رپرتاژ آگهی: مدیریت پروژه برای موفقیت سازمان اهمیت بسزایی دارد. با افزایش رقابت در میان سازمان‌ها تقاضا از مدیران پروژه برای نظارت بر پروژه‌ها از زمان آغاز تا تکمیل پروژه افزایش‌یافته است. یک مدیر پروژه خوب باید یک رهبر قوی، شخصی با توانایی برقراری ارتباطات اثربخش و مسلط بر جدیدترین اصول و روش‌های مدیریت پروژه باشد. در ادامه فهرستی از ده کتاب برتر در زمینه مدیریت پروژه (از مبتدی تا پیشرفته) ارائه می‌شود که چه همین تازگی‌ها پا به عرصه مدیریت پروژه گذاشته باشید یا دهه‌ها تجربه داشته باشید، در ارتقای مهارت‌هایتان به شما کمک می‌کنند.

بهترین کتاب های مدیریت پروژه

ده کتاب برتر مدیریت پروژه که در سال 2024 باید بخوانید

در انتهای سال 2023 هستیم و باید برای سال ۲۰۲۴ آماده شویم... بهتر است از الان فهرست کتاب خود را حاضر کنید.

1. راهنمای کامل مدیریت پروژه برای تازه‌کارها

Project Management Absolute Beginner's Guide

نوشته: گرگ هورین (Greg Horine)

سطح: مبتدی

این کتاب یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها در زمینه مدیریت پروژه برای مبتدیان است. این کتاب شامل تمام مفاهیم مهم مدیریت پروژه است که هر مدیر پروژه باید بر آنها تسلط داشته باشد از برنامه‌ریزی و کنترل گرفته تا شروع مدیریت پروژه چابک. در چاپ چهارم این کتاب جدیدترین و محبوب‌ترین ابزار مدیریت پروژه معرفی می‌شوند تا برای شرکت در جدیدترین آزمون PMP آماده شوید.

2. یا سریع باش یا بباز: با زنجیره بحرانی مدیریت پروژه از زمان جلو بزن

Be Fast or Be Gone: Racing the Clock with Critical Chain Project Management

نوشته: آندریاس شرر (Andreas Scherer)

سطح: مبتدی

اگر به مطالعة رمان‌های تخیلی علاقه دارید، این کتاب درمورد مدیریت پروژه بهترین کتاب برای شما است. در این کتاب از زبان دو شخصیت؛ “مایک نایت” و پسرش “تیم” زنجیره بحرانی مدیریت پروژه (CCPM) توضیح داده می‌شود. وقتی مشخص می‌شود که تیم به نوع نادری از سرطان مغز مبتلا است، مایک شغلش را رها می‌کند تا به یک شرکت داروسازی کمک کند تا تنها درمان شناخته‌شده سرطان را با استفاده از زنجیره بحرانی مدیریت پروژه هرچه سریع‌تر به بازار عرضه کند. بهترین بخش کتاب این است که موضوع پیچیده‌ای؛ مانند زنجیره بحرانی مدیریت پروژه را برای مدیران پروژه تازه‌کار جذاب و قابل‌درک‌تر می‌سازد.

3. مدیریت پروژه برای آنهایی که مدیر پروژه نیستند

Project Management for Non-Project Managers

نوشته: جک فرارو (Jack Ferraro)

سطح: مبتدی

این کتاب دقیقاً همان چیزی است که عنوانش می‌گوید، یک کتاب مدیریت پروژه برای آنهایی که مدیر پروژه نیستند. شاید شما به‌عنوان یک مدیر عملکردی، بدون این‌که بدانید در حال اجرای اصول مدیریت پروژه در کارتان باشید. این کتاب همه مدیران عملکردی را تشویق می‌کند تا پا در عرصه مدیریت پروژه بگذارند و آنها را با مهم‌ترین مهارت‌های مدیریت پروژه مانند ساختار شکست کار، روش‌های مدیریت ریسک، گزارش‌های عملکرد، تکنیک‌های تحلیل کسب و کار و تکنیک‌های تعیین توالی برنامه آشنا می‌کند.

البته تحلیل کسب و کار خود یک تخصص گسترده و مفصل است که در صورت علاقمندی به آن، بهتر است یک دوره تحلیل کسب و کار را سپری کنید.

4. مطالعات موردی مدیریت پروژه

Project Management Case Studies

نویسنده: هارولد کرزنر (Harold Kerzner)

سطح: متوسط

این یکی از بهترین کتب مدیریت پروژه است که شامل مطالعات موردی از دیزنی، ایرباس، موتورولا و المپیک است. ازآنجایی‌که مطالعات موردی برای مدیران پروژه اهمیت زیادی دارند، این کتاب فرصت منحصربه‌فردی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به‌صورت عملی مدیریت پروژه بعضی از شرکت‌های شناخته‌شده در سرتاسر جهان را تجربه کنید. چاپ پنجم کتاب بر روی روش‌های چابک و اسکرام تمرکز دارد.

5. به واقعیت تبدیل کن: تبحر در مدیریت پروژه

Making Things Happen: Mastering Project Management

نوشته: اسکات برکون (Scott Berkun)

سطح: متوسط

این کتاب به طور خاص برای مدیران پروژه در صنعت نرم‌افزار مفید است. پشتوانه این کتاب سال‌ها تجربة نویسنده به‌عنوان مدیر پروژه در اینترنت اکسپلورر، ویندوز و ام‌اس‌ان (MSN) است. در این کتاب به روش ویژه‌ای برای مدیریت پروژه اشاره نمی‌شود؛ اما بیشتر بر روی فلسفه و استراتژی مدیریت پروژه خوب تمرکز دارد. بعضی از عناوین این کتاب عبارتند از: چطور نیروی کار را آزار ندهیم، چطور ترتیب امور را بدهیم، اتخاذ تصمیمات خوب و کاری که باید در زمان خراب‌شدن اوضاع انجام دهیم. این یک کتاب جذاب است که در پروژه‌های فعلی و پروژه‌های آتی‌تان به دردتان می‌خورد.

6. مدیریت پروژه چابک با اسکرام

Agile Project Management with Scrum

نوشته: کن شوابر (Ken Schwaber)

سطح: متوسط

این کتاب که توسط یکی از پدیدآورندگان خود اسکرام نوشته‌شده است با استفاده از مثال‌های ساده و آسان همه قوانین و اصول اسکرام را توضیح می‌دهد. شما یاد خواهید گرفت که چطور پروژه‌ها را مقیاس‌بندی کنید و با استفاده از اسکرام پروژه‌های پیچیده را اجرا کنید، تیم اسکرام تشکیل دهید، چگونه ترتیب مستندات و اسناد خروجی پروژه و رویدادها را بدهید و دیگر اصول مهم مربوط به اسکرام. همچنین با مدل بلوغ قابلیت (CMM) آشنا می‌شوید که روال مطلوب در توسعه نرم‌افزار را توضیح می‌دهد.

کتاب آموزش مدیریت پروژه

7. کشف و شهود: کتابی درباره نظریه محدودیت‌ها، ناب و شش سیگما

Epiphanized: A Novel on Unifying Theory of Constraints, Lean, and Six Sigma

نوشته: باب اسپرول و بروس نلسون (Bob Sproull and Bruce Nelson)

سطح: پیشرفته

در این کتاب مفصلاً توضیح داده می‌شود که مدیران پروژه چگونه می‌توانند از نظریه محدودیت‌ها (TOC) برای افزایش بهره‌وری کلی سازمان استفاده کنند. همچنین در این کتاب اطلاعات مهمی درباره نحوه اجرای نظریه محدودیت‌ها، روش‌های ناب و شش سیگما برای دستیابی به نتایج بهتر توضیح داده می‌شود. این کتاب شامل دو بخش است، در بخش 1 مفاهیم اصلی نظریه محدودیت‌ها و روش‌های ناب و شش سیگما پوشش داده می‌شوند. در بخش 2 برای افرادی که خواستار جزئیات بیشتر هستند، هر یک از این مفاهیم مهم به‌تفصیل توضیح داده می‌شوند.

8. مدیر پروژه تنبل: چطور بهره‌وری‌مان را دوبرابر کنیم و دفتر کار را زودتر از بقیه ترک کنیم

The Lazy Project Manager: How To Be Twice As Productive And Still Leave The Office Early

نویسنده: پیتر تیلور (Peter Taylor)

سطح: پیشرفته

در این کتاب اهمیت استفاده از نظریه محدودیت‌ها و روش‌های ناب و شش سیگما برای دستیابی به نتایج بهتر توضیح داده می‌شود. این کتاب بر روی تکنیک‌ها و مهارت‌های پیشرفته مدیریت پروژه برای تحویل بسیار به‌موقع در کنار سطوح بی‌نظیر سودآوری تمرکز دارد. همچنین در این کتاب به اصل مشهور پارتو یا قانون 20/80 اشاره می‌شود که ادعا می‌کند 80 درصد از نتایج ماحصل 20 درصد علل هستند.

9. طرز فکر چابک: عملی‌سازی فرایندهای چابک

The Agile Mind-Set: Making Agile Processes Work

نویسنده: گیل بروزا (Gil Broza)

سطح: پیشرفته

این کتاب نحوه استفاده از طرز فکر چابک در مدیریت پروژه را توضیح می‌دهد. این کتاب درباره ابزار و روال مطلوب چابک و نحوه استفاده از آنها برای تیمتان اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد. همچنین در این کتاب چهار ارزش بنیادین چابک - اولویت‌دادن به نیروی کار نسبت به محصول و فرایندها، سازگاری، ارائة ارزش زودهنگام و مکرر، همکاری با مشتری - را یاد خواهید گرفت.

10. مدیریت پیشرفته چند پروژه‌ای: دستیابی به نتایج پیشرفت خارق‌العاده از طریق قابلیت پیش‌بینی

Advanced Multi-Project Management: Achieving Outstanding Speed and Results with Predictability

نویسنده: جرالد آی کندال، پی ام پی و کاتلین ام آستین (Gerald I. Kendall, PMP and Kathleen M. Austin)

سطح: پیشرفته

در این کتاب رویکرد پیشرفته مدیریت چند پروژه‌ای برای تکمیل سریع‌تر پروژه‌ها و افزایش تعداد پروژه‌های اجرا شده با استفاده از منابع یکسان معرفی می‌شود. همچنین در این کتاب به مهم‌ترین مشکلات مدیران ارشد پروژه برای اجرای پروژه‌های درست در زمان مناسب پرداخته می‌شود. شما نحوه کنترل جریان پروژه‌ها، ایجاد حائل استراتژیک، اجرای سریع‌تر و ازسرگرفتن پروژه‌های زیان‌دیده را یاد خواهید گرفت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.