عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تشریح جزییات تغییر رویکرد دولت در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به «دنیای اقتصاد» گفت: نگاهی که هم اکنون دولت در بحث نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری دارد صرفا معطوف به موضوع بنا و مسکن نیست بلکه در این رویکرد کل محیط زندگی در محدوده‌ها و محلات هدف، مورد توجه است. مجید روستا توضیح داد: مسکن در برنامه‌های جدید نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از عناصر محیط زندگی ساکنان محلات هدف مورد توجه قرار دارد ضمن اینکه در کنار این مقوله، سایر عناصر محیط زندگی در این محلات و محدوده‌‌ها نیز باید ارتقا پیدا کنند.وی تاکید کرد: با این رویکرد، ارتقای شرایط محیط زندگی و باز زنده‌سازی فضاهای شهری و محلات و محدوده‌های هدف نوسازی، مورد توجه و تمرکز دولت قرار دارد. روستا ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، ۱۵ پروژه پایلوت در قالب چهار برنامه یا رویکرد عمده، هم اکنون در شهرهای مختلف کشور در دست اجرا دارد.

وی خاطرنشان کرد: «احیای محورها و مراکز تاریخی شهرها» اولین برنامه از این رویکرد محسوب می‌شود که در قالب آن، با مشارکت مدیریت شهری در شهرهای مختلف، طرح ارتقای یک محور تاریخی شهری مورد مطالعه، طراحی و اجرا قرار می‌گیرد. این رویکرد با هدف جریان سازی برای نوسازی و ایجاد مشوق بهسازی و نوسازی در این محلات و محورهای با سابقه تاریخی صورت می‌پذیرد و در واقع از طریق باز زنده‌سازی محورهای تاریخی در شهرهای مختلف، انگیزه‌های نوسازی و بهسازی در محدوده‌های هدف تقویت می‌شود.

روستا افزود: نمونه این پروژه‌ها هم اکنون در محلات آب انبار نو ساری، سبزه مشهد گرگان، محتشم کاشان و کوتی بوشهر در حال مطالعه و طراحی است.

«ایجاد فضاهای سرزندگی و توسعه قلمرو عمومی» با هدف ایجاد مراکز اجتماعی و پاتوق‌های فرهنگی همچون ایجاد پارک‌های محلی، کتابخانه‌ها، خانه محلات و...، دومین برنامه‌ای است که در قالب رویکرد جدید از سوی عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: در سومین برنامه، «احیای مراکز محلات قدیمی در شهرها» مورد توجه و تمرکز است. با این توضیح که هر یک از محلات قدیمی و تاریخی حول یک مرکز همچون بازار، مسجد و... شکل گرفته و این مراکز در محوریت این محلات قرار دارند. روستا، همچنین بر «احیای خانه‌های باارزش تاریخی» در بافت‌های فرسوده و محلات هدف به‌عنوان چهارمین برنامه جدید دولت تاکید کرد و گفت: بافت‌های فرسوده میراث‌دار مجموعه‌هایی از ابنیه با ارزش تاریخی هستند که دولت درصدد است از آنها به منظور محرک جریان نوسازی و باززنده‌سازی این محلات استفاده کند و با توجه به نیاز شهرها به مراکز فرهنگی، آنها را به مکان‌هایی همچون خانه هنرمندان و... تبدیل کند.

روستا ادامه داد: این بناها رفت‌وآمد و تحرک را در این محلات جریان‌سازی می‌کند و به این بافت‌ها توجه می‌دهد. ضمن اینکه با حفظ میراث فرهنگی آن‌ها را از حالت یک مکان موزه ای بلا استفاده به مراکز پر رفت و آمد و با رونق تبدیل می‌کند.