن است کار را به جاهای باریک بکشاند. ماجرا به مطالبی مربوط می‌شود که روز گذشته برانکو ایوانکوویچ در حاشیه تست پزشکی بازیکنان پرسپولیس به زبان آورده است. او از زمان بازگشت به ایران منتظر حضور بازیکنان ملی‌پوش در تمرینات سرخپوشان است؛ آنچه با توجه به دستور اکید کی‌روش در زمینه استراحت آنها، فعلا اجرایی نشده است. برانکو حتی چند روز پیش به طعنه در این مورد گفته بود: «به نظرم بازیکنان ملی‌پوش ما تلفن‌شان را گم کرده‌اند، چراکه هرچه تماس می‌گیریم آنها جواب نمی‌دهند!» بعد از عدم حضور بازیکنان تیم ملی در تست پرسپولیسی‌ها که در مرکز پزشکی فدراسیون به انجام رسید، طاقت برانکو تمام شد و او مصاحبه تندی را علیه کی‌روش انجام داد که قطعا طی روزهای آینده تبعات فراوانی خواهد داشت.

بازیکنانم را به تیم ملی نمی‌دهم

برانکو از اینکه نمی‌تواند بازیکنان ملی‌پوشش را در اختیار داشته باشد ناراحت است. دیروز وقتی خبرنگاران در این مورد از او سوال کردند، مربی کروات به سیم آخر زد و گفت که از کارلوس ناامید شده است: «من واقعا از کی‌روش مأیوس شدم. او باید در خدمت فوتبال ایران باشد و بهترین خدمات را ارائه بدهد نه اینکه درخصوص بازیکن گروکشی کند. شما اگر بخواهید منطقی به موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید که بازیکن بدون تست دادن نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند و اجازه حضور در لیگ را نخواهد داشت.» او در مورد ادامه شرایط موجود به کی‌روش هشدار می‌دهد و سپس سرمربی تیم ملی را متهم می‌کند که با تصمیماتش، روی نتایج مسابقات تاثیر می‌گذارد: «برای من این اتفاق کمی عجیب بود و اگر واقعیت داشته باشد که یک مربی تیم ملی در مورد تست دادن بازیکنان این‌گونه رفتار کند برایم عجیب است. کی‌روش وارد بازی‌ خطرناکی شده و درخصوص بازیکنان گروکشی می‌کند.

او می‌خواهد تصمیم بگیرد که چه تیمی از لیگ بیفتد و چه تیمی قهرمان شود. او مربی تیم ملی ایران است و تیم ملی برای او نیست. او با احساس میلیون‌ها ایرانی بازی می‌کند.» مهم‌ترین فراز از سخنان برانکو اما مربوط به جایی است که او آشکارا از عدم حضور بازیکنان پرسپولیس در اردوی بعدی تیم ملی حرف می‌زند. مربی کروات در مورد نوع برخورد با ملی‌پوشانی که دیروز برای تست پزشکی نیامدند، می‌گوید: «از طرف خودم باید بگویم که اجازه نمی‌دهم به اردوی تیم ملی بروند و طبیعی است از طرف باشگاه هم اقداماتی انجام خواهد شد. در مورد آنها کمیته انضباطی باشگاه تصمیم می‌گیرد. بازیکنان باید در اردو حاضر شوند چراکه از باشگاه پول می‌گیرند و در نهایت این باشگاه است که باید به آنها زمان استراحت، تمرین و سایر مسائل را بگوید. بازیکنان مقصر هستند چراکه آنها باید به وظیفه حرفه‌ای خود عمل کنند. آنها از باشگاه پول می‌گیرند و باشگاه هم در مورد آنها باید تصمیم بگیرد. یک زمان است که تاریخ فیفا اعلام می‌شود و باید بازیکنان ملی‌پوش در خدمت تیم ملی قرار بگیرند. در این زمان باشگاه‌ها هم افتخار می‌کنند که بازیکنان ملی‌پوش خود را در اختیار تیم ملی قرار بدهند.»

تعامل را برقرار می‌کنیم

مدیر تیم ملی فوتبال ایران اما، دیروز جزو نخستین کسانی بود که به ماجرای درگیری برانکو و کی‌روش واکنش نشان داد. افشین پیروانی در گفت‌وگو با سایت کاپ وعده داد تعامل لازم بین مربیان کروات و پرتغالی برقرار شود: «من فعلا نمی‌توانم چیزی بگویم و موضعی را علیه برانکو بگیرم که باعث حاشیه شود. تیم ملی طبق برنامه‌ریزی قبلی از روز دوشنبه اردوی خود را آغاز خواهد کرد و به ارمنستان می‌رود تا در آنجا چند بازی تدارکاتی انجام دهد. قطعا تمام بازیکنانی که به اردو دعوت شده‌اند باید در زمان مقرر در اردوی تیم ملی حاضر باشند و من مطمئنم که هیچ مشکلی در این راه به‌وجود نمی‌آید. ما هم دوست داریم بین کی‌روش و برانکو جلسه بگذاریم و تعاملی بین این دو سرمربی ایجاد کنیم اما با توجه به زمان محدود فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی شدنی باشد. تیم ملی چند روز دیگر راهی سفر ارمنستان است و برانکو نیز درگیر مسائل تیم خودش است. ما سعی می‌کنیم تعاملی را بین سرمربی پرسپولیس و سرمربی تیم ملی ایجاد کنیم تا قبل از سفر تیم ملی مشکلات به حداقل برسد.» با این همه پیروانی امکان عدم حضور ملی‌پوشان پرسپولیس در اردوی ارمنستان را منتفی می‌داند: «این موضوع به هیچ‌وجه رخ نمی‌دهد. هیچ‌وقت هیچ باشگاهی با تیم ملی بزرگسالان چنین برخوردی نداشته و مطمئنا پرسپولیس هم شرایط تیم ملی را درک می‌کند. فقط یک‌بار سال گذشته برای تیم امید و باشگاه نفت این اتفاق افتاد که آن هم با تعامل بین مسوولان حل شد.»

فدراسیون مراقب باشد

از هر زاویه‌ای که به موضوع نگاه کنیم، اختلاف بین برانکو و کی‌روش به زیان فوتبال ایران است. این دو مربی عملگرا و مجهز به دانش روز که هر دو هم از پایگاه اجتماعی خوبی در ایران برخوردارند، برای فوتبال ملی و باشگاهی ما سرمایه‌هایی جدی و موثر تلقی می‌شوند. در این شرایط ضرورت دارد که تاج و همکارانش هرچه سریع‌تر وارد گود شوند و پیش از عمیق‌تر شدن این شکاف، با تدبیر و درایت جلوی آن را بگیرند. این یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های فدراسیونی است که به تازگی تغییرات بنیادین را پشت‌سر گذاشته و وصل کردن برانکو و کی‌روش، می‌تواند اولین چالش جدی‌اش باشد.