دنیای اقتصاد: بهای نفت روز گذشته در بازارهای جهانی رشد بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد و از کف قیمتی ۳ ماهه که روز دوشنبه به آن رسیده بود، فاصله گرفت. اصلاح قیمتی بعد از یک دوره کاهش قیمت‌ها، افت تولیدات آمریکا و امید به توافق اوپک برای کاهش تولید، مهم‌ترین‌ عوامل رشد قیمت‌ها در روز گذشته بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) بهای نفت خام آمریکا، نفت شاخص بازار نیویورک ۱۹/ ۱ دلار معادل ۷۵/ ۲ درصد رشد کرد و به ۵۱/ ۴۴ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با یک دلار رشد قیمتی، ۴۴/ ۴۵ دلار بر بشکه معامله شد. اما بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی دبیرخانه اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه ۶۰ سنت کاهش یافت و به ۹۴/ ۴۰ دلار رسید.

به گزارش مارکت واچ، رشد قیمت نفت در روز سه‌شنبه در پی افت قیمت‌ها در چند هفته اخیر و اصلاح بهای نفت رخ داد، از سویی معامله‌گران در حال تعیین موقعیت خود در بازار نفت پیش از نشست اوپک هستند که به حجم معاملات افزوده است. خبرگزاری رویترز نیز نوشت که در بازار آتی معاملات در حال انقضا هستند، از سویی آخرین مهلت برای بستن قراردادهای جدید دوشنبه هفته آینده است، از این‌رو بسیاری از معامله‌گران روز گذشته اقدام به بستن قراردادهای جدید کردند. کاهش شاخص دلار یکی دیگر از عوامل رشد قیمت نفت در روز گذشته محسوب می‌شود. با انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و پیش‌بینی افزایش سریع‌تر نرخ بهره بانکی در این کشور، شاخص دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، با این حال شاخص دلار روز گذشته مقداری کاهش یافت و زمینه‌ساز رشد قیمت نفت و دیگر بازارهای کالایی شد.

در این بین تحلیلگران عنوان کردند هرچند که معامله‌گران نسبت به حصول توافق در نشست ۳۰ نوامبر اوپک اطمینان چندانی ندارند، اما تلاش اعضای اوپک برای رسیدن به توافق و حل اختلافات داخلی اندکی به امیدواری‌ها افزوده است. روز یکشنبه الفالح بعد از سفری به الجزایر اعلام کرد که اعضای اوپک همه تلاش خود را برای حصول توافق خواهند کرد، از سویی نشست کمیته ویژه اوپک که قرار بود ۲۵ نوامبر برگزار شود به ۲۱ نوامبر موکول شد. اینها همه نشان از تلاش اوپک برای حل اختلافات دارد. پی‌یر اندرو، مدیر بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک در بازار نفت می‌گوید: «اوپک همچنان به حصول توافق و رشد قیمت‌ها خوش‌بین است.» اندرو که به دلیل پیش‌بینی افت قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ بیشترین سود را در معاملات بازار نفت کرد، به توافق اوپک خوش‌بین است و فضای حال حاضر را ناشی از تفاسیر نه‌چندان درست رسانه‌ها و کارشناسان می‌داند. اندرو می‌گوید توافق اوپک می‌تواند قیمت نفت را در سال ۲۰۱۷ به ۷۰ دلار بر بشکه برساند. اما پیش از آن تا پایان سال جاری بهای طلای سیاه با سیگنال توافق اوپک به ۵۰ تا ۶۰ دلار خواهد رسید.

در این بین اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد که ماه آینده میلادی تولیدات نفت شیل به کمترین سطح از آوریل ۲۰۱۴ خواهد رسید، این برآوردها به رشد قیمت نفت کمک کرد. با وجود این گمانه‌ها و رشد قیمت نفت در روز گذشته، اما همچنان چشم‌انداز مبهمی پیش روی بازار نفت قرار دارد. دیروز برای اولین بار به‌طور جدی بحث انتخاب هارولد هام به‌عنوان وزیر انرژی آمریکا مطرح شد. درصورت انتخاب هام، این اولین بار است که یک مرد نفتی به‌عنوان وزیر انرژی آمریکا انتخاب می‌شود. هام که به غول نفت شیل مشهور است، مدافع رفع موانع قانونی بر سر حفاری‌های نفتی است و وزیر شدن وی به معنای رشد سریع تولیدات نفتی آمریکا خواهد بود.