گروه بنگاه‌ها: فاز نخست پالایشگاه رهام با هدف تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن قیر با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و مسوولان محلی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس به بهره‌برداری رسید. رئیس‌ هیات‌مدیره شرکت رهام در مراسم افتتاح این پالایشگاه گفت: مجوز فاز نخست این پالایشگاه، اسفندماه ۱۳۹۲ صادر و عملیات اجرایی نیز از مهرماه سال ۹۴ آغاز شد. بر این اساس فاز نخست این پالایشگاه با هزینه ۱۵ میلیون دلاری و بدون استفاده از منابع بانکی ساخته شده است. عبدالرسول میرزایی افزود: مجوز اجرای پروژه در فاز دوم نیز برای تولید هشت هزار بشکه پالایش نفت بوده که کلنگ‌زنی آن در این مراسم انجام می‌شود و طرح توسعه آن نیز با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه پالایش نفت خام در دستور کار قرار گرفته که به توسعه بازار و فرآورده‌های نفتی کمک کرده و می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار ارمنستان، گرجستان و ترکیه باشد.

همچنین با جبران کسری فرآورده‌ها در یک‌سوم شمالی کشور از خام‌فروشی نیز جلوگیری کند. میرزایی در ادامه با بیان اینکه در حوزه بالادست نفت در سال ۹۳ سه تکنولوژی برتر برای افزایش برداشت نفت از چاه‌های کشور را وارد کردیم، توضیح داد: با ظرفیت به‌وجود آمده و در صورت احداث فاز دو پالایشگاه رهام در منطقه آزاد ارس با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیون دلار و همچنین تولید انواع فرآورده‌های نفتی اعم از گازوئیل، روغن، بنزین و... می‌توان سهم خوبی از نیاز کشورهای ارمنستان، گرجستان و حتی ترکیه را تامین کرد. همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوند راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به‌ویژه همسایگان می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۵ واحد پالایشی در منطقه به لحاظ تامین خوراک در مضیقه هستند، احداث این پروژه ۵۰هزار بشکه‌ای می‌تواند در راستای تامین خوراک آنها اقدام کند.

میرزایی تاکید کرد: طبق برآورد ما اگر مجوز در بحث تامین خوراک نهایی شود، حداکثر تا سه سال آینده فاز ۲ پالایشگاه رهام افتتاح می‌شود. میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت رهام اسپرلوس از حوزه بازرگانی وارد تولید شده است، خاطرنشان کرد: این شرکت با داشتن دفاتر خود در کشورهای ارمنستان، گرجستان، امارات متحده‌عربی، عمان، چین و همچنین زمینه‌سازی برای راه‌اندازی دفاتر جدید در تاجیکستان و ترکیه درصدد است شبکه‌ای برای فعالیت و صادرات کالا داشته باشد که خوشبختانه تاکنون نیز موفق بوده است. وی همچنین به پتانسیل بی‌نظیر منطقه آزاد ارس اشاره و تصریح کرد: احداث پالایشگاه رهام در منطقه آزاد ارس به‌منظور کمک در کاهش خام‌فروشی نفت خام و همچنین افزایش صادرات انواع فرآورده‌های نفتی است. میرزایی در پایان گفت: شرکت رهام اسپرلوس درصدد خرید سه فروند کشتی است که در این‌خصوص تاکنون مذاکراتی نیز صورت گرفته است. در این مراسم اکبر ترکان، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه باید تجارت را به موتور محرک صنعت تبدیل کرد، افزود: مناطق آزاد باید رسیدن به چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ را الگوسازی کنند. عرب‌باغی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به اینکه پالایشگاه رهام یکی از واحدهایی است که باعث افتخار منطقه است، گفت: شرایط حاکم بر منطقه باعث جذب سرمایه‌گذار می‌شود و ما تلاش می‌کنیم با بهبود زیرساخت‌ها شرایط مناسب‌تری را فراهم کنیم.