گروه نفت و پتروشیمی:‌ آنگونه که در خبرها آمده در تاریخ‌های هفتم و هشتم آذر‌ماه قرار است در«کنفرانس تهران» قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) رونمایی و پروژه‌های نفتی وگازی معرفی شوند تا سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی درباره حضور در بازار ایران تصمیم بگیرند.
برخی کارشناسان حوزه انرژی انتقادهایی درخصوص محل برگزاری، نحوه برگزاری و موضوعات کنفرانس دارند و نگرانند که این کنفرانس به اهداف‌ مد نظر منتهی نشود. دکتر حمید حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی موضوعات مطرح شده سخنرانان این کنفرانس را بسیار مهم و حساس دانسته و معتقد است: در برگزاری این سمینار مساله حائز ‌اهمیت جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری، انتقال دانش، فناوری و تجهیزات است و ما باید بتوانیم بهترین شرکای خود را طی این کنفرانس‌ها انتخاب و با آنها پل ارتباطی برقرار کنیم. به گفته وی تاکید اصلی باید بر اقناع سرمایه‌گذاران باشد و صحبت کردن درباره ظرفیت‌های داخلی کشور و برنامه‌های دولت درباره اقتصاد داخلی ما را از هدف اصلی دور کرده و ضروری است دیپلماسی بین‌المللی و تجاری کشور و قوانین پولی و بانکی کشور به‌طور شفاف‌ تشریح شود.

حسینی با اشاره به محل برگزاری سمینار گفت: با توجه به برطرف نشدن کامل تحریم‌ها، شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای پرداخت وجه ثبت نام کنفرانس و حضور در ایران دچار مشکل هستند و به همین دلیل احتمالا حداکثر در سطح کارشناسی حضور می‌یابند و مدیران عالیرتبه حضور نخواهند یافت و به این ترتیب انتظار می‌رود کنفرانس دیگری در لندن یا سنگاپور برای معرفی پروژه‌های نفتی و گازی و جذب سرمایه برگزار شود. ضمنا در کنفرانس تهران مسوولان دیپلماسی، پولی و بانکی، پارلمان و حتی قوه قضائیه حضور پیدا کنند و برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را درباره سرمایه‌گذاری خارجی بیان کنند. متاسفانه منتقدان دولت با فضاسازی در‌صدد تحمیل برنامه‌های مورد نظر خود هستند و در مواردی نیز موفق می‌شوند. قطعا ارائه مطلوب قراردادها و پروژه‌های نفتی گام بزرگی برای شکوفایی صنعت نفت و باعث ارتقای جایگاه کشور در اوپک خواهد شد.