دنیای اقتصاد: بازار جهانی نفت روند صعودی این هفته را در معاملات روز گذشته نیز ادامه داد تا نفت‌های شاخص بازار نسبت به کمترین قیمت‌‌ها در این هفته، رشدی بیش از ۵ درصدی را تجربه کرده باشند. به‌نظر می‌رسد بازار به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روی خوش نشان داده است؛ چراکه بر اساس این گزارش نه‌تنها تقاضا برای نفت‌خام در حال افزایش است؛ بلکه ذخایر نفت خام نیز در حال کاهش است. خوش‌بینی این گزارش اگرچه با روند کند خروج مازاد عرضه نفت خام از بازار در تناقض است، با این حال به‌نظر می‌رسد بازار طلای سیاه نسبت به این تناقض بی‌تفاوت بوده و ترجیح داده سیگنال‌های مثبت را دریافت کند. در این میان افزایش تقاضای نفت خام از سوی چین نیز بی‌تاثیر نبوده است. افزایش تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام در دنیا روز پنج‌شنبه (۱۳ جولای) رشد ۳/ ۱ درصدی قیمت‌ها را در پی داشته است. افت ذخایر نفت خام تجاری آمریکا به کمترین سطح طی ۱۰ ماه گذشته در کنار افزایش تقاضای چین نیز از دیگر عواملی بود که قیمت‌ها را در بازار نفت خام تقویت کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت نفت خام برنت در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) با رشدی ۴۲ سنتی به ۸۴/ ۴۸ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز ۳۹ سنت رشد قیمت داشت تا با قیمت ۴۷/ ۴۶ دلار بر بشکه معامله شود.

روند رو به رشد قیمت‌ها در حالی به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی نسبت داده می‌شود که آژانس پیش‌بینی «تقاضا برای سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی» را افزایش داده و در عین حال به «کاهش عرضه کشورهای غیرعضو اوپک» نیز اشاره کرده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد چنانچه این پیش‌بینی محقق شود، بازار نفت در سه ماه آخر سال با کسری عرضه مواجه شود. برخی کارشناسان عقیده دارند «احتمالا کاهش ذخایر نفتی در کشورهای توسعه‌یافته همگام با کاهش تولید اوپک تداوم خواهد داشت.»

به گزارش رویترز، معامله‌گران نفت خام در آسیای جنوب شرقی استفاده از مخازن ذخیره‌سازی را کاهش داده‌ و به خرید محصولات نفتی خارج از مخازن تمایل نشان می‌دهند؛ زیرا در شرایط فعلی تقاضای کوتاه‌مدت برای نفت خام بیشتر شده است. بر همین اساس سه معامله‌گر نفت خام در این زمینه به این خبرگزاری گفته‌اند «میزان نفتی که در مخازن نگهداری می‌کنند را کاهش داده‌اند و همچنین تصمیم آنها بر تمدید نکردن قراردادهای ذخیره‌سازی نفت‌خام در مخازن است.» با وجود تمام خوش‌بینی‌ها بررسی‌ها نشان می‌دهد ذخایر نفتی همچنان به شکل قابل توجهی بالاتر از میانگین پنج سال گذشته بوده و قیمت‌ها نیز بیش از ۱۶ درصد پایین‌تر از بیشترین سطح خود در سال ۲۰۱۷ قرار دارند. در این میان افزایش تولید نفت خام آمریکا بی‌تاثیر نبوده، زیرا تولیدات این کشور از سال گذشته تاکنون ۱۰درصد رشد داشته و به ۴/ ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال باید دید خوش‌بینی بازار نفت به تحولات پیرامون تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟