گروه ترجمه: کاهش قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی مورد استقبال تحلیلگران حوزه مصرف قرار گرفته است. آنها معتقدند آمریکایی‌ها که در حال حاضر پول کمتری برای بنزین و دیگر محصولات نفتی می‌پردازند، پول بیشتری خواهند داشت تا به خرید کریسمس اختصاص دهند. ازسوی دیگر، اگر بخش پررونق انرژی آمریکا نگران است که کاهش قیمت نفت مانع سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های جدید می‌شود، اما اقتصاد آمریکا به‌طور کلی از مزیتی که این کاهش قیمت برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد، منتفع می‌شود.

اما در دیگر نقاط جهان کاهش چشمگیر قیمت نفت تاثیر مخربی بر اقتصادهای کشورهای تولیدکننده نفت از روسیه گرفته تا عراق می‌گذارد و برخی از تحلیلگران می‌گویند که کاهش ارزش روبل و افت استانداردهای زندگی در روسیه ممکن است برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خطر سیاسی به همراه داشته باشد. روز جمعه کاهش جهانی قیمت نفت ادامه یافت و قیمت نفت خام برنت به کمترین سطح از ژوئیه سال ۲۰۰۹ تاکنون رسید و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۵ کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی رشد خواهد کرد. این آژانس همچنین اعلام کرد افزایش تولید توسط کشورهای غیرعضو سازمان اوپک مساله اشباع نفت را تشدید خواهد کرد.در خاورمیانه، کاهش قیمت نفت و هزینه جنگ با گروه تروریستی داعش بحران پول نقد در عراق را ایجاد کرده است و براساس نقل قول رویترز از هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، این مساله می‌تواند بر توانایی این کشور در پرداخت غرامت جنگی به کویت که بالغ بر ۶/۴ میلیارد دلار است، تاثیرگذار باشد. از دو دهه پیش که عراق برای نخستین‌بار اجازه یافت فروش نفت را از سر بگیرد، این کشور به هیات نظارت بر جبران خسارات ناشی از حمله صدام به کویت، پول پرداخت کرده است.

عراق به بیش از یک میلیون شاکی غرامت پرداخت کرده است و نزدیک به ۴/۵۲ میلیارد دلار بودجه مرمت، از طریق اختصاص ۵ درصد از پول صادرات نفت عراق به کمیسیون جبران خسارت سازمان ملل تامین می‌شود، اما با توجه به اینکه اقتصاد این کشور برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۳ تاکنون درحال کوچک شدن است، به سختی می‌تواند بخش عظیمی از بودجه سال ۲۰۱۵ را به پرداخت آخرین بخش این غرامت در سال آینده اختصاص دهد. اما کشور دیگری که به شدت تاثیر کاهش قیمت نفت را احساس می‌کند روسیه است. اقتصاد این غول تولیدکننده انرژی به‌دلیل اعمال تحریم‌های غرب به شدت آسیب دیده است. روز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داد بانک مرکزی روسیه برای افزایش ارزش روبل مداخله می‌کند. ارزش روبل از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده است. تداوم کاهش ارزش روبل موجب افت استانداردهای زندگی می‌شود و افزایش شدید قیمت مواد غذایی بیش از سرنوشت جدایی‌طلبان اوکراین مردم را نگران کرده است. اکنون که تحریم‌ها اثر کرده‌اند، اشتیاق برای جنگ و انزوا به سرعت درحال ازمیان رفتن است. نظرسنجی‌ها طی ۹ ماه گذشته نشان می‌دهد که حمایت برای حضور نیروهای روسیه در اوکراین از ۷۴ درصد به ۲۳ درصد سقوط کرده است. بسیاری از کسانی که تحریم‌های غرب را بی‌اثر می‌دانستند، اکنون نگران انزوای روسیه هستند. لیو گودخوف، رئیس مرکز نظرسنجی لوادا، می‌گوید: «تحریم‌ها درحال موثر واقع شدن هستند.» او می‌افزاید مصرف‌کنندگانی که طی یک دهه گذشته در شهرهای بزرگ روسیه زندگی کردند آماده سختی دادن به خود نیستند. اما به‌رغم نگرانی‌های فزاینده درباره استانداردهای زندگی، میزان محبوبیت پوتین در رکورد خود باقی مانده است. با این وجود همان‌طور که اعتراض‌های خیابانی در سال ۲۰۱۱ نشان داد، این مساله به سرعت قابل تغییر است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نظر کلی در مورد دولت به عنوان دولتی و بی‌اعتنا به دیدگاه مردم همچنان به قوت خود باقی است. پوتین از این خطر آگاه است. او برای تحکیم جایگاه خود نیازمند آن است که غرب تحریم‌های خود را لغو کند و از این طریق رشد اقتصادی روسیه تقویت شود، اما او باید ظاهر خود را به عنوان دشمن در داخل و خارج حفظ کند. پوتین برای رسیدن به این هدف احتمالا از شرق اوکراین صرف‌نظر خواهد کرد، اما کریمه را نگه خواهد داشت.