یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

افت بورس با فشار کالایی
دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ۹۹ واحدی در ۶۲ هزار و ۳۱۱ واحد متوقف شد. نمادهای «شپنا» و «شبندر» از گروه فرآورده‌های نفتی و نمادهای «فملی» و «فولاد» از گروه فلزات اساسی، همچنین «تاپیکو» از گروه پتروشیمی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را داشتند. افت هفتگی ۱۲ درصدی قیمت نفت برنت از دلایل اصلی نگرانی نسبت به بورس کالامحور تهران است. ارتباط مستقیم قیمت نفت و قیمت سایر کالاها از جمله فرآورده‌های نفتی، عامل فشار بر صنایع مزبور است. پیش از این نیز شاهد افت قیمت جهانی کالاهای پایه به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی بودیم که افت قیمت نفت نیز عامل تشدید فشار بر این کالاها است. اما چشم انداز رفع تحریم‌ها با نشست ۲۴ آذر شورای حکام و تثبیت نرخ دلار در سطوح فعلی، همچنان عوامل حمایت از قیمت‌ها در بورس محسوب می‌شوند.




بازگشت یورو به نرخ سال ۹۳
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۳۶۴۰ تومان معامله شد. اما یورو با ۲۵ تومان افزایش مرز ۴ هزار تومانی را شکست و به نرخ ۴۰۲۰ تومان معامله شد که بیشترین نرخ یورو از بهمن سال ۹۳ است. روند رو به رشد نرخ یورو از ۱۴ آذر و همزمان با تقویت ارزش یورو نسبت به دلار آمریکا در سطح جهانی آغاز شد و تداوم یافت. همچنین شاهد رشد نزدیک به ۴ درصدی نرخ یوروی مبادله‌ای در دوره مزبور هستیم که نرخ کنونی آن ۳۳۰۹ تومان است، اما دلار روند کم تحرک خود را طی می‌کند. از سویی، عوامل بنیادین و بالا بودن سطح تقاضا با نزدیک شدن به ژانویه، مانع از افت نرخ ارز می‌شوند. از طرف دیگر، تاکید مجدد رئیس بانک مرکزی بر تک‌نرخی کردن ارز در ۶ ماه آینده، تردیدهایی را میان معامله‌گران به وجود آورده است.



رشد سکه در سکون بازارها
دیروز هر سکه طرح جدید با هزار تومان افزایش به قیمت ۹۲۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی و عدم تغییر نرخ دلار، چشم انداز افزایش تقاضا با اتمام ماه صفر رشد اندک سکه را رقم زد. از زمان آغاز ماه محرم (۲۳ مهر) شاهد تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) هستیم و تنها ۴ روز شاهد نزدیک شدن قیمت بازاری به ارزش ذاتی سکه بودیم. بنابراین در شرایط عدم نوسان بازارهای اثرگذار، نزدیک شدن قیمت بازاری به ارزش ذاتی سکه، حاکی از خوش بینی رشد تقاضا با اتمام ماه محرم و صفر است، اما نشست دوروزه فدرال‌رزرو که روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و نگرانی از ریزش بیشتر اونس، علاوه بر تردید در مورد روند حرکتی نرخ دلار، عواملی است که احتیاط را میان معامله‌گران سکه به وجود آورده است.




نگاه اونس به نرخ بهره آمریکا
اونس طلا با افت هفتگی ۱/۱ درصدی مواجه شد. نشست دو روزه فدرال رزرو در هفته جاری کم‌تحرکی در بازار اونس را رقم زده است. انتظار می‌رود برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ این نهاد نرخ بهره را افزایش دهد اما میزان این افزایش مشخص نیست. آمارهای اقتصادی مناسب این کشور، از جمله آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم تولیدکننده، علاوه بر اظهارات رئیس فدرال رزرو و لاکهارت، یکی از نمایندگان فدرال رزرو، بر آمادگی اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره تاکید دارد. با این حال، همچنان آمارهای اقتصادی مهمی همانند نرخ تورم ماه نوامبر، تولیدات صنعتی، شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و آمارهای مربوط به مسکن، می‌تواند تصویر روشن‌تری از تصمیم فدرال رزرو ارائه دهد. در نظرسنجی کیتکو، ۹ نفر (از ۱۸ کارشناس) روند صعودی، ۵ نفر روند نزولی و ۳ کارشناس روند خنثی را برای این هفته اونس پیش‌بینی کرده‌اند.




رشد «تسه»ها با افزایش سقف وام
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با رشد ۳/ ۲ درصدی مواجه شدند. مشخص شدن شرایط وام ۶۰ میلیونی، رشد تقاضای این اوراق را رقم زد. سود اسمی وام جدید ۵/ ۱۸ درصد اعلام شده است که طبق بررسی‌های دنیای اقتصاد نرخ سود واقعی ۶/ ۲۲ درصد محاسبه می‌شود (به علت هزینه دریافت وام). با توجه به قرار گرفتن قیمت مسکن در کف خود، افزایش سقف وام به معنای افزایش قدرت خرید تقاضاکنندگان مسکن و رشد تقاضای این اوراق است. اما افزایش نرخ سود واقعی به معنای افزایش هزینه خرید مسکن است؛ در شرایطی که نرخ تورم رو به کاهش است، صرفه اقتصادی وام مزبور با سررسید ۱۲ ساله، تردیدهایی در مورد صرفه اقتصادی این وام برای خریداران ایجاد می‌کند. همچنین با توجه به رابطه مستقیم سود و قیمت، این اوراق در مقابل رشد شدید قیمت مقاومت می‌کنند.




چشم‌انداز تیره نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۱۱ درصدی، بیشترین افت هفتگی یک سال اخیر را تجربه کرد. نگرانی از مازاد عرضه، قیمت نفت را به کف سال ۲۰۰۹ رساند. رسیدن تولیدات ماه نوامبر اوپک به بیشترین میزان در سه سال گذشته و گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش تولیدات ماهانه نفت آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها (کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز) این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. جان کمپ، تحلیلگر رویترز اشاره می‌کند در شرایط افت قیمت‌ها تولیدکنندگان اقدام به افزایش تولید می‌کنند، امری که روند نزولی قیمت نفت را تشدید می‌کند. اما کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت می‌تواند اثر خود را با کاهش عرضه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بر بازار نفت بگذارد. با این حال، در میان‌مدت با توجه به حجم تولیدات روسیه، عراق و افزایش تولیدات نفت کشورمان پس از تحریم‌ها، صعود قیمت نفت دشوار نشان می‌دهد.