گروه مسکن، نورا حسینی: «برای کار نکردن ده‌ها دلیل قانع کننده وجود دارد اما به‌دلیل حمایت از مردم ضعیف باید با وجود سختی‌ها کار کرد.» این جمله مورد علاقه این روزهای شهردار تهران است، اودر زمان افتتاح بخش شمالی خط 3 متروی تهران همزمانی که می‌خواست از عدم حمایت‌های مالی دولت در توسعه حمل و نقل عمومی گلایه کند با همین کلمات نارضایتی خود را ابراز کرد.

او بار دیگر موضوع ساخت‌وساز در ارتفاعات تهران را هم رد کرد و از رسانه‌ها خواست ساختمان‌هایی که به‌صورت غیرمجاز در ارتفاعات بالای 1400 متر ساخته شده‌اند را معرفی کنند. محمدباقر قالیباف، روز گذشته در مراسم ورود 200دستگاه اتوبوس دوکابین جدید، راه‌اندازی خطوط شبانه، ورود اتوبوس‌های هیبریدی و بهره‌برداری از سیستم جدید اتوبوس‌های برقی با بیان اینکه سهم دولت از خرید اتوبوس‌ها 82درصد است گفت: در طول 4 تا5 سال گذشته یک ریال یارانه بابت خرید اتوبوس از سوی دولت پرداخت نشده و شهرداری تهران باید تمامی هزینه خرید اتوبوس‌ها را به تنهایی پرداخت کند.


او ادامه داد: همین یک دلیل کافی بود که ما اتوبوس نخریم یا اگر می‌خریم به میزان یک پنجم تعداد فعلی اتوبوس خریداری کنیم. این کار در شرایطی انجام می‌شود که رکود اقتصادی امروز شرایط سختی را در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کرده است؛ چرا که بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها از ساخت و ساز است و هم‌اکنون ساخت و ساز در شهر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در مقایسه با نسبتی که از درآمد دولت به‌دلیل کاهش قیمت نفت کاسته شده است، شهرداری‌ها کاهش درآمد بسیار بیشتری به‌دلیل عدم صدور پروانه داشته‌اند. از دیگر سو سهم دولت در پرداخت یارانه مترو ۵۰ درصد و اتوبوس ۸۲ درصد است که این رقم پرداخت نمی‌شود.


شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما به مردم قول دادیم که نسبت به سهم خودمان در شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا تلاش کنیم، ولو اینکه شهرداری به تنهایی در این مسیر باشد اما باز هم با همه وجود ایستاده‌ایم تا آلودگی هوا و آلودگی صوتی را در تهران کاهش دهیم. در این میان اگر بقیه با ما همراهی کنند طول زمان را کم کرده‌ایم اما اگر همراهی نکنند با زمان بیشتری به مقصد می‌رسیم. قالیباف همچنین به توافقات انجام شده در زمینه تاکسی‌های هیبریدی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون پیکان‌هایی در شهر حرکت می‌کنند که در سال 1200 کیلو آلودگی و ذرات معلق به شهر وارد می‌کنند که این میزان به اندازه وزن خود این خودرو است که در این زمینه به‌منظور ورود تاکسی‌های هیبریدی بخشی از تاکسی ها، بخش خصوصی و شهرداری به میدان آمده‌اند و در آینده حتما بانک‌ها نیز همراهی خواهند کرد.


قالیباف تصریح کرد: هم‌اکنون این امکان و قانون وجود دارد که در صورت کمک به حوزه حمل و نقل عمومی، به هیچ جایی آسیب نمی‌رسد و سهم هیچ‌یک از بخش‌ها را کم نمی‌کند؛ بلکه یک ظرفیت مغفولی است که وجود دارد و در صورت استفاده از آن حمل و نقل روزانه سه میلیون نفری مترو را در نیمه اول سال ۹۶ به ۱۰ میلیون مسافر در روز افزایش خواهیم داد. بدون شک با اضافه شدن این هفت میلیون مسافر جدید به مترو روزانه مصرف بنزین خودرو ها، یارانه پرداختی برای بنزین و در کنار آن آلودگی و ترافیک کاهش پیدا می‌کند.


شهردار تهران تاکید کرد: در پایان این دوره مدیریت شهری در سال 96، هفت خط مترو به اتمام می‌رسد. هم‌اکنون خطوط شش و هفت مترو باقی مانده است که طول این خطوط حدود 60کیلومتر است. علاوه‌بر این تکمیل ادامه خط یک تا فرودگاه امام خمینی و پرند که نزدیک به 30 کیومتر است را انجام می‌دهیم. قالیباف در حاشیه این مراسم بار دیگر به مشکلات پیش رو برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: ما مشکلاتی برای پرداخت هزینه‌های گمرکی اتوبوس‌ها داریم البته دوستان گمرکی تا جایی که قوانین ومقررات به آنها اجازه دهد، با ما همراهی می‌کنند. قالیباف ادامه داد: گمرک بابت ترخیص پول می‌خواهد. این در حالی است که دولت باید 80 درصد پول اتوبوس را پرداخت کند اما ما به جای دولت این رقم را پرداخت می‌کنیم و در کنار آن باید پول ترخیص اتوبوس‌ها را هم پرداخت کنیم.


این مشکل را باید از کسی سوال کرد که براساس قانون باید به تعهداتش عمل کند اما ما همیشه به مردم شهر تهران قول دادیم که برای مشکلاتی که وجود دارد، دغدغه نداشته باشند.

شهردار تهران درپاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» درباره مقایسه هزینه احداث LRT و مترو در شهر تهران گفت: در محاسبات قیمت احداث یک کیلومتر LRT در مقابل مترو بسیار ارزان‌تر است اما این مقایسه غلطی است؛ چرا که باید هزینه تمام‌شده در حمل و نقل عمومی را بر میزان جمعیتی که جا به جا می‌کند تقسیم کنیم و به این مقوله به ازای هر مسافر نگاه کنیم. این‌گونه محاسبه کنیم، شاهد هستیم که مترو اقتصادی‌ترین حمل‌ونقل است اما در نقاطی که امکان توسعه شبکه مترو وجود ندارد، LRT می‌تواند جا به جایی مسافران را انجام دهد.


وی تاکید کرد: در اینجا موضوعات زیباسازی، معماری و شهرسازی نیز مطرح است. از این رو هم‌اکنون با دوستان در شورای شهر روی این موضوع کار می‌کنیم تا لایحه‌ای را ارائه دهیم و بتوانیم از LRT در مرکز شهر و مناطق 11 و 12 استفاده کنیم تا به دنبال آن محدودیت بیشتری برای ورود خودروهای شخصی اعمال کنیم.

قالیباف درباره جذابیت بخش خصوصی برای ورود به حوزه حمل و نقل عمومی نیز تاکید کرد: شهرداری تهران به ازای طول مسافتی که هر مسافر طی می‌کند، هزینه‌ها را طبق نرخ‌های جهانی تامین می‌کند، از این رو هم‌اکنون بخش خصوصی انگیزه پیدا کرده است تا به این عرصه ورود پیدا کند.


قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلف از طرح تفصیلی تهران در زمینه ساخت و ساز در ارتفاعات شمالی شهر نیز گفت: حتی یک ساختمانی که از سال ۹۱ بر خلاف طرح تفصیلی در ارتفاعات ساخته شده باشد وجود ندارد. از زمان تصویب طرح تفصیلی ساخت و ساز در ارتفاعات تهران یعنی در تراز ۱۸۰۰، ۱۶۰۰ و ۱۴۰۰ متر از سطح دریا رعایت می‌شود و در این زمینه خبرنگاران به عنوان افرادی که این موضوع را دنبال می‌کنند می‌توانند اگر یک مورد بالاتر از خط کالبدی و طرح تفصیلی پروانه‌ای صادر شده و حتی ساختمانی خلاف پروانه ساخته شده است که ما آن را تخریب نکرده‌ایم را نشان دهند.