ایران آماده صادرات گاز به کشورهای عربی

گروه نفت و پتروشیمی: در سال‌های اخیر با توسعه پارس‌جنوبی و برنامه‌ریزی جهت افزایش تولید گاز از این میدان یکی از دغدغه‌های صنعت نفت و گاز ایران ایجاد زیر‌ساخت‌هایی جهت صادرات گاز مازاد بر مصرف داخلی است. به گفته وزیر نفت با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا پایان سال ۹۴، ۲۰۰ میلیون متر‌مکعب بر حجم تولید روزانه گاز کشور افزوده می‌شود. بر این اساس سال‌ها است که طرح‌هایی برای صادرات گاز در نظر گرفته شده است. اما صادرات گاز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس حرف تازه‌ای است که اخیرا به شکل جدی مطرح شده است. این طرح‌ها شامل صادرات گاز به کشورهای عربی عمان و کویت است. طرح صادرات گاز به عمان دارای پیشینه چند ساله است که به‌تازگی با امضای تفاهم‌نامه جدیدی تجدید شد. اما صادرات گاز به کویت طرح تازه‌ای است که توسط وزیر نفت دولت یازدهم مطرح شده است. عمان کشوری است که در جهان به‌عنوان صادر‌کننده عمده LNG مطرح است، اما به گفته کارشناسان طی سال‌های اخیر با رشد مصرف داخلی این کشور مقداری از ظرفیت تولید LNG این کشور خالی مانده است. بر همین اساس عمان با واردات گاز از ایران در پی پر کردن این ظرفیت خالی و جلوگیری از زیان اقتصادی ناشی از آن است؛ اما کویت با کمبود شدید گاز برای تامین نیاز داخلی خود مواجه است.

صادرات گاز به کویت در انتظار پاسخ مقامات این کشور

بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم با اعلام اینکه ایران آماده صادرات گاز به کویت است، اعلام کرد برای ادامه مذاکرات منتظر جواب رسمی مقامات کویت هستیم. چندی پیش امیر کویت بعد از ۲۰ سال به ایران سفر کرد. در خلال این سفر یکی از محورهای اصلی مذاکرات بین ایران و کویت صادرات گاز به این کشور بود؛ به‌طوری که خبرگزاری رسمی کویت به نقل از علی صالح العمر، وزیر نفت کویت گزارش داد: ایران مقادیر زیادی گاز در اختیار دارد و کویت به گاز ایران احتیاج دارد که از طریق همکاری بین دو کشور محقق خواهد شد. طرح صادرات گاز به کویت از طرف بیژن زنگنه مطرح شد.

زنگنه پیش‌تر درخصوص صادرات گاز به کویت گفته است: بحث به نتیجه رسیدن صادرات گاز به کویت بستگی به کویتی‌ها دارد. آنها باید بگویند در کجا و چقدر گاز می‌خواهند. پیشنهاد زنگنه، اما ارسال گاز از بندر گناوه بود: می‌توانیم از بندر گناوه با احداث نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر خط لوله گاز به کویت بفرستیم.

دیروز زنگنه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تایید ادامه این مذاکرات اظهار کرد: در نشست تهران، مذاکراتی با مقامات کویت برای صادرات گاز طبیعی به این کشور انجام شد. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه ایران پیشنهاد خود را برای آغاز صادرات گاز به کویت ارائه کرده است، بیان کرد: با وجود این کویت هنوز به پیشنهاد رسمی گازی ایران پاسخی نداده است.

کویت بعد از امارات دومین کشور حوزه خلیج‌فارس است که احتمال صادرات گاز به آن مطرح است.

در صورتی که مذاکرات با موفقیت پیش برود، این امکان وجود دارد که کویت زودتر از امارات از گاز ایران استفاده کند، چرا‌که مسیر انتقال گاز به کویت کوتاه‌تر بوده و همچنین مقدار گاز صادراتی به این کشور کم خواهد بود.وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مذاکره با کویت به منظور توسعه مشترک میدان گازی آرش در خلیج فارس گفت: برای توسعه میدان آرش تاکنون مذاکره‌ای با کویت انجام نگرفته است. در این بین زنگنه در تشریح آخرین اقدامات برای از سرگیری سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر توسط ایران گفت: دستوراتی را به منظور از سرگیری سوآپ نفت صادر کرده‌ام.وزیر نفت با اعلام اینکه تمامی شرکت‌های سوآپ‌کننده نفت می‌توانند بر اساس شرایط جدید اقدام به سوآپ نفت از مسیر ایران بکنند، تصریح کرد: از سرگیری سوآپ نفت با حفظ منافع ملی انجام می‌گیرد، اما قطعا برای از سرگیری این تجارت نفتی با مشکلاتی روبه‌رو‌ هستیم.

امکان تاخیر در اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به عمان

مذاکرات جهت صادرات گاز به عمان خیلی پیشتر از کویت آغاز شده است، اما دیروز معاون وزیر نفت و گاز عمان با اعلام اینکه مطالعات امکان‌سنجی روی خط لوله انتقال گاز ایران آغاز شده، اما هنوز مشاوران انجام این گاز تعیین نشده‌اند، گفت: تعیین نشدن کارشناسان مطالعات امکان سنجی می‌تواند به تاخیر در اجرای این پروژه بیانجامد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان در شهریور ماه ۱۳۹۲ به تهران، یادداشت تفاهمی میان وزرای نفت دو کشور جهت صادرات گاز ایران به عمان، به امضا رسید. اولین مذاکرات جدی بین دو کشور در این زمینه در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۰۷ اولین یادداشت تفاهم در این زمینه به امضا رسید. پیش تر کارشناسان روی این نکته تاکید کردند که بر اساس اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس در سال ۲۰۰۷، آمریکا مخالف واردات عمان از گاز ایران است. بر این اساس آمریکا با اعمال فشار خواهان واردات گاز این کشور از قطر است، اما به نظر می‌رسد قطر توانایی تامین گاز مورد نیاز عمان را ندارد و امضای تفاهم نامه بین پادشاه عمان و رئیس‌جمهوری کشورمان نشان از اصرار این کشور برای خرید گاز از ایران دارد.اما در این بین به گزارش تایمز آو عمان که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است، دولت عمان هنوز مشاورانی را که باید مطالعات امکان‌سنجی احداث خط لوله ۲۶۰ کیلومتری انتقال گاز ایران به این کشور را انجام دهند، تعیین نکرده است، از این رو احتمال دارد که این امر سبب تاخیر در اجرای این پروژه شود. سلیم ناصر العوفی معاون وزیر نفت و گاز عمان در این باره گفت: فعالیت برای انجام مطالعات امکان‌سنجی در حال حاضر آغاز شده است، ما مناقصه انجام مطالعات امکان‌سنجی را نهایی نکرده‌ایم. ما در ابتدا به مطالعات امکان‌سنجی نیاز داریم. محمد بن حمد الروحی وزیر نفت و گاز عمان پیش از این گفته بود، پروژه خط لوله انتقال ایران و عمان تا پایان سال ۲۰۱۷ باید تکمیل شود.