3800 درخواست وام نوسازی پشت در بانک‌ها
گروه مسکن - با گذشت 5 ماه از سال 94، هنوز هیچ کدام از متقاضیان دریافت وام 50 میلیون‌تومانی نوسازی، موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند.

از ابتدای امسال تاکنون، 2 هزار و 701 درخواست وام نوسازی بافت فرسوده از سوی مالکان املاک کلنگی شهر تهران به بانک‌های عامل پرداخت‌کننده وام نوسازی ارسال شده است اما تاکنون ریالی بابت وام 50 میلیونی به این متقاضیان پرداخت نشده است.


رئیس اداره عمران و بهسازی شهری وزارت راه‌وشهرسازی، با اعلام این آمار رسمی از روند پرداخت تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده، به پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر در تهران هزار و ۲۰۰ واحد به بانک مسکن، هزار و ۷۹ واحد به بانک ملی، ۱۳۶ واحد به بانک ملت، ۱۶۹ واحد به بانک سپه،۷۸ واحد به بانک رفاه کارگران و ۴۹ واحد برای دریافت ۲ هزار و ۷۰۱ فقره وام ۵۰ میلیونی نوسازی به بانک تجارت معرفی شده‌اند.


سید ابوالفضل میراسدالله ادامه داد: این در حالی است که علاوه بر این 2 هزار و 701 درخواست مربوط به سال 94، بالغ بر هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی دیگر از متقاضیان تشکیل پرونده سال ۱۳۹۳ باقی مانده‌اند که در صورت ابلاغ اعتبار از سوی بانک‌های عامل استان، روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط (استعلام ملک متقاضی در محدوده بافت فرسوده شهری) ادامه خواهد داشت و تشکیل پرونده متقاضیان جدید نیز انجام خواهد شد.


به این ترتیب، هم‌اکنون ۳۸۶۱ درخواست مربوط به دریافت وام ۵۰ میلیونی از سوی متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده پایتخت طی یک سال و نیم گذشته، به بانک‌های عامل پرداخت وام نوسازی ارسال شده که تاکنون حتی یک مورد از این متقاضیان هم موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، در راستای تحقق ماده ۱۳ و ۱۵ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و ماده ۱۲ قانون ساماندهی- حمایت از تولید و عرضه مسکن و براساس پیشنهاد مشترک معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزارت را‌ه‌وشهرسازی، تسهیلات مسکن به منظور نوسازی و بهسازی مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی و حمایت از مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج های جوان پرداخت می‌شود.


به این ترتیب و به موجب تصویب نامه هیات وزیران (مورخ ۰۸/ ۰۸/ ۹۳) که به استناد اصل صد‌و‌سی‌وهشتم قانون اساسی و در راستای اجرای مواد ۱۷۱ و ۱۷۲ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، تصویب و ابلاغ شد، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلان‌شهرها، ۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت، ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.


این در حالی است که به موجب این تصویب نامه و تصمیم دولت، مقرر شد از سال 92 به مدت 6 سال، سالانه 300 هزار فقره تسهیلات 50، 40 و 30 میلیون تومانی نوسازی در بافت‌های فرسوده، با اولویت زوج‌های جوان، خانه‌اولی‌ها و زنان سرپرست خانوار، انبوه‌سازان، مالکان دانه‌های تجمیعی و تعاونی‌های محلی، به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شود.


میزان سود در نظر گرفته شده برای تسهیلات از سوی بانک‌ها ۲۴ درصد عقود مشارکتی و ۲۱ درصد فروش اقساطی است که با تایید و تصویب هیات دولت ۱۰ تا ۱۲ درصد از این میزان سود از محل یارانه‌ها به بانک‌ها پرداخت خواهد شد و در واقع متقاضیان با نرخ سود ۱۴ درصدی وام نوسازی را به بانک‌ها بازپرداخت می‌کنند.هم‌اکنون با اضافه شدن بانک مسکن به جمع بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات نوسازی، ۲۳ بانک ماموریت دارند این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.این در حالی است که تاکنون نه تنها حتی یک مورد از سهمیه ۳۰۰ هزار فقره‌ای وام نوسازی مربوط به سال ۹۴ ، به متقاضیان این تسهیلات پرداخت نشده بلکه۱۱۵۰مورد از درخواست‌های مربوط به دریافت وام از سال ۹۳ هم باقی مانده است.