یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

طولانی‌ترین رشد شاخص از 89

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۸۸ واحدی (۱/ ۰ درصدی) برای بیستمین روز متوالی، طولانی‌ترین دوره رشد از مرداد ۸۹ را ثبت کرد و در سطح ۷۸ هزار و ۴۷۲ واحدی ایستاد. با تداوم ریسک‌های موجود در بازار از جمله ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات در کنار ریسک‌های بازارهای جهانی و افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین، شاهد حرکت معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت میان صنایع هستیم. بنابراین با مقاومت سطوح تکنیکال در گروه خودرویی، روز گذشته بخشی از نقدینگی وارد گروه پالایشی‌ها شد؛ به این ترتیب «شپنا»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در سایر گروه‌ها نیز مجددا شاهد صف‌های طولانی خرید در نمادهای گروه رایانه‌ای بودیم. روز گذشته اصلاح قیمت‌ها در نمادهای کوچک‌تر، افت شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را برای اولین بار از ۲۱ اسفند، پس از رشد ۶/ ۱۱ درصدی رقم زد.

بازار ارز

دلار زیر سطح حمایتی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۷۵۷ تومان معامله شد. کاهش نرخ درهم و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را به کمترین سطح در سال جاری رساند. افت نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۳۴ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. همچنین با نزدیک شدن به انتخابات، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها تقویت احتیاط میان معامله‌گران و کاهش تقاضای سفته‌بازی دلار را رقم زده است. با اینکه معامله‌گران پس از رسیدن نرخ دلار به زیر ۳۷۶۰ تومان، با شناسایی کف اقدام به افزایش تقاضا کردند، اما با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ دلار نتوانست بالاتر از سطح مزبور قرار گیرد. با وجود حمایت عوامل روانی از دلار، تداوم روند کم‌نوسان دلار در هفته‌های آتی با چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز محتمل است.

بازار سکه

خوش‌بینی معامله‌گران به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان، بالاترین سطح سال جاری، معامله شد. با وجود شکسته شدن حمایت کف ۳۷۶۰ تومانی دلار، خوش‌بینی معامله‌گران به طلا از قیمت سکه حمایت کرد. حمله نظامی آمریکا به افغانستان در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه رشد ۱۰ دلاری اونس طلا را رقم زد. پیش‌تر نیز افت شاخص دلار و ریسک‌های ژئوپلیتیک اونس طلا را بالاتر از سطح تکنیکال، ۱۲۵۷ دلاری قرار داد. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا نیز می‌تواند از طلا حمایت کند. اما با توجه به افزایش سفته‌بازی در بازار طلا در روزهای اخیر، شناسایی سود میان معامله‌گران می‌تواند مانع از رشد قابل توجه طلا شود و مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری در برابر طلا محتمل است. با وجود این خوش‌بینی معامله‌گران سکه، مجددا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد هفتگی طلا از آوریل

هر اونس طلای جهانی با رشد ۷/ ۲ درصدی، بیشترین رشد هفتگی از آوریل ۲۰۱۶، پنجمین هفته رشد متوالی را ثبت کرد. تقویت ریسک‌‌های ژئوپلیتیک با حمله نظامی آمریکا به سوریه و افغانستان در کنار تهدید نظامی کره شمالی و نزدیک شدن به انتخابات فرانسه همچنین اظهارات ترامپ در مورد اثرات منفی ارزش بالای شاخص دلار با افت شاخص دلار، مقاومت سطح میانگین ۲۰۰ روزه طلا را شکست. پس از تعطیلی بازارها آمارهای اقتصادی نامناسب آمریکا، افت نرخ تورم بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار افت آمار خرده‌فروشی برای دومین ماه متوالی نیز تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا تقویت کرد. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، یک نفر روند نزولی و ۴ نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

رشد تدریجی تقاضای اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۲/ ۳ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۸۷۵ تومان معامله شدند. با افزایش تدریجی تعداد معاملات مسکن شاهد رشد تدریجی قیمت اوراق هستیم. اما همچنان روند غیرتورمی رشد مسکن در ماه‌های اخیر، بالا بودن نرخ سود واقعی وام و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد پرشتاب «تسه»ها است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه میان قیمت و نرخ سود در سطح ۴/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. همچنان با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن، ارائه وام‌های صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن به خانه اولی‌ها با سقف ۱۶۰ میلیون تومان و رشد تدریجی تقاضا، خوش‌بینی‌ها به بازگشت رونق به بازار مسکن را در سال ۹۶ تقویت کرده است. عاملی که در ماه‌های اخیر نیز حمایت کف ۷۰ هزار تومانی را در برابر اوراق تقویت کرد.

بازار نفت

بازگشت خوش‌بینی‌ها به نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. روز گذشته وزیر نفت کشورمان اعلام کرد که اکثر تولیدکنندگان بزرگ نفتی تمایل به تمدید توافق دارند، ایران نیز از توافق حمایت خواهد کرد. پیش‌تر نیز عربستان و کویت آمادگی خود را برای تمدید توافق در صورت پذیرش سایر اعضا اعلام کرده بودند. با وجود این، همچنان رشد تولیدات شیل برای هشتمین هفته متوالی و رسیدن به ۲۴/ ۹ میلیون بشکه در روز در کنار تداوم رشد تعداد دکل‌های نفتی برای سیزدهمین هفته متوالی نگرانی‌ها برای تداوم مازاد عرضه را در بازار نفت تقویت کرده است؛ با رشد تولیدات شیل گزارش اوپک رشد موجودی نفت تجاری را به میزان ۴۳۰ هزار بشکه در روز در نیمه اول ۲۰۱۷ تخمین زد. این در شرایطی است که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) حرکت بازار نفت به سمت تعادل را اعلام کرد.