وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش برنامه‌ای برای کاهش واردات نفت از ایران ندارد. به گزارش شانا به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، در کنگره جهانی انرژی در کره جنوبی گفت: ترکیه حجم کنونی واردات نفت از ایران را کاهش نمی‌دهد؛ زیرا این کار امنیت انرژی را تهدید خواهد کرد. وی افزود: ترکیه واردات نفت از ایران را مقداری کاهش داده است و هم‌اکنون ٥ میلیون تن در سال از ایران نفت وارد می‌کند. ییلدیز اظهار کرد: ترکیه همچنین سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند و در صورتی که این کشور گاز بیشتری داشته باشد، ترکیه واردات گاز را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: تقاضای انرژی ترکیه در ١٠ سال گذشته دوبرابر شده است و در ١٠ سال آینده نیز دوبرابر خواهد شد. وی افزود: ترکیه همچنین آماده است تا در صورتی که عراق تولید گاز خود را افزایش دهد، برای پاسخگویی به نیازهای خود گاز بیشتری از عراق بخرد. ترکیه میزبان نشست بعدی کنگره جهانی انرژی در سال ٢٠١٦ خواهد بود. این در شرایطی است که همزمان با آغاز داوری گازی بین تهران و آنکارا، موسسات پژوهشی ترکیه در حالی از ایران به عنوان گران ترین فروشنده گاز یاد می‌کنند که مسوولان‌ ایرانی، قیمت گاز صادراتی به ترکیه را منطقی و منصفانه می‌دانند. به گزارش خبرگزاری مهر، در طول یک دهه گذشته تاکنون ترکیه یکی از مشتریان سنتی گاز طبیعی ایران بوده به طوری‌که در طول چند سال اخیر به طور متوسط روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به این کشور همسایه صادر شده است.

با این حال با کاهش قیمت گاز صادراتی روسیه به ترکیه، شرکت بوتاش این کشور نسبت به گران بودن بهای گاز وارداتی از ایران انتقاد کرد و حتی خواستار کاهش بهای قیمت گاز وارداتی از ایران شد. جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه در سال جاری بارها در جمع خبرنگاران از مذاکره با ایران برای کاهش قیمت نفت صادراتی این کشور خبر داده و اعلام کرده است: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد ترکیه به داوری بین‌المللی مراجعه نمی‌کند.

تانر ییلدیز وزیر نفت و انرژی ترکیه هم تاکنون بارها نسبت به کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران هشدار داده و تاکید کرده است: در صورت عدم کاهش بهای گاز ترکیه به داوری بین‌المللی مراجعه خواهد کرد. با این وجود مسوولان سابق وزارت نفت با رد هرگونه گران فروشی گاز به ترکیه، تاکید کرده بودند گاز ایران با قیمتی عادلانه و منطقی به ترکیه صادر می‌شود.

در این بین بیژن زنگنه، وزیر نفت اخیرا در یک برنامه تلویزیونی درباره گران بودن بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه با تاکید بر اینکه در تمامی قراردادهای صادرات گاز وجود چنین ادعاهایی طبیعی و عادی است، تاکید کرده است: از این رو در تمامی قراردادهای صادرات گاز بندی به نام «بازنگری در قیمت و شرایط قرارداد» نهفته است.