وکیل اعاده دادرسی کیفری کیست و چه وظایفی دارد؟

این احتمال همیشه وجود دارد که در  فرآیند دادرسی، خطا یا اشتباهی رخ دهد که فرآیند دادرسی و یا صدور حکم را با مشکل مواجه کند و سبب پایمال شدن حق یکی از طرفین دعوی شود. به همین علت دستگاه قانونگذار در قانون دادرسی کیفری روش های اعتراض به رای صادره از سمت دادگاه ها را پیش بینی کرده است که یکی از این روش ها اعاده دادرسی است و شخصی که به این فرایند رسیدگی می کند وکیل اعاده دادرسی کیفری است.

اعاده دادرسی به دو گروه تقسیم می شود: اعاده دادرسی کیفری  و اعاده دادرسی مدنی.

در حقیقت، اعاده دادرسی، آخرین شیوه شکایت به حکم قطعی دادگاه است. مرجع رسیدگی به درخواست های اعاده دادرسی، در قانون آیین دادرسی کیفری، مواردی که در آن اعاده دادرسی از رای قطعی دادگاه  قابل طرح است و مهلت درخواست اعاده دادرسی مشخص شده است. بنابراین در این مقاله به بررسی وظایف و نقش وکیل اعاده دادرسی کیفری می پردازیم.

معنی اعاده دادرسی کیفری

زمانی که آرای دادگاه صادر می شود، ممکن است بخاطر دلایل گوناگونی طرفین دعوی به حکم اعتراض وارد کنند. در این صورت قانون گذار شیوه های گوناگونی را برای اعتراض به رای وضع کرده است. یکی از شیوه های اعتراض به رای دادگاه که هم در پرونده های حقوقی و هم در پرونده های کیفری امکان پذیر است، اعاده دادرسی است که توسط وکیل کیفری پیگیری می شود.

لازم به ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مجموعه عدالت آریایی تماس بگیرید. همچنین در صورتی که ساکن تهران هستید و نیاز به وکیل کیفری در تهران دارید می توانید از خدمات ما استفاده کنید.

 اعاده دادرسی کیفری موثر ترین روش اعتراض به حکم صادره از دادگاه است و از طریق تسلیم دادخواست اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور انجام می شود. اگر دیوان درخواست اعاده دادرسی ارسالی را صحیح بداند، به منظور صدور رأی صحیح پرونده را به دادگاه دیگری ارسال خواهد کرد.

اعاده دادرسی یعنی چه؟

افراد مجاز برای درخواست اعاده دادرسی کیفری

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، این افراد دارای حق دادخواست اعاده دادرسی کیفری در دادگاه می باشند:

  • فرد محکوم و یا وکیل اعاده دادرسی کیفری

  • در صورت نبود فرد محکوم همسر او

  • وراث قانونی

  • نماینده فرد محکوم

  • دادستان

اعاده دادرسی در پرونده کیفری با مجازات سنگین

در صورتیکه مجازات تعیین شده در رای به اعاده دادرسی، از نوع سلب حیات یا دیگر مجازات های جسمی یا قلع و قمع ملک و بنا باشد، شعبه های دیوان عالی کشور با دریافت دادخواست اعاده دادرسی قبل از تصمیم گیری، دستور توقف اجرای حکم را صادر می کند.

نحوه ثبت درخواست اعاده دادرسی کیفری

طبق ماده 474 قانون آیین دارسی کیفری درخواست اعاده دادرسی کیفری به دو  روش امکان پذیر است:

  • روش حضوری از طریق مراجعه به دبیرخانه دیوان عالی کشور

  • روش غیر حضوری از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

نحوه پیگیری پرونده اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور

قبل از ورود به یک محاکمه کیفری باید نکاتی را بدانید، از جمله فرایند یک پرونده اعاده دادرسی و قوانین حقوق کیفری. در این بخش نکاتی برای موفقیت در روند محاکمه کیفری آورده شده است:

  1. با اصول طرح دادخواست اعاده دادرسی کیفری آشنا شوید. آشنایی با اصول مربوط به جرایم به شما کمک می کند تا بهتر بدانید که چه مدارکی برای اثبات بی گناه بودن شما ضروری است. همچنین، مطمئن شوید که چگونگی کار هیات منصفه را درک می کنید و از عواملی که در زمان تصمیم گیری در نظر می گیرند آگاهی دارید.

  2. با مدارک مجاز و غیر مجاز در دادگاه و محاکم قانونی آشنا شوید. قانون به انواع خاصی از شواهد (به عنوان مثال، شهادت شاهدان عینی) و مدارک مجوز می دهد.

نحوه تنظیم و  ارائه دادخواست وکیل اعاده دادرسی کیفری

در ابتدا برای تنظیم دادخواست اعاده دادرسی نکاتی ارائه خواهیم کرد. بر اساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی شروع روند رسیدگی به پرونده در دادگاه نیاز به تنظیم و  ارائه دادخواست است.

فرم دادخواست برای هر مرحله از  رسیدگی به پرونده و برای ارائه به هر مقام قضایی متفاوت است. تفاوت دادخواست کیفری و حقوقی در این است که دعاوی کیفری پس از وقوع یک جرم مطرح  خواهد شد و شاکی درخواست مجازات مجرم را دارد، اما پرونده های حقوقی اغلب برای مسائل مالی و حقوقی مطرح می شود و نحوه تنظیم دادخواست برای هر کدام متفاوت است.

تنظیم شکایت برای دعاوی کیفری استفاده می شود. در شکایت کیفری به فردی که از او شکایت شده متشکی ‌عنه  و به فرد شکایت کننده، شاکی گفته می شود. در تنظیم دادخواست حقوقی شخصی که اقامه دعوی کرده، خواهان و فردی که دعوی علیه او اقامه شده خوانده نام دارد. و به موضوعی که برای آن پرونده ‌تشکیل شده است خواسته گفته می شود.

در چه مواردی دادخواست اعاده دادرسی تنظیم می گردد؟

لازم به ذکر است که حتی نسبت به احکامی که قطعیت دارند امکان دارد به دلایل زیر درخواست اعاده دادرسی و بررسی مجدد پرونده  ارائه گردد:

  • موضوع حکم ‚ با ادعای خواهان تفاوت داشته باشد

  • حکم به  میزانی فراتر از خواسته صادر گردد

  • تضاد در مفاد حکم که قبلا توسط همان دادگاه صادر گردیده

  • خوانده در روند دادگاه تقلب کرده است

  • حکم دادگاه مستند به اسنادی است که بعد از صدور حکم غلط بودن آن ها ثابت شود

بعد از صدور حکم اسناد و مدارکی به دست آید که دلیل بر حق بودن درخواست کننده اعاده دادرسی را ثابت می کند، اسناد و مدارک ذکر شده در جریان دادرسی مکتوم است و دراختیار متقاضی نیست.

موارد تنظیم دادخواست اعاده دادرسی

چطور به حکم نهایی دادگاه اعتراض کنیم؟

اگر از حکم نهایی پرونده خود راضی نیستید، می توانید برای اعتراض به رای صادره، دادخواست اعاده دادرسی تنظیم کنید .

اگر احساس می کنید که در رای صادره خطایی صورت گرفته و مدارک و  شواهد جدیدی مبنی بر بی گناه بودن خود پیدا کردید می توانید  درخواست اعاده دادرسی بدهید. در اینجا حضور و مشاوره یک وکیل اعاده دادرسی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

برای درخواست اعاده دادرسی به کدام مرجع قانونی باید مراجعه کرد؟

بر اساس مواد قانون آیین دادرسی کیفری، مرجع رسیدگی به دادخواست های اعاده دادرسی کیفری دیوان عالی کشور است.

اعاده دادرسی در امور کیفری چقدر مهلت دارد؟

مطابق با قوانین کیفری موجود در کشور، مهلت مشخصی برای طرح دادخواست اعاده دادرسی کیفری وجود ندارد. بنابراین هرگاه که دلیلی برای اعاده دادرسی کیفری کشف شود،فرد محکوم یا سایر اشخاص دارای صلاحیت می توانند درخواست اعاده دادرسی نمایند.

حق طرح اعاده دادرسی کیفری در اختیار چه کسانی است؟

مطابق مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، افرادی که در ادامه به آنها اشاره می شود دارای حق تنظیم دادخواست اعاده دادرسی کیفری در دادگاه می باشند:

محکوم علیه، نماینده قانونی یا وکیل او و در صورت در دسترس نبودن محکوم  علیه همسر یا ورثه قانونی محکوم علیه و نهایتاً دادستان.

معنای اعاده دادرسی چیست؟

اعاده دادرسی کیفری، یکی از شیوه های شکایت از رای صادره از محکمه کیفری است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.