گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: فاز خرسی بازار نفت را به مرز ۴۰ دلار در هر بشکه رساند و بازار خود را آماده می‎‌کند تا با ثبت هشتمین هفته منفی طولانی‌ترین مدت افت هفتگی قیمت طی ۲۹ سال اخیر را به ثبت رساند.

بهای نفت روز چهارشنبه در پی افزایش پیش‌بینی نشده حجم ذخایر آمریکا بیش از ۲ دلار معادل ۲/ ۴ درصد افت کرد و در ساعاتی از روز به رقم ۲۰/ ۴۰ دلار نزدیک شد. این در حالی است که روز پنج‌شنبه با انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا قیمت‌ها قدری افزایش یافت. با این وجود همه شواهد بازار سیگنال تداوم افت قیمت‌ها را مخابره می‌کنند و به نظر می‌رسد به زودی شاهد شکست مرز ۴۰ دلاری و ورود نفت به کانال ۳۰ دلاری باشیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان روند قیمت‌ها نزولی بود. نفت خام آمریکا با افت ۲۰ سنتی نسبت به روز پیش از آن به ۱۲/ ۴۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت با ۲۵ سنت کاهش به ۳۷/ ۴۶ دلار رسید اما بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز‌پنج‌شنبه بیش از ۲ دلار کاهش یافت و به ۱۳/ ۴۴ دلار رسید. تداوم افت قیمت‌ها در روز جمعه در پی انتشار آمار شاخص مدیران چین که نشان از کاهش آن در ماه آگوست و رسیدن آن به حداقل مقدار ممکن طی شش‌و‌نیم سال اخیر دارد، رخ داد. شاخص PMI چین چند ماهی است که در مسیر افت قرار دارد و این مساله نگرانی از تقاضای دومین تقاضای بزرگ جهان را افزایش داده است.

در حال حاضر نفت بیش از یک‌سوم ارزش خود را نسبت به بالاترین رقم خود در سال جاری از دست داده است. افت بهای نفت تحت تاثیر رشد عرضه و کاهش تقاضا رخ داده است. همه برآوردها نشان از تداوم شرایط کنونی دارد یعنی از سویی تولید‌کنندگان اوپک با همه توان در حال تولید هستند و ایران نیز خود را برای رفع تحریم‌ها و رساندن تولید نفت اوپک به بیش از ۳۳ میلیون بشکه آماده می‌کند. در آمریکا و دیگر کشورهای غیر عضو اوپک نیز با وجود کاهش سرمایه‌گذاری‌ها همچنان تغییری در میزان تولید رخ نداده است. اما ضعف در سمت تقاضا مساله جدیدی است که بازارنفت را تهدید می‌کند. در حال حاضر شاهد ضعف اقتصادی در چین و به علاوه در اقتصادهای نو ظهور هستیم به‌طوری‌که کاهش ارزش پول این کشور به صدر اخبار اقتصادی جهان رسیده است اما حتی روند تاریخی تقاضا نیز با نفت همراهی نمی‌کند چراکه بررسی آمار تقاضا نشان می‌دهد سپتامبر و اکتبر (دو ماه‌های پیش رو) هر ساله با افت تقاضای نفت همراه است که این افت قیمت‌ها را تشدید می‌کند.

در حال حاضر با توجه به علائم و نشانه‌هایی که ذکر شد همه موسسات و کارشناسان هشدار افت بیشتر قیمت‌ها را داده‌اند. به‌طور مثال در آخرین برآوردها از بهای نفت، موسسه سیتی گروپ اعلام کرده است نفت می‌تواند به ۳۲ دلار در هر بشکه برسد. برخی کارشناسان افت بهای نفت حتی به محدوده ۱۵ دلاری را نیز بر آورد کرده‌اند که دنیای‌اقتصاد در گزارش روز پنج‌شنبه به بررسی این کف‌های قیمتی پرداخت.

حجم ذخایر نفتی کاتالیزور افت قیمت‌ها

هر هفته که می‌گذرد نفت خام آمریکا حداقل در یک روز سقوط چشمگیری دارد و هر هفته یک خبر بهانه‌ای می‌شود برای ریزش بیشتر. چهارشنبه هفته گذشته نیز روزی بود که نفت خام آمریکا با انتشار آمار رشد حجم ذخایر نفتی این کشور بیش از ۴درصد افت کرد.

بر‌اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۴ آگوست ۶/ ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است و در پی انتشار این آمار، بهای نفت آمریکا بیش از ۲ دلار معادل ۲/ ۴ درصد ریزش کرد. این آمار از آن جهت برای بازار مهم بود و تاثیر شدیدی روی قیمت‌ها داشت که پیش از آن، موسسات گوناگون کاهش حجم ذخایر را پیش‌بینی کرده بودند. موسسه API کاهش ۴/ ۲ میلیون بشکه‌ای را برآورد کرده بود و از سوی دیگر موسسه پلاتس نیز احتمال داده بود که این ذخایر ۷/ ۱ میلیون بشکه در هفته یاد شده افت داشته باشند.

بلومبرگ نیز طی نظر سنجی که از فعالان نفتی انجام داده بود اعلام کرد حجم ذخایر نفت آمریکا ۸۲۰ هزار بشکه کاهش می‎‌یابد. بر همین اساس انتشار آمار ذخایر توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا که تفاوت زیادی با پیش‌بینی‌های قبلی داشت شوک بزرگی به بازار نفت وارد کرد. در حال حاضر حجم ذخایر نفت آمریکا به ۲/ ۴۵۶ میلیون بشکه بالغ می‌شود و در بیشترین مقدار خود در بیش از ۸۰ سال اخیر قرار دارد. همچنین این ذخایر نسبت به دوره مشابه سال پیش ۷/ ۹۳ میلیون بشکه بیشتر است. یکی از تحلیلگران بازار نفت در این خصوص به بلومبرگ گفت: در فضای خرسی که نگرانی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا وجود دارد و همه برآوردها افت بهای نفت را پیش‌بینی می‌کنند، خبر رشد حجم موجودی‌ها به‌عنوان یک تسهیل‌کننده یا همان کاتالیزور افت قیمت نفت عمل می‌کند و بیش از آنچه که باید بر بازار اثر‌گذار است.

اوپک ناجی نفت می‌شود؟

با افت قیمت‌ نفت و پیش‌بینی برای رسیدن آن به محدوده ۳۰ دلاری دوباره نگاه‌ها به روی اوپک رفته است. در واقع بعد از آنکه عربستان در نشست ۱۶۶ این سازمان با کاهش سقف تولید مخالفت کرد و چند ماه بعد از آن تولید خود را افزایش داد همه کارشناسان بر این باور بودند که جنگ برای تصاحب سهم بازار به قدری شدید است که هیچ‌گاه عربستان و دیگر اعضای اوپک به منظور حفظ قیمت‌ها تولید خود را کاهش نخواهند داد. حال به نظر می‌رسد دور جدید افت قیمت‌ نفت موجب شده برخی در این خصوص دچار تردید شوند و اعلام کرده‌اند که ممکن است قیمت‌های جدید خارج از توان اعضای اوپک باشد و در آینده شاهد کاهش عرضه از سوی این سازمان باشیم. در این خصوص اخیرا گمانه‌زنی‌های بسیاری شده است.

سایت خبری آلفا به تازگی با اعلام اینکه شرایط برای عربستان تغییر کرده است استدلال کرد که عربستان مجبور به کاهش تولید و حمایت از قیمت‌ها است. به گفته کارشناس این سایت هرچند سعودی‌ها تاکنون تولید خود را کاهش نداده‌اند و این کار را حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی نفت شیل و دیگر تولیدکنندگان خارج از اوپک می‌دانند، اما ایران یکی از اعضای اوپک است و عربستان برای یکی از کشورهای عضو اوپک حاضر به کاهش تولید خواهد شد، این گزارش همچنین با اشاره به فرسوده شدن چاه‌های کنونی عربستان می‌افزاید این کشور در سال‌های آینده نیاز به سرمایه‌گذاری در میادین جدیدی دارد که هزینه تولید در آنها بالای ۲۰ دلار است و بر این اساس عربستان به افزایش قیمت نفت نیاز دارد.

از سویی برخی گزارش‌ها با اشاره به شرایط بد اقتصادی اعضای اوپک و مواجهه با کسری بودجه این کشورها با قیمت‌های کنونی اعلام کردند که اوپک برای کاهش کسری بودجه مجبور به کاهش تولید خود است.

در این بین دیلی تلگراف نیز یک گام فراتر گذاشته و احتمال نشست اضطراری اوپک را مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، کاهش شدید قیمت به برخی اعضای اوپک فشار آورده است و این کشورها از عربستان خواسته‌اند تا برای تقویت قیمت‌ها تولید نفت خود را کاهش دهد. از طرفی برخی دیگر از اعضا به عربستان برای تشکیل نشست اضطراری فشار آورده‌اند و به گفته کارشناس دیلی تلگراف این زمینه‎‌ای است برای آشکار شدن اختلافات درون سازمانی اوپک.

نفت به مرز 40 دلار رسید