بازار سهام

عقبگرد شاخص سهام

01

بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی، شروعی متعادل در محدوده‎ منفی داشت. رفته‌رفته فشار عرضه شدت گرفت و در نهایت به افت 81/ 1درصدی شاخص ‎کل منجر شد. به این ترتیب،شاخص‎کل با ۲۶‌هزار واحد سقوط همراه شد و در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۱۶‌هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‎کل‎ هم‌‌‌وزن نیز همسو با کلیت بازار، قرمزپوش شد و ریزش 06/ 1درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بورس به 3‌هزار و 182میلیارد تومان رسید که طی آن سهامی به ارزش 316میلیارد تومان به حقوقی‌ها واگذار شد. به نظر می‎رسد، علت سرخ‎پوش‌شدن بازار در روز گذشته، استمرار انتشار اخبار متناقض از سوی دولت و ابهام درباره‎ تصویب لایحه حذف تخصیص ارز ترجیحی و افت دلار بود که موجب افزایش عرضه در کلیت بازار شده است.

 

بازار سکه

رفتار محتاطانه خریداران

03

سکه طی چند روز گذشته در سایه کاهش دلار در بازار داخلی و افت اندک اونس طلا در معاملات بازار جهانی کاهشی شد و از رکوردشکنی‌های خود عقب رانده شد. با تداوم سیر نزولی محرک‌های سکه و طلا، قیمت سکه امامی نیز افت قیمتی را تجربه کرد؛ تا جایی که سطح حساس 12میلیون و 500‌هزار تومانی را از دست داد. این روزها که شاهد افزایش چشمگیر اونس طلا هستیم و در کنار آن، دلار با ابهامات زیادی در خصوص تعیین روند خود دست و پنجه نرم می‌کند، حباب سکه نیز روند متعادلی را در پیش گرفته است. یکی از عواملی که موجب شد خریداران سکه، روز دوشنبه تمایل زیادی به خرید نداشته باشند، هراس از رفتار آتی قیمت دلار بود. در واقع، سکه به خاطر هراس از افت قیمت دلار و ادامه نوسان کاهشی اونس طلا با رفتار محتاطانه بازیگران مواجه شد.

 

بازار طلای جهانی

نوسان کاهشی طلا

04

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت و از بالاترین رکورد پنج‌ماه گذشته که روز جمعه ثبت شد، فاصله گرفت. به این ترتیب هر اونس در (ساعت 16) نخستین روز کاری هفته تغییر مسیر داد و در سیر کاهشی به سطح 1862دلار رسید. به گفته کارشناسان تا زمانی که سطح قیمتی ۱۸۸۰دلار شکسته نشود، رشد قیمت طلا تحت‌تاثیر دلار قوی‌‌‌تر، بازده بالاتر اوراق قرضه کوتاه‌مدت خزانه آمریکا و احتمال بالاتر رفتن بازده اوراق بلندمدت در صورت آغاز زودتر از موعد افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا محدود خواهد شد. آمار تورم از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرده است، با این حال ممکن است قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ روند نزولی را به سوی مرز ۱۷۰۰دلار دنبال کنند؛ زیرا افزایش تورم، روند تحکیم سیاست پولی را سرعت می‌بخشد.

 

بازار اوراق مسکن

برگشت اوراق تسهیلات مسکن

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در دادوستدهای روز دوشنبه بازار فرابورس عمدتا افت قیمت را تجربه کردند. تسه9812 در همین راستا با کاهش 2درصدی مواجه شد و کانال 80هزار تومانی را که در معاملات روز گذشته فتح کرده بود، از دست داد. به این ترتیب تسه9812 روز گذشته در قیمت 79‌هزار و 590تومان به کار خود پایان داد. کمتر از چهارماه به پایان سررسید این نماد باقی مانده است و در 15اسفندماه سال‌جاری منقضی می‌شود؛ بنابراین دارندگان این دسته سهام، به‌خصوص دارندگان نماد یادشده، باید تا زمان تعیین‌شده فقره‌های در دست خود را تعیین‌تکلیف کنند. در صورتی که اوراق تسهیلات به آخرین روز معاملاتی برسند و از آنها برای دریافت وام یا معامله استفاده نشود، پس از پایان روز کاری باطل خواهند شد و فاقد هر گونه اعتبار خواهند بود.

 

بازار نفت

ادامه سیر نزولی

06

نفت‌خام در معاملات روز دوشنبه تحت‌تاثیر انتظارات برای افزایش عرضه و متاثر شدن تقاضا از افزایش هزینه‌‌‌های انرژی و موارد ابتلا به کرونا، کاهش پیدا کرد. نفت وست تگزاس اینترمدییت در ادامه سومین هفته کاهشی خود به زیر کانال 80دلاری سقوط کرد و به سطح 79دلار رسید. قیمت‌های بالاتر، بعضی از شرکت‌های حفاری را به بازگشت به سر چاه‌‌‌ها تشویق کرده است. شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۱۲نوامبر، 6حلقه افزایش یافت که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است. در این بین، اوپک هفته گذشته پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه‌ماهه چهارم امسال را به میزان ۳۳۰‌هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش داد و اعلام کرد قیمت‌ انرژی به روند احیای اقتصادی از تبعات پاندمی کووید-۱۹ لطمه زده است.