بازار داخلی

واگرایی شاخص‌ها

ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در روز سه‌شنبه در حالی به انتها رسید که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۴۲۱۹ واحد افزایش در محدوده ۲ میلیون و ۲۱۱‌هزار واحد به کار خود پایان داد. این در حالی است  که شاخص هم‌وزن، که به جهاتی نماگر دقیق‌تری برای بازار سهام است، در این روز با حدود ۱۷۲۰ واحد کاهش در محدوده ۷۶۲‌هزار و ۹۰۰ واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی رخ دادند که در روز سه‌شنبه، شاخص کل فرابورس با کمتر از یک واحد کاهش ارتفاع، نسبت به‌روز قبل تقریبا ثابت ماند و در سطح ۲۶‌هزار و ۶۳۹ واحد کار خود را به پایان برد. به این ترتیب سه شاخص مهم بازار سهام کشور در این روز حرکت‌هایی متفاوت با یکدیگر داشتند. به علاوه در این روز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «پارسان» به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت، و نمادهای «رمپنا»، «اخابر» و «حکشتی» به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس تهران گذاشتند.

همچنین نمادهای «صبا»، «وبهمن» و «ونفت» شاهد بیشترین افزایش قیمت در روز سه‌شنبه بودند. بورس و فرابورس نیز مجموعا شاهد ۳۷۷ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۶۳۸۸ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند گرچه تجدید ارزیابی شرکت‌ها خبری مثبت برای بازار سرمایه است، اما این اتفاق به خودی خود یک اتفاق بنیادی نیست. این در حالی است که بازار سهام کشور بیش از هر چیزی به تغییراتی بنیادی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی خود نیاز دارد.

اما بازار طلا و سکه در این روز بازارهایی آرام و بدون تلاطم بودند. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلا با کاهشی ۰.۱۱ درصدی نسبت به‌روز قبل در محدوده ۲ میلیون و ۴۸۸‌هزار تومان قرار گرفت و هر قطعه سکه امامی نیز با ۲۰۰‌هزار تومان کاهش، در محدوده قیمتی ۲۹ میلیون و ۵۰‌هزار تومان خرید و فروش شد. برخی از کارشناسان معتقدند که اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی کشور و منطقه رخ ندهد و به تبع آن نرخ دلار تغییر نکند، بازار طلا و سکه نیز به روزهای آرام خود ادامه خواهند داد.

بازار خارجی

سردرگمی در بازار طلا

معاملات روز سه‌شنبه بازارهای جهانی در حالی آغاز شدند که در ساعات ابتدایی این روز، قیمت نفت و طلای جهانی نوسانات محدودی را تجربه کردند. به‌طوری تا لحظه تنظیم این گزارش نفت خام برنت و نفت خام WTI  یا «وست تگزاس اینترمدییت» با مقدار کمی کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی ۷۸ دلار و ۸۵ سنت و ۷۲ دلار و ۴۰ سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

 این اتفاق در حالی رخ داد که در روز گذشته حمله‌ای توسط حوثی‌های یمن به چند کشتی حاوی نفت در دریای سرخ صورت گرفت که باعث افزایش نگرانی اختلال در عرضه نفت و افزایش قیمت طلای سیاه شد. اما در این روز به نظر می‌رسد که پس از  انتشار اخبار مبنی بر تلاش‌های ایالات متحده آمریکا در راستای محافظت از کشتی‌های دریای سرخ، این نگرانی‌ها برطرف شده و ثبات نسبی بر قیمت نفت حاکم شده است.

همچنین طلا نیز در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه در حالی در بازارهای جهانی مورد خرید و فروش قرار گرفت که قیمت این فلز گرانبها ابتدا کاهش یافت، اما در ادامه روند صعودی به خود گرفت و وارد کانال ۲۰۴۰ دلاری شد. برخی از تحلیلگران عقیده دارند که دلیل نوسانات زیاد قیمت طلا در این روز، اظهارنظرات تعدادی از مقامات فدرال رزرو در روز دوشنبه مبنی بر بی‌اساس بودن افکار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران مبنی بر کاهش فوری نرخ بهره بوده است.

به طوری که آستین گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو با بیان اینکه از نحوه واکنش بازارها به جلسه هفته گذشته فدرال رزرو گیج شده است، اظهار سردرگمی کرد و لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند نیز اعلام کرد که فدرال رزرو در پی کاهش نرخ بهره نیست. این اظهارنظرات باعث شدند تا سرمایه‌گذاران معاملات خود را با حساسیت و احتیاط بیشتری انجام دهند تا زمانی که اخباری دقیق‌تر در جهت روند آینده نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ به بازار تزریق شود.

1 copy

2 copy

3 copy