مرکز خدمات فولاد ایران- طبق آمار، اوکراین در فصل اول سال‌جاری ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۷ درصدی داشته است. از طرفی این کشور ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات نیمه تمام در این مدت تولید کرد که نسبت به سال قبل ۵/۱۱ درصد افت داشت. همچنین تولید چدن اوکراین ۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تن بود که ۲/۲ درصد نسبت به سال قبل بالا رفت و تولید کک با رشد ۴/۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تن ثبت شد. همچنین اوکراین ۵۵۰هزار تن لوله فولادی در فصل اول سال تولید کرد که ۵۸درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

افزایش تقاضای فولاد در آمریکا

همچنین با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیربنایی انرژی در آمریکا این کشور به سمت رسیدن به خود کفایی در تولید انرژی حرکت می‌کند. انجمن آهن و فولاد آمریکا بر این باور است فولاد یکی از محصولات مهمی است که می‌تواند این کشور را در رسیدن به منابع جدید انرژی‌های پاک یاری کند. به نظر می‌رسد که فولاد نقش عمده‌ای در تغییر منابع انرژی آمریکا دارد.البته دولت آمریکا در نظر دارد تا تمام منابع انرژی از جمله نفت، گاز، سوخت‌های هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد و خورشید را ارتقا دهد.گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش انرژی ۷ درصد تقاضای فولاد در آمریکا را به خود اختصاص داده است. نیاز به فولاد برای ساخت برج‌های جدید، خطوط انتقال انرژی، حفاری‌ها و خطوط لوله جدید منجر به افزایش تقاضای فولاد در این کشور خواهد شد. باراک اوباما، رییس‌‌جمهور آمریکا، همچنین اظهار کرده است که این کشور به دنبال رسیدن به خودکفایی در تولید نفت نیز است.

افزایش قراردادهای فولادی در بورس شیکاگو

از سوی دیگر بورس کالای شیکاگو اعلام کرده که از ۱۷ آوریل ۳ محصول فولادی جدید به عرضه خود اضافه می‌کند. قرارداد فیوچرز قراضه سنگین خلوص ۲۰-۸۰ سی‌اف‌آر ترکیه، فیوچرز بیلت فوب دریای سیاه و سوآپ ورق گرم اروپا درب کارخانه در آلمان جزو پیشنهاد‌های جدید خواهند بود. این اقدام در راستای کشف نیاز‌های مشتریان در مدیریت ریسک مشتریان اروپا، خاورمیانه و آسیا است تا با پشتیبانی از نیاز‌ها در بازار عرضه فولاد انعطاف پذیری بیشتری در مدیریت ریسک حاصل شود.

احتمال توقف کار صد‌ها پروژه ساختمانی در دبی

در این راستا صدها پروژه ساختمانی در دبی که حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی را دربرمی‌گیرند با احتمال توقف کار مواجهند. ظاهرا دولت در تلاش است تا از افت بیشتر قیمت مسکن جلوگیری کند. از این رو در حال ارزیابی ۲۵۷ پروژه است که مجوز گرفته‌اند، ولی بسیاری از آنها هنوز شروع به کار نکرده‌اند. توانایی شرکت‌های ساختمانی در تحویل کار، سوابق کاری آنها و تجاربشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.