یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید شتاب رشد شاخص

شاخص کل بورس با رشد یک درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. تداوم رشد قیمت جهانی کالاها، افزایش تدریجی نرخ دلار و کاهش ریسک‌های سیاسی عوامل حمایت از شاخص در هفته‌های اخیر بودند. به‌صورتی که رشد ۲۱ درصدی ارزش و ۲۹ درصدی حجم معاملات نسبت به هفته پیش از آن رقم خورد. روز پنج‌‌شنبه و جمعه رشد قیمت مس تا سقف ۶۷۴۰ دلار، روی تا سقف ۳۱۳۷ دلار و نوسان آلومینیوم بالاتر از سطح ۲۱۱۰ دلاری رقم خورد. سیاست‌های دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا، کاهش عرضه فولاد و آلومینیوم و چشم‌انداز ممنوعیت واردات قراضه مس در کنار رشد تقاضای این کشور، عوامل حمایت از فلزات اساسی هستند. همچنان اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی و ترغیب سرمایه‌گذاران به ورود به بازار سهام، ریسک پایداری قیمت جهانی کالاها و نزدیک شدن به زمان تسویه اعتباری‌ها می‌توانند بر شاخص اثرگذار باشند.

بازار ارز

بازگشت دلار به سقف

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی به نرخ ۳۸۳۹ تومان معامله شد. نرخ دلار روز پنج‌شنبه برای ششمین روز متوالی صعودی و با افزایش ۷ تومانی مجددا به بالاترین سطح از بهمن ۹۵ رسید. پس از روند کم‌نوسان دلار نزدیک سطح ۳۸۱۰ تومانی، از هفته سوم مرداد، حمایت سطح ۳۸۱۰ تومانی در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا و رشد تقاضای حجاج دلار را بر مسیر صعودی قرار داد. نزدیک شدن به پایان فصل تابستان و رشد تقاضای مسافرتی نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند. همچنین روز پنج‌شنبه شاهد واکنش با اندکی تاخیر در بازار ارز به چشم‌انداز اجرایی شدن نرخ سود مصوب ۱۵ درصدی (یکساله) بانک‌ها با ایجاد جذابیت در بازارهای رقیب بازار پول بودیم که رشد تقاضا را در بازار ارز رقم زد. این عامل در کنار کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در آخرین روز هفته از دلار حمایت کرد.

بازار سکه

تردید معامله‌گران سکه به طلا

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۲/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. با حبس بازه‌ای اونس طلا در سطح ۱۲۸۰ دلاری در شرایط رشد نرخ دلار، در ۴ روز معاملاتی اخیر نوسان تنها هزار تومانی قیمت سکه بالاتر از سطح یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومانی رقم خورد. شرایط احتیاطی برای ارائه سیگنال‌های سیاست‌های پولی از سوی رئیس بانک‌ مرکزی اروپا، ماریو دراگی و جنت یلن، رئیس فدرال رزرو حبس بازه‌ای طلا را در سطح ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ دلاری رقم زده است. با این وجود، خوش‌بینی‌ها به اجرایی شدن نرخ سود مصوب ۱۵ درصدی و چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی نرخ دلار را در مسیر صعودی قرار داد. اما همچنان نگرانی‌ها از افت اونس طلا، کم‌واکنشی سکه را رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا ۴۰ هزار تومان کاهش داده است.

بازار طلای جهانی

تشدید نوسانات طلا در بازه محدود

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۷ دلار معامله شد. شرایط انتظاری برای اظهارات ماریو دراگی و جنت یلن درباره سیاست‌های پولی در نشست بانک‌های مرکزی «جکسون هول»، تشدید نوسانات طلا در بازه ۱۲۸۴ تا ۱۲۹۰ دلاری را رقم زد. کمتر بودن نرخ تورم از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو، تردیدها نسبت به افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. کاپلن، نماینده دالاس فدرال رزرو، انتظار برای افزایش نرخ بهره را پیشنهاد داد. اما نماینده کانزاس سیتی، اعلام کرد یک بار افزایش نرخ بهره عملی است. با وجود تقاضای دولت ترامپ برای افزایش سقف بدهی دولت، اما تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های مالی وی و تهدید او به بسته شدن دولت در صورت مخالفت کنگره با تامین مالی طرح دیوارسازی میان مرز آمریکا و مکزیک تا حدی ریسک‌گریزی را در میان معامله‌گران تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی و به قیمت ۷۸ هزار و ۹۹۲ تومان معامله شدند. با رشد تقاضای تابستان، افزایش ۸۴/ ۲ درصدی قیمت «تسه»ها در تیر و مرداد رقم خورد. با این وجود تامین مالی تقاضای «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن در کنار کند شدن شتاب رشد تقاضای مسکن، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها بود. بنابراین با وجود اینکه در هفته‌های پایانی مرداد، برخی «تسه»ها بالاتر از ۸۰ هزار تومان معامله می‌شدند. اما همچنان سطح ۸۰ هزار تومانی در مقابل رشد عمومی قیمت اوراق تسهیلات مسکن مقاومت می‌کرد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به ۹/ ۲۱ درصد رسیده است. نزدیک شدن به پایان تابستان و همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان موانع رشد «تسه»ها هستند.

بازار نفت

سایه «هاروی» بر بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۷ دلار معامله شد. افت موجودی نفت تجاری آمریکا (به میزان ۳/ ۳ میلیون بشکه) برای هشتمین هفته متوالی در کنار کاهش موجودی بنزین (به میزان ۲/ ۱ میلیون بشکه) تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. با این وجود تداوم رشد تولیدات نفت آمریکا به میزان ۲۶ هزار بشکه در روز و رسیدن به ۵۳/ ۹ میلیون بشکه در روز در کنار نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (فصل پیک تقاضای نفت) و رشد تولیدات لیبی و نیجریه با تشدید نگرانی‌ها از مازاد عرضه فشار را بر نفت حفظ کرده است. اما روز جمعه، با تشدید نگرانی‌ها از توفان هاروی، بزرگ‌ترین توفان در ۱۲ سال گذشته و کاهش ۱۰ درصدی تولیدات نفت آمریکا و توقف فعالیت بخشی از پالایشگاه‌های این کشور رشد قیمت بنزین را رقم زد و از قیمت نفت حمایت کرد.