دنیای اقتصاد: در معاملات کم رونق پیش از کریسمس، قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات هفتگی روز جمعه به بالاترین رقم ۱۷ ماه گذشته رسید، هرچند که با توجه به انتظار بازار برای مشاهده چگونگی آغاز کاهش تولید اوپک، افزایش قیمت چندانی در بازار رخ نداد. به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود رسیدن قیمت نفت خام آمریکا به بالاترین رقم ۱۷ ماه گذشته، قیمت‌ها در روز جمعه تغییر زیادی را شاهد نبود و روز جمعه به مناسبت فرا رسیدن کریسمس، بازارها اندکی زودتر تعطیل شدند. بر‌اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با ۱۱ سنت، معادل ۲/ ۰درصد افزایش به ۵۵ دلار و ۱۶ سنت رسید.

قیمت نفت خام آمریکا نیز با افزایشی ۷ سنتی، معادل ۱/ ۰ درصد این هفته را با قیمت ۵۳ دلار و ۲ سنتی به پایان برد که بالاترین رقم از جولای ۲۰۱۵ تاکنون بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای پنجمین هفته طی ۶ هفته گذشته افزایش یافت و حدود ۲۲درصد نسبت به اواسط ماه نوامبر رشد داشت. به عقیده تحلیلگران این افزایش، قیمت عمدتا ناشی از توافق اوپک برای کاهش تولید بوده است. فیل دیویس، تحلیلگر بازار نفت گفت: «بازار در روز جمعه کم‌رونق بود و حجم معاملات و نوسان قیمت چندان قابل توجه نبود.» در حالی که تولیدکنندگان مهم عضو اوپک نظیر عربستان و عراق به مشتریان خود گفته‌اند که در راستای توافق اوپک عرضه نفت خود را کاهش خواهند داد، لیبی و نیجریه از کاهش تولید مستثنی شده‌اند. شرکت ملی نفت لیبی قرار است طی ۳ ماه آینده روزانه ۲۷۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کند، این اقدام از سوی کارشناسان به‌عنوان عاملی تهدید‌کننده برای اثربخشی توافق کاهش تولید ارزیابی می‌شود. عامل دیگری که به عقیده تحلیلگران می‌تواند بر بازارها تاثیر بگذارد، اعلام دولت عربستان مبنی بر افزایش قیمت سوخت به دلیل کاهش یارانه‌های دولتی است. این اقدام می‌تواند مصرف داخلی نفت عربستان را کاهش دهد و به این ترتیب نفت بیشتری برای صادرات باقی بماند.

همچنین به گزارش موسسه بیکر هیوز تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا هفته گذشته با رشدی ۱۳ عددی همراه بود تا تعداد کل دکل‌های حفاری فعال در این کشور به ۵۲۳ مورد برسد. افزایش یا کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا در حالی همواره معیاری برای سنجش وضعیت بازار نفت بوده است که در آستانه اجرای طرح کاهش تولید و رشد قیمت نفت، شاهد بازگشت دکل‌ها به چرخه فعالیت هستیم. اگرچه بازگشت این دکل‌ها نشانه‌ای از بهبود قیمت‌ها به شمار می‌رود اما از دیگر سو افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران نفت شیل برای ورود به عرصه تولید به معنای افزایش عرضه و شکست رشد قیمتی است که فعالان بازار برای آن انتظار می‌کشند. بعد از افزایش چشمگیر تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا در اکتبر سال ۲۰۱۴ و رسیدن تعداد آنها به ۱۶۰۹ عدد، کاهش قیمت نفت باعث خروج تعداد زیادی از آنها از چرخه تولید شد. اما به‌طور کلی تعداد دکل‌ها از تابستان سال ۲۰۱۶ با رشد همراه شدند. همچنین تعداد دکل‌های گاز آمریکا در هفته گذشته با رشدی ۳ عددی به ۱۲۹ دستگاه رسید.