استراتژی تولید پایدار گاز

گروه نفت و پتروشیمی: طی یک سال اخیر ایران گام‌های بلندی در تولید گاز و توسعه این صنعت برداشته است به‌طوری‌که در سال‌های تحریم و در نبود غول‌های بزرگ نفتی با تکیه بر نیروی داخلی به شکل قابل توجهی تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی افزایش یافته و توانستیم فاصله خود را با رقیب قطری‌مان کم کنیم. حال با افزایش تولید و مثبت شدن تراز تجاری گاز زمان آن رسیده که گام‌هایی فراتر از افزایش تولید برداریم و برای مراحل بعدی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. یکی از این مراحل که در جهان به آن توجه شده و شرکت‌های بزرگ گزارش‌های مبسوطی در این خصوص منتشر می‌کنند توسعه و تولید پایدار از منابع است که به گفته مسعود حسنی، مدیر‌عامل شرکت مجتمع پارس جنوبی این مقوله به حق نسل آینده از منابع کشور ارتباط دارد. گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این راستا روز گذشته سومین دوره از همایش‌های دو روزه تولید و توسعه پایدار گاز در مرکز پژوهش‌های صنعت نفت با حضور حمید‌رضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیر عامل شرکت مجتمع پارس جنوبی برگزار شد. به اعتقاد عراقی اختصاص ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز باعث شده که مسوولیت بزرگی بر گردن مسوولان برای گاز رسانی پایدار به منازل و صنعت باشد.

تولید روزانه یک میلیارد متر‌مکعب گاز طی سه سال آینده

عراقی با بیان اینکه در ۱۰ سال نخست تولید ما تنها در سال حدود ۲ میلیارد متر‌مکعب تولید و همه آن را صادر می‌کردیم گفت: اما با توسعه میادین گازی، امسال میزان تولید گاز به حدود ۱۸۹ میلیارد مترمکعب خواهد رسید و تا سه سال آینده این میزان به بیش از ۳۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت که این به معنای رسیدن به تولید روزانه یک میلیارد متر‌مکعب ظرف سه سال آینده است.وی با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی کشور ۷۰ درصد است و شرکت گاز حدود ۲۰ میلیون مشترک خانگی دارد، اظهار کرد: وقتی جامعه به عملی عادت کرد، مسوولیت بزرگی برای مسوولان ایجاد می‌کند، حال جامعه ما به مصرف گاز عادت کرده‌ و در چنین شرایطی نمی‌توان در کار انتقال گاز کوتاهی کرد و نمی‌توان گاز منازل یا نیروگاه‌ها و صنایع را قطع کرد. به گفته وی در حال حاضر ایران جزو بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های گاز دنیا به حساب می‌آید و کشورهای جهان برای خرید گاز کشورمان آماده‌اند و این نقطه‌ای است که باید به تولید پایدار گاز فکر کرد؛ چراکه مسوولیت بزرگ‌تری بر دوش مسوولان این صنعت قرار گرفته است. وی در ادامه افزود: البته شرکت ملی گاز تنها وظیفه تامین انرژی پایدار کشور را برعهده ندارد، بلکه نقش مهمی نیز در تامین منابع مالی دارد، به‌طوری که این شرکت ماهانه ۸۰۰ میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها به دولت پرداخت می‌کند.

در این بین از شروع سال جدید برخی مشترکان اعلام کردند که قیمت گاز افزایش یافته و در قبوض دریافتی آنها قیمت بالاتری نسبت به قبل ثبت شده است، عراقی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قیمت گاز در سال ٩٤ به هیچ عنوان افزایش نیافته و تا کنون هیات‌ وزیران نیز در این باره مصوبه‌ای به شرکت ملی گاز ابلاغ نکرده است. پارسال بر اساس مصوبه هیات‌ وزیران ٢٠ درصد به پلکان‌های مصرف اضافه شد و این مبلغ در سال ٩٤، به هیچ وجه افزایش نیافته است. وی در ادامه افزود: افزایش قیمتی که برخی به آن اشاره کرده‌اند مربوط به افزایش عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است که به حساب اداره مالیات واریز می‌شود و ربطی به شرکت ملی گاز ندارد. به گفته وی پارسال بر‌اساس قانون مجلس شورای اسلامی در ازای هر مترمکعب ١٣ تومان اضافه و این مقدار امسال نیز افزایش یافته است. وی یادآور شد: مالیات نیز بر اساس قانون از ٨ به ٩ درصد افزایش یافته است.عراقی درخصوص مذاکره هیات سوئیسی در اتاق بازرگانی در زمینه واردات گاز از ایران گفت: به‌طور کلی اروپا علاقه‌مند است منابع مختلفی برای تامین انرژی در سال‌های آینده داشته باشد. یکی از این منابع، گاز ایران است که می‌تواند در آینده از تامین‌کنندگان انرژی اروپا باشد، البته این موضوع تا پیش از برداشته شدن تحریم‌ها قابل بحث نیست. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پس از تحریم‌ها قراردادها امضا و خطوط انتقال مشترک باید اجرا شود. به گفته عراقی، هم‌اکنون موضوعی که عملیاتی است، صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله عراق و دیگر کشورهایی است که نزدیک ایران هستند. وی، تاکید کرد: اروپایی‌ها علاقه خود را برای واردات گاز از ایران نشان داده‌اند، ولی تاکنون مذاکراتی با ما نداشته‌اند.

شرکت مجتمع پارس جنوبی سال ۹۶ از BP پیشی می‌گیرد

مدیر‌عامل شرکت مجتمع پارس جنوبی یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی در ابتدا به ارائه برخی آمار به کار بزرگی که در میدان گازی پارس جنوبی طی چند سال اخیر انجام شده است، اشاره کرد. وی با استناد به برخی آمار شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم گفت: این مجتمع گازی در سال ۹۶ با تولیدی شدن کلیه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی از شرکت BP از نظر حجم تولید پیشی خواهد گرفت و در حال حاضر این مجتمع گازی از نظر تولید پایدار نسبت به شرکت BP در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.وی با اشاره به اینکه مجتمع گازی پارس جنوبی حدود ۵۳ درصد گاز کشور را تولید می‌کند، گفت: هم‌اکنون از این مجتمع روزانه ۳۵۵ میلیون مترمکعب گاز، معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود. حسنی با اشاره به اینکه شرکت BP در ۳۶ کشور دنیا تاسیسات دارد و تولید آن معادل ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار بشکه است، اظهار کرد: مجتمع گازی پارس جنوبی در سال ۹۶ با تولید روزانه ۷۲۰ میلیون مترمکعب گاز معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام تولید خواهد کرد که این رقم نسبت به تولید نفت این شرکت که در آن زمان معادل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است، بیشتر خواهد بود.مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارس جنوبی با اشاره به اینکه تولید گاز در سال ۹۲ در حدود ۹۱ میلیارد مترمکعب بود، گفت: این رقم در سال ۹۳ با افزایش ۱۷ درصدی به ۹۷ میلیارد مترمکعب رسید، همچنین گاز شیرین تزریق شده به خط سراسری در سال ۹۲معادل ۶۷ میلیارد مترمکعب بود که این رقم با ۷/ ۲۶ درصد افزایش در سال ۹۳ به ۸۴ میلیارد مترمکعب رسید.

حسنی تولید پایدار مجتمع گاز پارس جنوبی را در سال ۹۲، ۳/ ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در سال ۹۳ به ۱/ ۹۷ درصد افزایش یافت. این در حالی است که شرکت BP در سال ۲۰۱۴ تولید پایداری برابر با ۹۵ درصد داشت که این موضوع نشان می‌دهد این مجتمع در عرصه تولید پایدار از این شرکت بین‌المللی جلوتر است. وی در پایان با اعلام اینکه در ۵ پالایشگاه‌ مجتمع گاز پارس جنوبی در هفته ۱/ ۱۷ میلیون مترمکعب گاز وارد فلرها می‌شد، گفت: با اقدامات انجام شده این رقم به ۲/ ۸ میلیون مترمکعب در هفته رسیده است؛ در واقع فلر در پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی حدود ۵۲ درصد کاهش یافته است. حسنی با تاکید بر اینکه کاهش حجم فلرها مربوط به پالایشگاه‌های قدیمی است نه جدید، اظهار کرد: حجم فلر تا سال ۹۶ به ۶/ ۲میلیون مترمکعب در هفته خواهد رسید و بعد از آن تلاش خواهیم کرد که کلیه فلرهای این منطقه خاموش شود.امروز دومین روز از این همایش در محل مرکز پژوهش‌های صنعت نفت برگزار می‌شود و با برگزاری پنل‌های تخصصی چگونگی تولید پایدار گاز در کشور بررسی می‌شود.