گروه مسکن-وزیر راه‌وشهرسازی در حکمی، مسوول معاونت ارشد این وزارتخانه را تغییر داد و حامد مظاهریان را به جای ابوالفضل صومعلو به سمت معاون مسکن‌وساختمان منصوب کرد.
همان‌طور که پیش‌تر از روی حکم وزیر برای مدیرعامل سازمان ملی زمین‌ومسکن مشخص بود که مبدا عمده برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های بخش مسکن قرار است از ستاد وزارت راه‌وشهرسازی به این سازمان منتقل شود، روز گذشته نیز این گمانه از روی حکم معاون جدید امور مسکن و ساختمان وزارتخانه تقویت شد.
عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی، تکالیف معاونت مسکن‌وساختمان در دوره جدید را بر تقویت ساختار حرفه‌ای و مهندسی بخش ساختمان به خصوص در حوزه نظام‌مهندسی، متمرکز کرده است.
وزیر پیش‌تر، کار بازنگری در طرح جامع مسکن را که نقشه‌های مربوط به برنامه‌های جدید ساخت‌وساز و تامین‌مسکن از دل این طرح بیرون خواهد آمد، به سازمان ملی زمین‌ومسکن واگذار کرده بود و اکنون برای معاون جدید مسکن‌وساختمان در این حوزه - مسکن- صرفا مسوولیت جمع‌بندی و تجزیه‌وتحلیل همه برنامه‌ها و اقدامات اجرایی عرصه مسکن در همه سال‌های بعد از انقلاب را تعریف کرده است.
به نظر می‌رسد، بخش مغفول این حوزه در سال‌های گذشته که همان رسیدگی به ساختار حرفه‌ای مهندسان ساختمانی و شرکت‌های دارای صلاحیت ساخت‌وساز محسوب می‌شود، در دوره جدید مورد توجه جدی و دقیق وزارت راه‌وشهرسازی از طریق معاون جدید قرارخواهد گرفت و در مقابل، بخشی از مدیریت‌ بازار زمین و مسکن از ستاد خارج می‌شود.
متن حکم وزیر راه‌وشهرسازی برای انتصاب حامد مظاهریان به سمت معاون مسکن‌وساختمان به شرح زیر است:
به موجب این حکم به سمت معاون امور مسکن و ساختمان منصوب می‌شوید. عرصه ساختمان و توسعه مهندسی نیازمند تحولات بنیادی به شرح زیر است:
۱. مهم‌ترین ماموریت ما در دولت وضع و اجرای مقررات به‌منظور افزایش ایمنی، رفاه، بهبود کیفیت خدمات و حفاظت از حقوق شهروندان است، بنابراین در طراحی و بازنگری تمام سیاست‌های توسعه مسکن و مهندسی و فرآیندهای عملیاتی خدمات مهندسی این اصول باید مورد
توجه باشد.
۲. در عرصه مسکن به‌دلیل جایگاه مهم آن در حیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و تاکید قانون اساسی بر اهمیت آن، در همه سال‌‌های بعد از انقلاب سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی گوناگونی انجام شده که لازم است با جمع‌بندی و تحلیل و ارزیابی تجارب گذشته بر جامعیت و استحکام و کارآیی آنها افزوده شده و منظما بر کیفیت عملکرد آنها نظارت شود.
۳. کمک به تجدید ساختار حرفه مهندسی در رشته‌های شهرسازی، معماری، سازه، تاسیسات ساختمان، طراحی داخلی، مهندسی محیط تاسیسات شهری، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ترافیک و حمل‌و‌نقل، راه‌ و راه‌آهن، فرودگاه، بندرسازی، ژئوتکنیک و مقاومت مصالح و نقشه‌برداری با توجه به تحولات جهانی سه دهه اخیر در صنعت ساختمان، فناوری‌های جدید طراحی و نقش سرمایه‌‌گذاری مدیریت بخش خصوصی در توسعه شهرها
و زیرساخت‌ها.
۴. کمک به انتقال فناوری‌های نوین مهندسی به داخل کشور و توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای ورود به رقابت‌های جهانی.
۵. بازسازی رابطه صلاحیت‌های حرفه‌ای با نظام مقررات نظارتی دولت، و بازنگری در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان.
۶. اتخاذ تدابیر لازم برای آماده‌سازی جمعیت کثیر و دایم‌التزاید فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی به‌منظور کارآموزی و کسب توانمندی‌های حرفه‌ای لازم برای ورود به بازار کار واقعی و جلوگیری از پدیده‌های ناپسند در این بازار.
۷. برگزاری جشنواره و کنفرانس سالانه مهندسی به‌منظور ارزیابی دستاوردهای طراحی، اجرایی و پژوهشی و انتشار نتایج آن برای اطلاع جامعه.
حامد مظاهریان دارای دکترای معماری اسلامی از دانشگاه لندن است و استادیاری و ریاست دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را در سوابق خود دارد.