یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم فضای اصلاح بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۸۹ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. با ادامه اصلاح قیمت‌ها از ابتدای دی، افت ۶۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین آذر را شاهد هستیم. در وضعیت نیمه تعطیل بازارهای جهانی، همچنین کم‌نوسانی دلار در سطح ۴۰۰۰ تومانی و تداوم توقف نمادهای اثرگذار شاهد تشدید فضای احتیاطی هستیم. روز گذشته شاهد ادامه انتشار عملکرد ماه آذر شرکت‌ها بودیم. در این میان مواردی مانند ضعف برخی از خودرویی‌ها در فروش محصولات مطابق با بودجه انتظاری، رشد نرخ فروش سیمان، افزایش نرخ فروش کالایی‌ها همراه با رشد دلار و قیمت‌های جهانی از عواملی است که توجه بازار را به عملکرد دوره‌ای شرکت‌ها در ماه‌های اخیر جلب کرده است. البته به نظر می‌رسد این عوامل پیش از این با افت و خیز‌های قیمت سهام پیش‌خور شده است؛ در نتیجه فضای کم‌رمقی را در معاملات شاهد هستیم.

بازار ارز

سیگنال معاملات فردایی به دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۴۰۳۰ تومان معامله شد. شرایط احتیاطی حجم اندک معاملات را در بازار رقم زد. اما افزایش هیجان در معاملات فردایی، نرخ نقدی دلار را با رشد همراه کرد. از روز پنج‌شنبه با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار بالاتر از سطح ۴۰۰۰ تومانی قرار گرفت. اما در ادامه با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت احتیاط میان معامله‌گران روز شنبه افت نرخ دلار را شاهد بودیم. موضوعی که روز گذشته نیز تقویت احتیاط را در بازار ارز رقم زد. رشد ارزش جهانی دلار در هفته‌های اخیر و رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، همچنین افزایش تقاضای ارز تجاری در آذر در کنار ریسک‌های سیاسی با پیروزی ترامپ از نرخ دلار حمایت کرد. همچنان سیاست‌های بازارساز می‌تواند بر نرخ دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه

صعود سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی همراه شد. رشد ۲۵ تومانی نرخ دلار، در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. اونس طلا با ثبت هفتمین هفته متوالی افت، طولانی‌ترین مدت افت طلا در ۱۲ سال اخیر، در کانال ۱۱۳۰ دلاری نوسان داشت. چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. اما در بازار ارز روز پنج‌شنبه دلار از سطح ۴۰۰۰ تومانی عبور کرد. به نظر می‌رسد همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. اما شرایط احتیاطی در بازار ارز، با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روز گذشته حجم اندک معاملات را در بازار ارز رقم زد. بنابراین با تداوم بی واکنشی سکه به اونس طلا و با تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه همچنان شاهد حرکت سکه با دلار هستیم.

بازار طلای جهانی

طولانی‌ترین روند نزولی طلا در 12 سال

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۵/ ۱۱۳۳ دلار معامله شد؛ به این ترتیب هفتمین هفته نزولی اونس طلا، طولانی‌ترین روند نزولی طلا از مه ‌۲۰۰۴ رقم خورد. از ۱۵ دسامبر، شاهد نوسان شاخص دلار در سقف ۱۴ ساله هستیم. افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو، در کنار چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷، از شاخص دلار حمایت کرد. موضوعی که اونس طلا را به کف ۱۰ ماهه رساند. علاوه بر این، چشم‌انداز تشدید رشد اقتصادی پس از پیروزی ترامپ، با ورود میلیاردها دلار سرمایه به بازارهای سهام، با افت تقاضای محافظه کارانه، روند نزولی طلا را تشدید کرد. همچنین تقاضای فیزیکی طلا از سوی هند نیز کاهش داشت. همچنان با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی با نزدیک شدن به پایان سال، در روزهای اخیر شاهد نوسان اندک طلا بودیم.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۹/ ۱درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۵۲ تومان معامله شدند. همچنان شاهد نوسان قیمت اوراق نزدیک به میانگین نیمه دوم آذر هستیم. نمادهای جدیدتر اوراق، نزدیک سطح ۷۷ هزار تومانی معامله شدند. در ماه‌های اخیر با فشار کاهش تقاضا روند نزولی اوراق تشدید شد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مهم ترین عامل برای کاهش تقاضای مسکن شناخته می‌شود. با این وجود چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، با توجه به رشد ۲/ ۲۱ درصدی تعداد معاملات و رشد ۱ / ۴ درصدی قیمت مسکن از ابتدای سال تا پایان آبان، مانع از افت قابل توجه قیمت اوارق است و حمایت کف ۷۲ هزار تومانی را تقویت کرده است. پیش‌تر در ابتدای آذر با رسیدن قیمت اوراق به سطح مزبور، کمترین سطح از دی ۹۴، اوراق با اندکی رشد همراه شدند.

بازار نفت

دومین هفته رشد نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۲/ ۲ درصدی به قیمت ۰۲/ ۵۳ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به تعهد اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز، قیمت پایانی نفت را به بالاترین سطح در ۱۷ ماه اخیر رساند. اعلام کاهش تولیدات از سوی کشورهای تولیدکننده به مشتریان، خوش بینی به تعهد تولیدکنندگان را تقویت کرده است. وزیر انرژی عربستان و وزیر نفت امارات با این عامل رشد قیمت‌ها در سال ۲۰۱۷ را پیش‌بینی کردند. همچنین این امر قراردادهای آتی با چشم‌انداز کاهشی قیمت نفت را برای پنجمین هفته متوالی با افت همراه کرد و به کمترین سطح از آگوست ۲۰۱۴ رساند. با این وجود همچنان افزایش تولیدات لیبی، بازگشت تولیدات شیل و رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. افزایش (۱۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای هشتمین هفته متوالی عامل فشار بر نفت است.