عارفه مشایخی:‌در هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا برای نخستین بار پس از ۹ سال نرخ بهره را افزایش داد. این اقدام باعث ایجاد هیاهویی در میان همگان شد. در کنفرانس مطبوعاتی که پس از این اقدام تشکیل شد خبرنگاران سوالات زیادی مبنی بر تورم حاصل از این افزایش از رئیس بانک مرکزی آمریکا پرسیدند.

جنت یلن ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران گفت: تورم حاصل از افزایش نرخ بهره از هدف ۲درصدی بانک مرکزی آمریکا کمتر است. با بررسی بازارهای کالاهای مختلف به نظر می‌رسد هفته گذشته با توجه به افزایش قیمت دلار و نرخ بهره قیمت کالاها بدون جهت‌گیری خاصی نوسان قیمتی را تجربه کردند. در این میان قیمت‌های نفت و گاز از این تغییر ضربه شدیدتری خوردند و روند نزولی را با سرعت بیشتری تجربه کردند و سرنوشت بدتری در سال ۲۰۱۵ برای آنها رقم خورد.نوسانات قیمتی نفت و گاز تاثیر بسزایی بر بازار‌های جهانی دارد.

در شرایط کنونی با اینکه مصرف‌کنندگان صورت‌حساب انرژی کمتری را پرداخت می‌کنند و آن را یک معافیت مالیاتی یا منبعی جدید برای درآمد بیشترشان تلقی می‌کنند و هزینه تولید برای تولید‌کنندگانی که مواد اولیه آنها نفت است کمتر شده کاهش قیمت انرژی برای کسب‌و‌کارهای مرتبط با آن و کشورهایی که اقتصاد آنها بر درآمدهای نفتی است خبر بسیار ناگواری است.در پی نشست ۴ دسامبر اوپک، قیمت نفت خام روند نزولی گذشته را در پیش گرفت و به پایین‌ترین مقدار خود طی چند سال گذشته رسید. در هفته گذشته قیمت نفت به رقمی در حدود ۲۹/ ۳۴ دلار برای هر بشکه در روز رسیده است.

با توجه به نمودار بالا هنوز قیمت نفت خام ۲ دلار بالاتر از حد مقاومت سال‌های اخیر قرار دارد که مبنای این مقاومت را می‌توان دسامبر ۲۰۰۸ و بهای ۴۸/ ۳۲ دلاری در هر بشکه لحاظ کرد. قبل از نشست اوپک در اوایل ماه NYMEX در ۲۴ آگوست پایین‌ترین قیمت را ۷۵/ ۳۷ دلار برای هر بشکه در روز اعلام کرده است.بر این اساس به وضوح روشن است که قیمت نفت خام روندی نزولی را دنبال می‌کند. از جمله علل آن می‌توان به کاهش تفاوت قیمتی بین برنت و WTI و رسیدن این تفاوت به کمترین رقم اشاره کرد که کمترین مقدار در سال‌های گذشته است.

دیگر عامل بازگشت کشورمان به بازارهای جهانی است. پس از برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت کشورمان به بازار‌ها ذخایر جهانی بیش از این افزایش می‌یابد. از این رو قرار است روزانه رقمی بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون بشکه اضافی به بازارها نفت تزریق شود و به این ترتیب تولید اوپک به بیش از ۳۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و حتی با این فرض که تعدادی از دکل‌های آمریکایی از رده خارج شوند باز هم باید انتظار تولیدات بیش از اندازه نفت و گاز و فرآورده‌های آنها را داشته باشیم.از طرفی روسیه در حال تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت به‌صورت روزانه است و تغییرات قیمتی عمده‌ای را برای نفت برنت در کنار WTI رقم زده به‌گونه‌ای که تغییرات قیمت برنت از فوریه سال ۲۰۱۶ تا فوریه سال ۲۰۱۷ حداکثر رقمی در حدود ۷ دلار برای هر بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود.

در طرف دیگر با بررسی بازارهای بنزین و سوخت‌های حرارتی در می‌یابیم این محصولات هم در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند؛ به گونه‌ای که گزارش‌ها حاکی از آن است که کاهش قیمتی بنزین در ژانویه در حدود ۸۰/ ۱۸ دلار در هر بشکه و سوخت‌های حرارتی نزدیک به ۸۹/ ۱۱ دلار در هر بشکه برآورد شده است.در نمودار همراه روند نزولی سوخت‌های حرارتی و پایین ترین سطح آنها را در آگوست ۲۰۱۰ مشاهده می‌کنیم. این سطح با توجه به زمستان پیش رو سطحی بسیار پایین است و افت قیمت نفت را می‌توان مهم‌ترین عامل این رویداد تلقی کرد.

نمودار روزانه تغییرات بهای نفت حاکی از آن است که قیمت نفت خام به سرعت در حال نزدیک شدن به پایین‌ترین قیمت از سال ۲۰۰۴ است و تمایل دارد این روند را ادامه دهد. در این شرایط وبه رغم اشباع بازارها تعدادی موقعیت بلند مدت و کوتاه مدت به وجود آمده که منجر به عقد ۶۵۱/ ۱میلیون فقره قرار داد جدید شده است.‌ این تصویر فنی نشانگر این موضوع است که برای ساختن آینده‌ای خوب برای نفت خام باید حمایت‌های بلند‌مدتی به عمل‌ آید. قبل از آخرین جلسه اجلاس سران اوپک قیمت نفت در حدود ۴۲ دلار بود و جمعه گذشته با ریزشی شدید به ۳۴.۵۶ دلار رسید. اگر اوپک بخواهد همین روند را دنبال کند شاهد افت قیمتی بیشتری هم خواهیم بود. در مارس ۲۰۱۵ برای ۹ هفته قیمت نفت خام در محدوده ۶۲ -۴۲ دلاری نوسان داشت. در سپتامبر شرایط بهتری ایجاد شد، اما باز در اواخر آگوست ورق برگشت و قیمت را در بازه ۵۰- ۷۵/ ۳۷ دلاری قرار داد. چنین فرآیندی این احساس را برای ما به وجود می‌آورد که آیا بهای طلای سیاه از الگوی خاصی تبعیت می‌کند؟

گاز طبیعی در کف 14 ساله

روز دوشنبه، ۱۴ دسامبر قیمت گاز طبیعی ۱.۹۰۲ دلار برای هر میلیون بی‌تی‌یو گزارش شد و بعد از آن همانند نفت خام روندی نزولی را در پیش گرفت، به گونه‌ای که پس از گذشت ۱۴ سال به نزدیکی پایین‌ترین قیمت خود در سپتامبر ۲۰۰۱ یعنی ۱.۸۷۵ دلار رسید و در ۱۸ دسامبر مرز ۱.۷۶۹ دلاری را رد کرد، اما پس از گزارش بانک مرکزی آمریکا و افزایش نرخ بهره به کمترین مقدار خود به نزدیکی مرز ۱.۶۸۴ دلاری رسید. در نهایت باید گفت نوسانات قیمت‌ها در حامل‌های انرژی کابوس سرمایه گذاران در این حوزه‌ها است؛ کابوسی که در سال ۲۰۱۵ به پایان نمی‌رسد و برای اتمام آن باید تمامی سیگنال‌های موثر بر بازار‌های انرژی به خصوص نفت و گاز بررسی شود و با اعمال استراتژی‌های جهانی، قیمت به روز‌های طلایی باز گردد.

کابوس دیرپای حامل‌های انرژی در جهان

کابوس دیرپای حامل‌های انرژی در جهان