یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

سبز کمرنگ شاخص بورس
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران رشد اندک 56 واحدی (معادل 08/ 0 درصد) را تجربه کرد. در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات با افت حدود 200 واحدی مواجه شده بود، در ادامه توانست رشد محدودی را به ثبت برساند. افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته و کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها در صنایع مختلف بورسی نشان از فرو‌رفتن سهامداران در لاک احتیاطی بود. همان‌طور که اشاره شده بود، سیگنال‌های دریافتی از مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده روند بورس در این روزها خواهد بود؛ به‌طوری که نگرانی‌های به‌وجود آمده از اظهارات روزهای پنج‌شنبه و جمعه صبح مذاکره‌کنندگان انتظار افت قیمت‌ها در بازار سهام را ایجاد کرده بود، اما در ادامه بامداد شنبه، اخبار نسبتا مثبتی به گوش رسید که توانست روند بازار سهام را تغییر دهد.


بازار ارز

رشد دلار در فضای احتیاطی
دیروز، هر دلار آمریکا با افزایش 10 تومانی به قیمت 3270 تومان معامله شد. با توجه به آنکه انتظار معامله‌گران از دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای (پنج‌شنبه) محقق نشد، پیش‌بینی می‌شد قیمت ارز در معاملات روز گذشته با افزایش همراه شود. با این حال، اخبار مثبتی از فضای مذاکرات منتشر شد که توانست رشد قیمت دلار را محدود کند. در این شرایط، معامله‌گران در بازار ارز نیز در فاز انتظاری به‌سر می‌برند و انتظار می‌رود تا روز دوشنبه، نوسانات محدود و به‌شدت متاثر از سیگنال‌های هسته‌ای باشد. در صورتی که مذاکرات هسته‌ای تا پایان روز دوشنبه به نتیجه نرسد و مجددا تمدید شود، احتمال دارد قیمت دلار به کانال 3300 تومانی برگردد. از سوی دیگر، باقی ماندن قیمت دلار مبادله‌ای بالای 2940 تومان نشان از فراهم بودن شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز در صورت توافق هسته‌ای است.

بازار سکه

رشد سکه با دو اهرم
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی به قیمت 883هزار تومان معامله ‌شد. در شرایطی که بازار طلای جهانی تعطیل بود و نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه تغییر محسوسی را تجربه نکرده بود، رشد 3/ 0 درصدی قیمت دلار به افزایش قیمت سکه کمک کرد. با این حال بازار سکه افزایش 7/ 0 درصدی را به ثبت رساند که بیش از افزایش قیمت دلار بود. همان‌طور که قبلا اشاره شده بود، نزدیک شدن به عید فطر تقاضای مقطعی را در بازار سکه ایجاد خواهد کرد که از قیمت‌ها حمایت می‌کند. این موضوع سبب شد تا در معاملات روز گذشته، اندازه حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) کاهش یابد. با این حال، نتیجه مذاکرات هسته‌ای برای قیمت دلار و مذاکرات میان یونان و وام‌دهندگان در بازار طلای جهانی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت سکه خواهند بود.


بازار طلای جهانی

ابهام در بازار طلای جهانی
طلای جهانی با افت هفتگی نیم درصدی به قیمت 1163 دلار در هر اونس معامله شد. از سویی انتظار برای نتیجه مذاکرات یونان و وام‌دهندگان و از طرف دیگر، زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو تعیین‌کننده قیمت طلا هستند. هرچند خوش‌بینی‌هایی به حل مشکل یونان پس از ارائه بسته اصلاحات اقتصادی به وجود آمده است، اما هنوز نااطمینانی‌هایی میان وام‌دهندگان باقی مانده است. همچنین، اثر دوگانه وضعیت یونان موجب می‌شود نتوان وضعیت قیمت طلا را در سناریوهای مختلف پیش‌بینی کرد. مثلا هفته گذشته، نگرانی از وضعیت یونان گرچه تقاضای افراد محافظه‌کار برای طلا را افزایش داد، اما افت ارزش یورو (رشد شاخص دلار) اثرگذاری بیشتری بر افت قیمت اونس داشت. از سوی دیگر، اظهارات رئیس کل فدرال رزرو مبنی بر تمایل به آغاز افزایش نرخ سود تا پایان 2015، اثرگذاری آمار اقتصادی این هفته آمریکا را بیش از پیش نشان می‌دهد.


بازار اوراق مسکن

مقاومت مناسب محدوده تعادلی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت 9/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 471 تومان معامله شدند. این موضوع نشان می‌دهد بار دیگر با نزدیک شدن به سقف 75-70 هزار تومانی (محدوده تعادلی حرکت قیمت اوراق مزبور در ماه‌های اخیر)، قیمت‌ها کاهش یافتند و پس از 5 روز معاملاتی متوالی، «تسه»ها با افت قیمت همراه شدند. با این حال، همچنان تقاضا برای خرید مسکن رو به افزایش به نظر می‌رسد که احتمالا از این هفته با رو به پایان بودن ماه مبارک رمضان نیز تقویت شود. این موضوع می‌تواند به رشد قیمت «تسه»ها نیز کمک کند. با این حال، مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند در ادامه باعث تسهیل وام‌دهی بانک‌ها و احتمالا افزایش سقف تسهیلات مسکن شود می‌تواند یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت «تسه»های فعلی باشد و تقاضای آنها را کاهش دهد.


بازار نفت

دومین افت سنگین هفتگی نفت
نفت خام آمریکا برای دومین هفته متوالی با افت قابل توجهی همراه و با ثبت زیان هفتگی 5 درصدی به قیمت 74/ 52 دلار معامله شد. در ابتدای معاملات جمعه، گرچه امیدواری به وضعیت یونان و کاهش نسبی نگرانی‌ها از چین موجب رشد نسبی قیمت‌ها شده بود، اما در ادامه برخی سیگنال‌های منفی در این بازار سبب بازگشت قیمت‌ها به زیر 53 دلار شد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی شرایط مازاد تقاضا را در بازار نفت حکمفرما دانست و نامتعادل ماندن عرضه و تقاضا را تا سال میلادی آینده نیز ادامه‌دار ارزیابی کرد. همچنین، دکل‌های حفاری شیل نیز برای دومین هفته متوالی با رشد همراه شدند (اضافه شدن 5 دکل جدید) که هر دو مورد بر قیمت نفت فشار وارد کرد. این هفته، نتیجه مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 و مذاکرات یونان با وام‌دهندگان مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت نفت خواهند بود.