یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت آرام در آخرین هفته بهمن
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با افت اندک 2/ 0 درصدی در رقم 64 هزار و 720 واحدی ایستاد. با به پایان رسیدن بهمن ماه، بورس تهران زیان 3/ 1 درصدی را تجربه کرد تا به این ترتیب، هفت ماه از سال 93، شاخص کل با نزول همراه باشد. در این شرایط، گرچه محرکی جدی برای رشد وجود ندارد، اما با توجه به رسیدن قیمت‌ها به سطوح مناسب فعلی (نسبت قیمت به درآمد (P/ E) متوسط بازار به کمتر از 5 مرتبه رسیده است) ریزش شدید شاخص نیز دور از انتظار است. در این میان، چرخش مسیر قیمت کالاها در بازارهای جهانی، بخشی از نگرانی‌های اقتصادی در کشور را کاهش داده است. با این حال، هنوز عواملی مثل تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تصویب جزئیات لایحه بودجه توسط مجلس و مذاکرات هسته‌ای از جمله نگرانی‌های سهامداران محسوب می‌شوند.


بازار ارز

افت دلار در فضای کنترلی
هر دلار آمریکا با افت ماهانه 1/ 2 درصدی، با قیمت 3 هزار و 420 تومان معامله شد. افت آرام قیمت دلار از روزهای پایانی دی ماه، به دنبال ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها آغاز شد؛ در ارتباط با کنترل بازار ارز، موضوع برخورد جدی با دلالان ارزی، از سوی بانک مرکزی مطرح شد. همچنین، افزایش آشکار عرضه از سوی منابع رسمی (صرافی بانک‌ها) نیز تلاطم بازار ارز را کاهش داد. در روز‌های پایانی بهمن، با آغاز تعطیلات سال نو در چین نگرانی‌ها ناشی از کاهش تقاضا نرخ دلار را با افت بیشتر همراه کرد. در این شرایط، بازار ارز همچنان نیم نگاهی نیز به مذاکرات هسته‌ای دارد که در ژنو در حال پیشروی است. با این حال، انتظار رشد قیمت ارز در فضای موجود(حداقل در کوتاه‌مدت) وجود ندارد و کف حمایتی 3400تومان از قیمت ارز حمایت می‌کند.


بازار سکه

افت سکه همراه با دلار و اونس
در پایان بهمن، هرسکه طرح جدید با افت 5/ 4 درصدی با قیمت 993 هزار تومان معامله شد. در این مدت، افت 5/ 2 درصدی قیمت دلار با توجه به افزایش کنترل در بازار ارز مشاهده شد و اونس طلا با کاهش نگرانی‌ها در اقتصاد جهانی افت 7/ 5 درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب مشاهده می‌شود سکه در مقابل افت شدید قیمت‌ها مقاومت نشان داده و حباب منفی آن (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) مثبت شده است. علت اصلی این امر نزدیک شدن به پایان سال و افزایش نسبی تقاضا در این بازار است؛ همچنین، احتمال حرکت سفته‌بازان بازار ارز به بازار سکه نیز وجود دارد (به علت محدودیت‌های بازار ارز) که قیمت سکه را تقویت می‌کند. با این حال، امروز با توجه به کاهش قیمت طلای جهانی، انتظار افت قیمت سکه نیز وجود دارد.


بازار طلای جهانی

نوسانات طلا بالای ۱۲۰۰ دلار
نتایج نشست پیشین فدرال رزرو که پایان روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر شد همچنان بر «صبور» بودن جهت افزایش نرخ بهره تاکید داشت. این موضوع در کنار مخالفت آلمان با پیشنهاد یونان مبنی بر تمدید 6 ماهه مهلت بازپرداخت وام‌ها موجب رشد قیمت طلا در روز پنج‌شنبه شد. با این حال، دیروز اخباری مبنی بر نرم شدن مواضع آلمان نسبت به یونان منتشر شد که باعث افت قیمت طلا تا مرز 1200 دلاری شد. تعطیلی بازار چین (کمبود تقاضا) و آمار اقتصادی مناسب آمریکا (تقویت مجدد احتمال افزایش نرخ بهره تا پیش از جولای) نیز این روند را تقویت کرد. در ادامه اما، مقاومت مرز روانی 1200 دلاری و تقاضای افراد محافظه‌کار که هنوز نگران به توافق نرسیدن یونان با اتحادیه یورو هستند موجب رشد قیمت شد؛ به‌طوری که در ساعت 16:30 هر اونس طلا 1213 دلار معامله می‌شد.


بازار اوراق مسکن

تغییر مسیر «تسه»ها پس از چهار ماه
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با رشد 9/ 1 درصدی به قیمت 84 هزار و 835 تومان معامله شدند. به این ترتیب، پس از چهار ماه افت مداوم، در بهمن ماه توانستند رشد 4/ 3 درصدی را به ثبت رسانند. مهم‌ترین عاملی که در پاییز و دی ماه موجب افت قیمت‌ها شده بود، مازاد عرضه در این بازار بود؛ به‌طوری که با رکود فصلی بازار مسکن تقاضا برای این اوراق کاهش یافته بود. این در حالی است که آمارهای اخیر نشان از رونق نسبی در بازار مسکن از اوایل بهمن ماه دارد. بنابراین، با توجه به آنکه منابع تامین مالی تسهیلات مسکن محدود است، اگر تقاضای دریافت وام مسکن روند صعودی خود را ادامه دهد باید انتظار داشت قیمت «تسه»ها مشابه تابستان گذشته به سطوح نامعقول 100 هزار تومانی نزدیک شود.


بازار نفت

تکرار سناریوی رفت و برگشت قیمت نفت
مطابق با پیش‌بینی‌ها، قیمت نفت در انتظار ارائه آمار موجودی نفت (افزایش 7/ 7 میلیون بشکه موجودی نفت‌های تجاری آمریکا در هفته منتهی به 13 فوریه) به کمتر از 50 دلار کاهش یافت. در این میان اما، انتظار کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا (امکان پوشش خبر رسمی آن در این گزارش وجود نداشت) موجب بازگشت قیمت‌ها به بالای 50 دلار شد. این روند افت قیمت در روز چهارشنبه و بازگشت قیمت‌ها در روز جمعه برای چهارمین هفته متوالی است که در بازار نفت تکرار می‌شود که تقابل میان نگاه به تولیدات فعلی (آمار موجودی نفت توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)) و تولیدات آینده (آمار تعداد دکل‌ها توسط شرکت بیکر هیوز) را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، پیشنهاد شرکت شل نیز توسط کارگران پالایشگاه‌های آمریکا پذیرفته نشد و اعتصاب آنها تداوم یافت (کاهش تقاضای نفت آمریکا).