چشم‌پوشی مشروط ایران از جریمه  200 میلیون دلاری پاکستان

فارس: منابع خبری پاکستان اعلام کردند: ایران از جریمه گازی ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار پاکستان به صورت مشروط چشم‌پوشی کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی دنیوز، در صورتی که پاکستان در تکمیل خط لوله صلح جدی باشد ایران از گرفتن جریمه ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار تاخیر تکمیل خط لوله صلح در مهلت قانونی ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴، صرفنظر می‌کند.

پیش‌تر بر‌اساس توافق خرید و فروش گاز بین ایران و پاکستان، قرار بود در صورت عدم اجرای تعهد پاکستان به اجرای زیر‌ساخت و لوله‌گذاری‌ تا مرز این کشور به ازای هر یک ماه تاخیر ۲۰۰ میلیون دلار جریمه شود.

این گزارش اضافه کرده است، به دلیل اینکه مهلت تکمیل پروژه با توافق طرفین تغییر کرد ایران از جریمه ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار پاکستان چشم‌پوشی کرد. پیش از این خبری مبنی بر تغییر زمان مهلت تکمیل قرار داد خط لوله صلح تا ژانویه سال ۲۰۱۵ مطرح بود.

یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان بعد از گرفتن نتیجه مثبت از این مذاکرات به صورت محرمانه گفت: ایران تضمین می‌دهد که سهم سرمایه‌گذاری برای تکمیل پروژه خط صلح را بپردازد.

اما پاکستان معتقد است سرمایه لازم از سوی موسسات مالی بین‌المللی به دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا تامین نمی‌شود. ایران ۹۰۰ کیلومتر خط لوله گاز ایران و پاکستان را تحت عنوان خط لوله صلح تکمیل کرده است اما تاکنون پاکستان کار خاصی انجام نداده است. پاکستان معتقد است در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود تکمیل این خط لوله ۱۵ تا ۱۶ ماه زمان می‌برد. ایران گفته است که ۵۰۰ میلیون دلار برای تکمیل خط لوله به طرف پاکستانی می‌پردازد که نشان از جدیت و اهمیت کار است.