یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

چرخش ضعیف بورس
شاخص کل بورس پس از 5/3 درصد افتی که در روزهای اخیر تجربه کرده بود، روز گذشته روند خود را تغییر داد و 82 واحد (معادل 12/0 درصد) افزایش پیدا کرد. به این ترتیب، شاخص کل در محدوده 70 هزار واحدی با حمایت جدی مواجه شد. روز گذشته، حدود 260 میلیون سهم به ارزش 80 میلیارد تومان معامله شد که همچنان بسیار ضعیف است. بر اساس اخبار، قرار است حمایت‌های جدی توسط سهامداران حقوقی از بازار انجام شود که این امر می‌تواند روند نزولی شاخص کل را تغییر دهد. از سوی دیگر، شروع دور جدید مذاکرات در روز جاری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای بر آینده بورس داشته باشد. با توجه به موارد یادشده، بسیاری از سهامداران همچنان در حالت انتظار به سر می‌برند که احتمال تداوم روند کم نوسان بورس را تشدید می‌کند.



بازار ارز

کف حمایتی دلار قدرتمند ظاهر شد
طی معاملات روز گذشته، دلار با پنج تومان افزایش به 3 هزار و 105 تومان رسید. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 3 درصد رسید. این در شرایطی است که هیچ محرک خاصی برای رشد قیمت دلار وجود ندارد و همه خوش‌بینانه در انتظار مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برند. با این حال به نظر می‌رسد، کف جدید دلار در محدوده 3 هزار و 100 تومانی قدرتمند عمل کرده و اجازه افت بیشتر قیمت آن را نداده است. در این روزها، سیگنال‌های دریافتی از دور جدید مذاکرات هسته‌ای که از روز جاری آغاز می‌شود مشخص‌کننده مسیر قیمتی دلار خواهد بود. در صورتی که سیگنال خاصی از این مذاکرات مخابره نشود، تداوم روند بدون تغییر دلار بسیار محتمل خواهد بود.




بازار سکه

رشد سکه در پی خوش‌بینی
به روند جهانی طلا
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید رشد ۱۲ هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۹۵۶ هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت دلار تغییرات چندانی را تجربه نکرد؛ اما طلای جهانی با رشد قیمت مواجه شد. بنابراین، سکه توانست بخشی از حباب منفی خود را نسبت به اونس جهانی کاهش دهد. در این رابطه، پیش‌بینی‌ها روند نسبتا صعودی را برای طلای جهانی پیش‌بینی می‌کنند که منجر به خوش‌بینی بازار سکه به این روند شده است. با این حال، روند اخیر قیمت سکه نشان می‌دهد از ابتدای خرداد میانگین آن حدود ۹۵۸ هزار تومان بوده است که احتمال می‌رود در این روزها نیز در محدوده مزبور حرکت کند.



بازار طلای جهانی

رشد طلا در روز مهم تکنیکالیست‌ها
روز گذشته، هر اونس طلای جهانی رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرد و به قیمت 1325 دلار معامله شد. 30 ژوئن، آخرین روز ماه، فصل و نیمه ابتدایی سال بود که از منظر تکنیکال بسیار مهم ارزیابی می‌شود و منجر به افت شاخص دلار آمریکا و به‌طور عکس رشد طلا شد؛ به طوری که قیمت این فلز زرد حتی به 1332 دلار نیز رسید. از سوی دیگر، افزایش 7/0 درصدی دارایی‌های SPDR، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا، عامل دیگری است که رشد قیمت طلا را در پی داشت. همچنین، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت قابل ملاحظه‌ای پایین نگه دارد که پایین بودن نرخ مزبور به نفع بازار طلا خواهد بود.




بازار اوراق مسکن

روزهای متعادل «تسه»
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 3/1 درصدی مواجه و به قیمت 87 هزار و 376 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 4/38 درصد رسید. به این ترتیب، اوراق مزبور همچنان در محدوده 80 تا 90 هزار تومان حرکت می‌کند و نگاهی به صف‌های خرید باقی‌مانده نیز نشان می‌دهد به‌رغم رشد قیمتی ملایم طی روز گذشته، تقاضا برای قیمت‌های بالاتر چندان به چشم نمی‌خورد. کاهش حجم معاملات این اوراق مربوط به قانون عدم اجازه فروش تا 2 ماه پس از خرید است که اجازه سفته بازی را در این بازار نمی‌دهد. به این ترتیب، با توجه به عدم تغییر قابل توجه شرایط موجود احتمال می‌رود روند متعادل فعلی تداوم یابد.




بازار نفت

نفت آمریکا پس از سه روز مثبت شد
طی معاملات روز گذشته، نفت خام آمریکا پس از سه روز افت قیمت پیاپی، با رشد مواجه و به قیمت 8/105 دلار بر هر بشکه معامله شد. کارشناسان مهم‌ترین‌ علت این افزایش قیمت را رشد شاخص خرید مدیران (PMI) چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان و امید به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور عنوان کرده‌اند. هنگامی که این شاخص از 50 بالاتر می‌رود، نشان از توسعه صنعت یک کشور است (این رقم برای چین 51 شد). از سوی دیگر، به گزارش بلومبرگ پیش‌بینی می‌شود طی این هفته نیز میزان ذخایر نفت آمریکا کاهش پیدا کند که عاملی دیگر بر افزایش قیمت به شمار می‌آید. با این حال، فروکش هیجانات عوامل ژئوپلیتیک اجازه تغییر قیمت شدید برای این کالا را نمی‌دهد.