شانا- بنا بر اعلام نخست وزیر اوکراین، این کشور در حال انجام گفت‌وگوهای اضطراری با کشورهای همسایه اروپایی خود برای امکان واردات گاز از غرب است. به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین، روز جمعه ١٥ فروردین اعلام کرد: به دنبال افزایش بهای گاز وارداتی از روسیه، اوکراین در حال انجام گفت‌وگوهای اضطراری با کشورهای همسایه اروپایی برای امکان واردات گاز از غرب است.
ضرورت تامین امنیت عرضه گاز به اوکراین از زمان پیوستن شبه جزیره کریمه به مسکو از ماه گذشته میلادی (مارس) افزایش یافته است، ضمن آنکه مسکو تخفیف اعمال شده در قیمت گاز صادراتی به اوکراین را لغو و گازبهای این کشور را در هفته گذشته دو بار افزایش داد و گازبهای اوکراین طی سه روز حدود دو برابر شد.
نخست وزیر اوکراین گفت: ما در حال انجام گفت‌وگوهای اضطراری با شرکای اروپایی خود هستیم و یک راه برای حل این مشکل «وارونه کردن جریان گاز» است و داوطلبان اصلی برای واردات گاز از آنها، کشورهای اسلواکی، مجارستان و لهستان هستند. به گفته وی، اگر چنین کاری انجام شود، بهای گاز وارداتی به این روش کمتر از بهای گاز وارداتی از روسیه خواهد بود. روسیه قیمت هر یکهزار مترمکعب گاز صادراتی به اوکراین را به ٤٨٥ دلار افزایش داده است.