یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۵ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصد) همراه شد. در شرایط کنونی همچنان توقف گسترده نمادها، ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها با توجه به افزایش سفته بازی و ریسک‌های سیاسی فضای احتیاطی در بازار را رقم زده است. با این وجود حمایت حقوقی‌ها از «وغدیر» و «فولاد» را شاهد بودیم. علاوه بر این خوش‌بینی به فلزی-معدنی‌ها نیز همچنان عامل حمایت از این صنایع است. با وجود تقویت خوش‌بینی‌ها به رشد قیمت نفت پس از توافق اوپک، اما با ابهام در نوسانات نفت و فشار فروش حقوقی‌ها، نمادهای پالایشی روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. علاوه بر این رشد ۶ درصدی نرخ دلار از ابتدای آذر، با وجود حمایت از صنایع صادرات‌محور اما با ایجاد جذابیت در بازار رقیب، ریسک خروج نقدینگی از بورس را ایجاد کرده است.

بازار ارز

بازگشت دلار از سقف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴۵ تومانی به نرخ ۳۹۰۰ تومان معامله شد. رشد تقاضای آربیتراژی با توجه به قرار گرفتن ارزش جهانی دلار در سقف ۱۴‌ساله عامل حمایت از نرخ دلار است. بنابراین با وجود مقاومت دلار در ماه‌های اخیر در مقابل رشد، اما با تشدید روند صعودی دلار پس از عبور از سطح ۳۷۰۰ تومانی، رشد ۶ درصدی نرخ دلار از ابتدای آذر رقم خورد. روز گذشته نرخ درهم تا سطح ۱۰۸۷ تومانی رشد داشت. اما مقاومت سطح مزبور و شناسایی سود میان معامله‌گران نرخ درهم را تا سطح ۱۰۷۹ تومان بازگرداند. موضوعی که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، بازگشت دلار را از سطح ۳۹۳۰ تومانی رقم زد. با توجه به مقاومت سطح مزبور، تداوم روند نزولی دلار دور از انتظار نیست. همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز می‌تواند فشار بر دلار را تشدید کند.

بازار سکه

تداوم همگامی سکه و دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی همراه شد. رشد ۴۵ تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی در ماه نوامبر، بیشترین افت اونس طلا از ژوئن ۲۰۱۳ رقم خورد. در هفته اخیر نیز اونس طلا نزدیک کف ده‌ماهه در کانال ۱۱۷۰ دلاری نوسانات اندکی داشت. همچنان فشار بر طلا با چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا حفظ شده است. در بازار ارز نیز روز گذشته نرخ دلار با افزایش نرخ درهم تا سطح ۳۹۳۰ تومانی، رشد داشت. اما مقاومت سطح مزبور روند صعودی دلار را متوقف کرد. همچنان تمایل معامله‌گران برای حمایت از سکه، با وجود افت ۱۲۰ دلاری اونس طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را در سه هفته اخیر بالاتر از سطح ۴۰ هزار تومانی تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

چهارمین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت ۵/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی نزولی و به قیمت ۱/ ۱۱۷۷ دلار معامله شد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا از جمله نرخ بیکاری در کمترین سطح از ۲۰۰۷، احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر را به ۱۰۰ درصد نزدیک کرد و شاخص دلار را در سقف ۱۴‌ساله و اونس طلا را نزدیک کف ده‌ماهه تثبیت کرده است. چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره در بلندمدت نیز فشار را بر طلا حفظ کرده است. با این وجود، رشد تقاضای فیزیکی در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا از جمله نتیجه رفراندوم ایتالیا، می‌تواند از اونس طلا تا حدی حمایت کند. در هفته آتی همچنین نشست بانک مرکزی اروپا نیز می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۰ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۵ کارشناس روند نزولی و ۳ نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در کف 11‌ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۶۳۵ تومان معامله شدند. از ابتدای آذر با فشار افت تقاضا شاهد حرکت «تسه»ها در کف ۱۱ماهه هستیم. با این وجود، آمارها حاکی از افزایش ۳/ ۱۰ درصدی تعداد معاملات و رشد ۴/ ۴ درصدی قیمت مسکن در ۸ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است؛ امری که چشم انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در سقف وام کنونی عامل فشار بر تقاضا است. کاهش تقاضا در کنار تقویت سمت عرضه اوراق، افت ۱۸ درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای پاییز رقم زده است. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام به سطح ۷/ ۲۱ درصد رسیده است. تداوم شیب نزولی اوراق محتمل است.

بازار نفت

سایه بازگشت شیل بر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۱۲ درصدی، با ثبت بیشترین رشد از ژانویه ۲۰۰۹، به قیمت ۶۸/ ۵۱ دلار معامله شد. توافق اوپک برای کاهش سطح تولیدات تا سطح ۵/ ۳۲ میلیون بشکه، قیمت نفت را به بیشترین سطح از جولای ۲۰۱۵ رساند. همچنان میزان تعهد اعضای اوپک به توافق اولیه، می‌تواند در میان مدت بر قیمت نفت اثرگذار باشد. با این وجود، افزایش تولیدات شیل با افزایش توجیه پذیری تولیدات، می‌تواند توافق اوپک را در بلندمدت بر بازار بی‌اثر کند. بیکرهیوز افزایش (۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی شیل را گزارش کرد که هفتمین ماه متوالی رشد تعداد دکل‌ها است. همچنین گزارش‌ها حاکی از افزایش تولیدات شیل در ماه‌های اخیر و رشد سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای شرکت‌های شیل در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است. اما به گزارش وود مکنزی بازگشت قابل توجه تولیدات شیل، نیازمند تثبیت قیمت‌ها بالاتر از ۵۵ دلار است.