ایسنا: وزیر نفت عربستان گفت، این کشور تولید نفت خود را برای باز کردن فضای افزایش صادرات نفت ایران و عراق کاهش نخواهد داد. به گزارش رویترز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) باید سقف تولید کنونی ۳۰ میلیون بشکه‌ای خود را در نشست آتی این سازمان در ماه ژوئن حفظ کند. وی خاطرنشان کرد: عرضه نفت به اندازه کافی، تقاضا بالا و بازار نسبتا با ثبات است و دلیلی برای تغییر وجود ندارد.

ایران و عراق تولیدکنندگان شماره دو و سه اوپک هر دو معتقدند که بخش قابل توجهی از تولید خود را طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها از دست داده‌اند. ایران به دلیل تحریم‌های دو سال اخیر و عراق به دلیل تحریم‌های دوران صدام تا سال ۲۰۰۳. اما النعیمی هرگونه برنامه برای کاهش تولید نفت عربستان برای بازگشت نفت ایران و عراق به بازار را رد کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان تولید خود را برای باز کردن فضای افزایش تولید دیگر اعضا کاهش می‌دهد گفت: خریداران، نفت ما را می‌خواهند، بنابراین چرا آن را کاهش دهیم؟! النعیمی خاطرنشان کرد: نگران اعضای اوپک به صورت تکی نباشید و به مجموع تولید توجه کنید.

علی النعیمی گفت: عربستان قصد دارد در صورت افزایش تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین و کمبود نفت در بازار، عرضه نفت به بازار را افزایش دهد.

دخالت نظامی روسیه در اوکراین و پیامدهای آن در شرق اوکراین باعث بر هم خوردن بازارهای نفتی طی چند ماه گذشته شده و بهای نفت برنت پس از رسیدن به ۱۱۲ دلار و ۳۹ سنت در سوم مارس(بالاترین نرخ امسال) هم‌اکنون در حدود ۱۰۸ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

النعیمی گفت: ما قصد داریم هرگونه کمبود نفت احتمالی را با افزایش تولید جبران کنیم. وی افزود: تولید کنونی عربستان حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است ولی ظرفیت تولید نفت این کشور ۵/۱۲ میلیون بشکه در روز است.