گروه نفت و پتروشیمی: روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره ۳۳۰۵ مورخ ۲/۷/۹۳ در گزارشی با عنوان «عربستان، بازیگردان اصلی بازار نفت» از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تحت عنوان «کارتل نفتی» نام برده است. انتشار این گزارش و به کار بردن عنوان کارتل نفتی برای اوپک با واکنش وزارت نفت مواجه شده است. متن جوابیه این وزارت‌خانه را در ادامه می‌خوانید:

به کارگیری صفت «کارتل نفتی» برای اوپک در سال‌های اخیر از سوی مقامات و نهادهای حامی کشورهای مصرف‌کننده نفت به منظور ایجاد فشار روانی بر اوپک به راه افتاده و تلاش می‌شود تا این سازمان به عنوان عامل اصلی افزایش بهای نفت و به خطر افتادن اقتصاد جهان معرفی شود.

این در شرایطی است که سیاست‌های اوپک در زمینه دفاع از منافع کشورهای صادرکننده به عنوان یکی از عوامل در کنار مولفه‌های اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار بر بازار نفت، هیچ گاه در راستای انحصارطلبی و استفاده از نفت به عنوان ابزار سیاسی و اعمال فشار بر مصرف‌کنندگان جهان طراحی و اجرا نشده است.

دبیرخانه اوپک نیز همواره از کشورهای عضو موکدا خواسته است تا چه در سطح مقامات و کارشناسان و چه در سطح فضای رسانه‌ای از به کار بردن عبارت کارتل نفتی برای توصیف این سازمان پرهیز کنند.