مهار تورم از دستاوردهای بزرگ هر دولت به حساب می‌آید. اما این کار چگونه امکان پذیر است؟

در ۹ دی ماه ۱۴۰۱ رئیس جدید بانک مرکزی در مصاحبه ای در تلاش برای تثبیت نرخ ارز و مهار تورم اعلام کرد منابع ارزی بسیار مناسبی در اختیار دولت است و نرخ دلار ثابت خواهند ماند. فردای روز مصاحبه نرخ دلار از ۴۱ هزار تومان به ۳۹هزار تومان رسید. اما چند روز بعد از مصاحبه دلار مجددا روند صعودی پیدا کرد و در پایان سال ۱۴۰۱ دلار به بالاترین نرخ خود در طول تاریخ کشور یعنی ۵۳,۸۰۰ تومان رسید. سیاستمداران در کوتاه مدت با کمک خزانه ارزی شاید بتوانند تورم را مهار کنند اما این راه حل پایدار نخواهد بود.

تجربه کشورهای دیگر به خوبی نشان می‌دهد که مداخله دولت منجر به ایجاد بازارهای انحصاری و افزایش قیمت ها در بلند مدت می شود. در سال ۲۰۲۲ نرخ تورم علی رغم تلاش های بسیار دولت ترکیه طبق منابع رسمی ۸۶٪ بوده است. در سال ۲۰۲۳ دولت ترکیه در تلاش برای کاهش تورم از ذخایر ارزی خود استفاده کرد و تورم را به ۴۰٪ رساند. اما همانطور که گفته شد استفاده از ذخایر ارزی در کوتاه مدت موثر است و در بلند مدت بحران زاست و امروزه وضعیت ارزی بحرانی است و قرمز شده است. متخصصان بر این باورند که ترکیه تا اخر سال شاهد ۳۰٪ افزایش قیمت ها است. (منبع: وب‌سایت اکونومیست)

جان مک میلان از اقتصاددانان مطرح در رشته اقتصاد طراحی بازار در کتاب بازآفرینی بازار به گونه های مختلف بازار می پردازد. او معتقد است که بازار سیر تکامل دارد. در حالت تکامل یافته بازار شرکت های خصوصی زنجیره ارزش را بهینه کرده و از این طریق ثبات قیمت را به ارمغان می آورند.

(McMillan, John. Reinventing the Bazaar: A Natural History of Markets. New York, Nortonا)

اگر شما به ساختاری بازارهای کشور های توسعه یافته دقیق نگاه کنید متوجه این امر می شوید. در این نوع بازار ها برخلاف بازار های سنتی تعداد فعالین معدود و حاشیه سود بسیار جزیی است. برای مثال در هلند صنعت خواروبار توسط ۴ شرکت بزرگ انجام می شود. این در حالی است که در کشورهای آفریقایی تعداد عرضه کنندگان بسیار بالا است. آلبرت هاین با سهم ۳۷ درصد از این صنعت و با فروش ۱۶.۵ میلیارد دلار در سال بزرگترین شرکت٬ شرکت جامبو با ۱۰ میلیارد فروش در رتبه دو و شرکت لیدل ۴/۵ میلیارد دلارو الدی ۳ میلیارد دلار رتبه سوم و چهارم را در این صنعت دارند.

نتیجه این دو ساختار بازار این است که قیمت تمام شده در بازار تانزانیا بالاتر است تا در فروشگاه آلبرت هاین در هلند.

در ایران برای مهار تورم در بلند مدت و به صورت پایدار شرکت های بخش خصوصی میتوانند نقش جدی را ایفا کند. شرکت تاکسین یکی از شرکت هایی است که توانسته با موفقیت قطعات یدکی خدمات خودرویی و خدمات دندانپزشکی را با ثبات قیمت به رانندگان تاکسی به ارمغان بیاورد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاکسین

امروز در فروشگاه‌های تاکسین رانندگان تاکسی دسترسی بدون واسطه به قطعات تولید شده در کارخانه‌های برتر داخلی و خارجی دارند. این شرکت با موفقیت توانست نرخ اجرت ها را از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ علی رغم تورم ۸۰ درصدی تقریبا ثابت نگاه دارد. در بخش قطعات یدکی خودرو این شرکت توانست با بهینگی زنجیره ارزش قیمت کالا ها را بین ۳۰ الی ۷۰ درصد کاهش دهد.

امروزه قیمت لنت تاکسین برای خودرو ۴۰۵ ۱۶۰ هزار تومان است این در حالی است که لنت با همین کیفیت به قیمتی بیش از ۳۶۰ هزار تومان در بنکداری های چراغ برق فروخته میشود.

زنجیره ارزش تاکسین و عادی

امروزه قیمت لنت تاکسین برای خودرو ۴۰۵ ۱۶۰ هزار تومان است این در حالی است که لنت با همین کیفیت به قیمتی بیش از ۳۶۰ هزار تومان در بنکداری های چراغ برق فروخته میشود.

جهت خرید انواع لنت ترمز تاکسین اینجا کلیک کنید.

مقایسه قیمت لنت ترمز تاکسین و سایر برندها

عنوان

قیمت با برند تاکسین (تومان)

قیمت سایر برندها 

(تومان)

لنت ترمز جلو پژو ۴۰۵

۱۵۷.۰۰۰

۳۲۵.۰۰۰

لنت ترمز جلو سمند EF7

۱۷۵.۰۰۰

۴۵۰.۰۰۰

لنت ترمز جلو پراید

۱۳۵.۰۰۰

۲۵۰.۰۰۰

لنت ترمز جلو پژو ۲۰۶

۳۹۰.۰۰۰

۵۵۰.۰۰۰

لنت ترمز جلو ال ۹۰

۳۵۰.۰۰۰

۵۵۰.۰۰۰

لنت ترمز جلو آردی

۱۱۰.۰۰۰

۲۲۰.۰۰۰

لنت ترمز جلو ون دلیکا

۲۶۰.۰۰۰

۶۸۰.۰۰۰

لنت ترمز عقب پژو ۴۰۵

۳۷۵.۰۰۰

۵۱۵.۰۰۰

لنت ترمز عقب سمند EF7

۳۸۰.۰۰۰

۵۳۴.۰۰۰

لنت ترمز عقب پراید

۱۰۵.۰۰۰

۳۵۰.۰۰۰

لنت ترمز عقب آردی ۳۵۰.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰

مقایسه قیمت خدمات تعمیرگاهی تاکسین در مقایسه با سایرین

عنوان

قیمت در تعمیرگاه‌های تاکسین(تومان)

قیمت در سایر تعمیرگاه‌ها 

(تومان)

تعویض شمع

۱۰.۰۰۰

۵۵.۰۰۰

تعویض روغن موتور

۱۵.۰۰۰

۳۵.۰۰۰

تعویض لنت ترمز جلو

۳۰.۰۰۰

۸۰.۰۰۰

تعویض تسمه دینام

۱۰۰.۰۰۰

۲۰۰.۰۰۰

تعویض لنت ترمز عقب

۱۴۰.۰۰۰

۳۰۰.۰۰۰

تعویض سپر

۱۵۰.۰۰۰

۳۰۰.۰۰۰

تعویض تسمه تایم

۱۵۰.۰۰۰

۳۰۰.۰۰۰

تعویض دیسک و صفحه

۳۰۰.۰۰۰

۸۰۰.۰۰۰

جهت رزرو آنلاین خدمات تاکسین اینجا کلیک کنید.

images_1690626342_64c4e926e69c5.jpg

زنجیره ارزش کنونی

بررسی‌های بازار لوازم یدکی نشان دهنده وجود تعداد بالا واسطه‌ها در ایران می‌باشد. این امر موجب افزایش قیمت بدلیل پرداخت حاشیه سود به واسطه‌ها می‌شود. بررسی‌ها نشان داده به طور میانگین در زنجیره ارزش کنونی قیمت فروش تولید کننده تا قیمت خرید مصرف کننده نهایی حدود ۴۰ درصد بیشتر می‌باشد. در بازار لوازم یدکی ایران بسیاری از تولیدکنندگان وجود دارند که قابلیت تولید قطعات با استانداردهای بین‌المللی و قیمت رقابتی را دارند. اما متاسفانه بدلیل عدم دسترسی به مصرف‌کننده نهایی، شرکت‌‌ها قطعات خود را به دلالان و یا شرکت‌های واسطه‌ای می‌فروشند.

اصلاح زنجیره ارزش و سفارشی‌سازی

شرکت تاکسین توانست تاکسیرانان را به حلقه اول زنجیره ارزش افزوده وصل کند. امروز در شبکه تاکسین بیش از ۱۵۰ هزار شرکت قطعات خود را بدون واسطه به این قشر زحمت‌کش عرضه می‌نمایند. این امر منجر به کاهش قیمت قطعات به طور میانگین بین ۱۰ الی ۴۰ درصد شد.

تاکسین و ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی

شرکت تاکسین برای اینکه بتواند زنجیره ارزش را اصلاح نماید و خدمت نوینی به رانندگان تاکسی ارائه دهد. با دانشگاه‌های برتر ایران از جمله دانشگاه الزهرا تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد. فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های مربوطه مانند اقتصاد در دوره‌های شش‌ماهه با ساختار بازار قطعات لوازم یدکی آشنا شدند و مهارت‌های مورد نیاز همچون تحلیل داده، حسابداری، تامین کالا در زنجیره ارزش را یاد گرفتند.

ارتباط با مجموعه تاکسین

تعمیرگاه: تهران، خیابان دماوند، بعد از اتوبان امام علی، خیابان غفاری نسب

شعبه مرکز: تهران،خیابان خواجه نصیرالدین طوسی غربی نرسیده به میدان سپاه، پلاک ۱۷۵

شعبه جنوب: خیابان وحدت اسلامی، بین چهار راه مولوی و مختاری

شعبه شرق: خیابان تهران نو، بعد از اتوبان امام علی، خیابان فانی

تلفن ثابت: ۰۲۱۷۴۲۷۲

تلفن پشتیبان: ۰۹۱۲۲۴۴۴۳۱۱ - ۰۹۳۰۰۴۹۷۲۳۱

سایت: taxinpart

جهت اخذ نمایندگی تاکسین اینجا کلیک کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.