گروه نفت و پتروشیمی: مسوولان نفتی کشورمان اعلام کرده‌اند که بازارهای جهانی برای جذب افزایش تولید نفت ایران آماده‌اند و ایران برای فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفتی که بعد از رفع تحریم‌ها به تولید خود افزوده خواهد کرد، مشکلی ندارد. این در حالی است که همه علائم نشان از رقابت فشرده اعضای اوپک برای جذب سهم بازار نفت دارد و به نظر می‌رسد بازاریابی برای نفت مهمترین مساله پیش‌روی افزایش تولید نفت ایران باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به آمادگی کامل ایران برای افزایش صادرات نفت خام گفت: افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها به راحتی جذب بازار می‌شود. سید‌محسن قمصری در گفت‌وگو با «شانا» اعلام کرد: شرکت‌هایی که خواستار دریافت نفت از ایران هستند، اعلام آمادگی کرده‌اند که به میزان قبل از تحریم‌ها از ایران نفت بخرند. وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته نفت خام‌های جدیدی وارد بازار شدند که جای نفت ایران را گرفتند، تصریح کرد: با توجه به وضع بازار، برنامه‌ریزی لازم در این رابطه صورت گرفته است. قمصری با اشاره به آمادگی مشتریان سابق ایران برای خرید نفت یا افزایش آن پس از لغو تحریم‌ها به کشورهای جدیدی که خواستار دریافت نفت از ایران هستند، تاکید کرد و درباره افزایش واردات نفت ژاپن از ایران طی ماه‌های اخیر گفت: میزان واردات نفت خام ژاپن از ایران تفاوت معناداری نکرده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش صادرات میعانات گازی به ژاپن تصریح کرد: تنها در چند ماه گذشته چند محموله میعانات گازی ایران به این کشور صادر شده است. قمصری در توضیح این مطلب که آمارها حاکی از افزایش واردات نفت خام ژاپن از ایران است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در بازارهای جهانی، میعانات گازی نوعی نفت خام محسوب می‌شود، بنابراین در آمار گمرک، واردات میعانات گازی نیز در زمره آمار واردات نفت خام لحاظ می‌شود. از سویی به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وال استریت ژورنال، علی کاردر، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران در حاشیه یک کنفرانس در ژنو سوئیس، از آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت خود تا حجم ۵۰۰ هزار بشکه در روز طی دو ماه آینده خبر داد.

بر اساس اعلام این مقام نفتی کشور، ایران در اواسط سال‌آینده میلادی به افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت نسبت به میزان کنونی دست خواهد یافت. بنا به گفته کاردور تولید نفت کشور می‌تواند در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای داشته باشد. این زمان‌بندی اعلام شده سریع‌تر از پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان نفتی نسبت به چشم‌انداز افزایش تولید نفت ایران است. بنا به گفته کاردور، این افزایش برای بازارهای چین و کره جنوبی که باوجود اعمال محدودیت واردات نفت از ایران را متوقف نکرده بودند، زودتر از دیگر کشورهای غربی خواهد بود. مدیر اجرایی توتال فرانسه نیز طی سخنانی اعلام کرده است این شرکت قصد دارد وارد بازار ایران شود اما این مساله تا پیش از سال ۲۰۱۶ و لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران محقق نخواهد شد. بنا به گفته کاردور، بر‌اساس پیش‌بینی‌ها، ورود ظرفیت جدید نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت را به میزان زیادی کاهش نخواهد داد و کاهش ۳ تا ۴ دلاری در هر بشکه پیش‌بینی شده است.