یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



سیگنال مثبت «تورم» به بورس
شاخص کل بورس با افت هفتگی ۹/ ۰ درصدی مواجه شد. با این حال، در دو روز پایانی معاملات، شناسایی کف قیمتی و همچنین خوش‌بینی‌ها به روند آتی اقتصاد کشور بار دیگر سمت تقاضا را تقویت کرد و رشد ۶/ ۰ درصدی شاخص را نتیجه داد. امیدواری برای بهبود وضعیت اقتصاد داخلی کشور با اوج گرفتن خوش بینی‌ها به اجرایی شدن برجام وجود دارد. علاوه بر این، داده‌های مرکز آمار به ادامه روند نزولی نرخ تورم اشاره دارد (نرخ تورم نقطه به نقطه ۶/ ۱۱ درصدی در شهریور). انتظار می‌رود با نزدیک شدن به نرخ تورم هدف (تک‌رقمی)، تیم اقتصادی دولت برای خروج از رکود فعلی، سیاست‌های انبساطی را در برنامه‌های خود قرار دهد. همچنین در بررسی روند تاریخی رابطه معکوس نرخ تورم با نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نیز به چشم می‌خورد (انتظار برای رشد قیمت سهام با فرض ثبات سود).


بازار ارز



کند شدن روند یکسان‌سازی دلار
هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی به نرخ ۳۴۰۰ تومان معامله شد. در معاملات هفته گذشته، دلار نوسانات اندکی را حول سطح ۳۴۰۰ تومانی داشت، در حالی که روز دوشنبه به قیمت کمتر از این سطح نیز معامله شد، اما تقاضای موجود در بازار بار دیگر رشد قیمتی دلار را رقم زد. این موضوع همچنان به مقاومت قیمتی دلار برای عبور از کف مزبور اشاره دارد. در بازار مبادله ای، نرخ ارز همچنان نزدیک به سطح ۳ هزار تومانی قرار دارد. پس از رشد نرخ دلار مبادله‌ای از ابتدای سال (رشد ۷درصدی نرخ دلار) به نظر می‌رسد سقف مزبور شدت رشد قیمت را به شدت کاهش داده است (نوسانات اندک حول ۲۹۹۶ تومان). در این شرایط، کاهش انتظارات برای افت نرخ آزاد دلار در کنار مقاومت دلار مبادله‌ای می‌تواند روند یکسان‌سازی نرخ ارز را به تاخیر اندازد.


بازار سکه



سکه در انتظار اهرم اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. چهارشنبه، با وجود ثبات نسبی قیمت اونس، نرخ دلار با افت مواجه شد که کاهش هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. با این حال، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) با رشد اندک نسبت به روز ماقبل مواجه شد، بخشی از این موضوع را می‌توان به تقاضاهای مناسبتی اعیاد غدیرخم و قربان دانست. در تعطیلات پایان هفته گذشته اونس طلای جهانی رشد قیمتی را تجربه کرد (در ساعات تنظیم این گزارش رشد حدود ۱۵ دلاری را نسبت به روز چهارشنبه داشت). بنابراین، در صورت ثبات اونس طلا در قیمت‌های فعلی، انتظار رشد قیمتی سکه نیز وجود دارد. در روزهای اخیر قیمت دلار نوسانات اندکی را داشته است که ادامه این روند کم نوسان در این روزها نیز احتمال بیشتری دارد.


بازار طلای جهانی



افزایش فعالیت «محافظه‌کاران» در بازار طلا
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۴۴ دلار معامله می‌شد. روز پنج‌شنبه، با افت بازارهای سهام در سایه نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی (افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) چین، کاهش چشم انداز سرمایه‌گذاری آمریکا و کاهش نرخ تورم ژاپن) با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، اونس به بالاترین قیمت (۱۱۵۶ دلار) در پنج هفته گذشته رسید. در ادامه معاملات اما، بار دیگر اظهارات رئیس فدرال رزرو، معامله‌گران طلا را نگران کرد. جنت یلن اعلام کرد عواملی که موقتا نرخ تورم را دور از هدف ۲ درصدی نگه داشته‌اند به مرور حذف و امکان افزایش نرخ بهره فراهم خواهد شد. اظهارات یلن، شاخص دلار را صعودی کرد (عامل فشار بر قیمت طلا). در این شرایط،
کامرز بانک تحلیلی برای افزایش تقاضای فصلی طلای چین و هند تا پایان سال ارائه داده که می‌تواند از قیمت اونس طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن



آرامش «تسه»ها در سطوح پایین قیمتی
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت هفتگی ۲درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۱۵۶ تومان معامله شدند. از طرفی قرار گرفتن در سطوح پایین قیمتی، همچنان متقاضیان وام مسکن را در سمت تقاضا نگه داشته است. کاهش نرخ سود واقعی وام با کاهش قیمت «تسه»ها (کمتر از ۲۰ درصد)، موجب جذابیت قیمتی کنونی اوراق مزبور شده است. از سوی دیگر، انتظار کاهش تقاضای این اوراق پس از عبور از فصل تقاضای مسکن (تابستان) وجود داشت، این موضوع در کنار جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در صندوق سپرده یکم برای دریافت وام‌های با مبالغ بیشتر، سدی در برابر رشد قیمتی «تسه»ها محسوب می‌شود. در این شرایط، ماه گذشته اخباری مبنی بر افزایش سقف وام مسکن با ارائه اوراق جدید به گوش رسید که عملی شدن این پیشنهاد می‌تواند فشار قیمتی بر اوراق فعلی را افزایش دهد.

بازار نفت



تداوم ثبات در کانال 40 دلاری
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۵ دلار معامله شد. در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کاهش حجم ذخایر ۹/ ۱میلیون بشکه‌ای نفت (افزایش تقاضای نفت خام) در مقابل افزایش موجودی بنزین و کاهش ظرفیت تولیدی پالایشگاه‌ها (کاهش تقاضای مشتقات نفتی که به‌طور ضمنی بر کاهش تقاضای نفت خام در آینده نزدیک تاکید دارد)، حاوی سیگنال‌های متضادی بود. از سوی دیگر، آمار نامناسب از اقتصاد چین (کمترین میزان شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای از ۲۰۰۸) و همچنین کاهش نرخ تورم ژاپن نگرانی از سمت تقاضا را تشدید کرد. موسسه مالی HSBC به این موضوع اشاره دارد که علاوه بر چین، تقاضا در کشورهای توسعه یافته نیز روند نزولی داشته است. تحلیلگران موسسه S&P اما به کاهش هزینه‌های تولید همراه با افزایش بازدهی دکل‌های شیل اشاره داشته‌اند که می‌تواند امیدواری به کاهش عرضه را تضعیف کند.