گروه مسکن- بهشاد بهرامی: پای زمزمه‌های دو هفته اخیر صحن علنی پارلمان محلی پایتخت به کانال‌های خبری تلگرامی باز شد. روز گذشته تعداد زیادی از کانال‌های تلگرامی، خبری با موضوع طرح سومین سوال با هدف استیضاح محمدباقر قالیباف شهردار تهران را منتشر کردند.


اگرچه ابهاماتی در مورد منابع انتشار این خبر با هدف تغییر فضای رایزنی اعضای شورا وجود دارد اما بررسی‌های روز گذشته «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد: علت اصلی سوال در حال تدوین شورای شهر تهران به ماجرای عملکرد مالی شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری بازمی‌گردد. طی سه هفته اخیر شورای شهر تهران در جریان حسابرسی مالی 14 شرکت زیرمجموعه شهرداری مربوط به سال 92، به کارنامه 12 شرکت، مهر «عدم اظهار نظر» زده است. اعلام وضعیت «عدم اظهار نظر» در ادبیات حسابرسی به این معنی است که در صورت‌های مالی شرکت‌های مورد بررسی شفافیت مالی وجود ندارد و مدیران اسناد و مدارک لازم را برای بررسی ارائه نمی کنند. این موضوع برای مدیران ارشد شهرداری تهران و شورا یک سیگنال منفی است. در جریان بررسی‌های صورت گرفته از صورت‌های مالی شرکت‌ها، اهمیت بندهای حسابرسی تعیین‌کننده نظریه نهایی حسابرس است. به این معنی که اگر حتی یک بند گزارش حسابرسی تاثیر بسیار زیادی بر حساب‌های مالی شرکت داشته باشد؛ ممکن است آن شرکت «مردود» شود و از آن بدتر ممکن است حسابرس مهر «عدم اظهار نظر» را بر گزارش بزند.


گفته می‌شود هنوز رای گیری نهایی در مورد نتیجه پرونده حسابرسی‌های شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری مربوط به سال ۹۲، در شورای شهر انجام نشده است و شورا بنا دارد تمامی گزارش‌های حسابرسی را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کند. البته روزهای اخیر در کانال‌های تلگرامی موضوعات مختلفی به‌عنوان علت استیضاح احتمالی شهردار تهران مطرح شده است. به‌عنوان مثال یکی از دلایل عنوان شده برخی ابهامات کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی است که مسوولیت بررسی ردیف‌های بودجه سالانه شهرداری تهران را دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد» طی دو سال گذشته از عمر شورای شهر تهران در دوره چهارم تاکنون دو سوال از شهردار تهران اعلام وصول شد. سوال اول از سوی رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورا به دلیل دعوت نشدن روسای کمیسیون شورا به کمیته تخصیص مطرح شد و سوال دوم بابت موضوع تخلفات ساختمانی هتلی در غرب تهران از سوی ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورا بود که برای هر دوم موضوع شهردار تهران برای پاسخگویی به صحن شورا دعوت شد و در هر دو موضوع اعضای شورا از پاسخ شهردار قانع شدند. پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» پس از انتشار اخبار تلگرامی روز گذشته از برخی چهره‌های شورای شهر تهران، نشان از تایید به جریان افتادن طرح سوال سوم از شهردار دارد.