شانا- مقام‌های آمریکایی اذعان کردند که ایران در چارچوب توافق ژنو به فروش نفت خود ادامه می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا روز جمعه (١٥ فروردین) به گمانه‌زنی‌های پیشین درباره صادرات بیشتر از مقدار توافق شده نفت ایران پایان داد و اعلام کرد که مجموع فروش نفت خام ایران به هدف تعیین شده در چارچوب توافق ژنو می‌رسد. این در حالی است که بر‌اساس اطلاعات منتشر شده از منابع رصد حمل و نقل محموله‌های نفتی، ایران توانسته است برای پنجمین ماه پی در پی، پس از توافق ژنو در ماه نوامبر ٢٠١٣، فروش نفت خود را به بیش از مقدار توافق شده برساند.
این یکی از تازه‌ترین نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد تعلیق تحریم‌ها به صادرات بیشتر نفت ایران کمک کرده است.
از طرفی در توافق هسته‌ای ژنو آمده است که صادرات نفت ایران باید برای مدت ٦ ماه تا ٢٠ ژوئیه (٢٩ تیر) روزانه یک میلیون بشکه باشد. با این وجود فروش نفت ایران به بازارهای آسیایی، حداقل از ماه نوامبر، بیش از این سطح بوده است.
مقام‌های آمریکایی با اظهار اینکه آمریکا همیشه نوسانات را مد نظر دارد اعلام کردند که آمریکا روی مجموع فروش تمرکز می‌کند و نه اطلاعات کوتاه مدت فروش محموله‌های نفت خام. این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفت: ما تیم‌هایی را برای مذاکره با واردکنندگان نفت ایران اعزام کرده‌ایم، هم‌اکنون از بابت رعایت سقف واردات نفت ایران از سوی آنها مطمئن هستیم و تا‌کنون اطلاعاتی که خلاف این را ثابت کند به دستمان نرسیده است.