نتایج نظرسنجی جهانی برای انتخاب عجایب هفتگانه دنیای جدید، که توسط یک سازمان غیرانتفاعی انجام شده، طی مراسمی ‌در شهر لیسبون پایتخت پرتغال اعلام شد.

این مراسم، با حضور و هنرنمایی آوازخوانان و هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان همراه بود.
براساس این نظرسنجی، سه جاذبه تاریخی در آسیا، یک اثر در اروپا و سه مکان تاریخی در آمریکای جنوبی، در فهرست عجایب هفتگانه دنیای جدید قرار گرفته‌اند.
دیوار بزرگ چین، مسجد تاج محل در شهر آگرای هند، بنای تاریخی الانباط در شهر پترای اردن، آمفی تئاتر کولوسیوم در شهر رم ایتالیا، پیکره مسیح رهایی بخش در برزیل، هرم چیچن ایتزا در کشور مکزیک و بقایای شهر تاریخی ماچو پیچو در کشور پرو، در رای‌گیری عمومی‌اینترنتی به عنوان عجایب هفتگانه دنیای جدید انتخاب شده‌اند.


واکنش‌ها
در مکزیک، هزاران تن با برافراشتن پرچم این کشور، اعلام نام هرم چیچن ایتزا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هزاران شهروند اردنی نیز در ساعات پایانی روز شنبه، در پایتخت به خاطر قرار گرفتن نام بنای تاریخی الانباط در این فهرست شادمانی کردند و به آتش بازی و جشن و پایکوبی پرداختند.در اطراف شهر تاریخی ماچو پیچوی پرو نیز، پس از اعلام فهرست عجایب هفتگانه جدید، جمعی از شهروندان این کشور، شادمانی و پایکوبی کردند.
اما با وجود این واکنش‌ها، یونسکو، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد، که فهرستی از میراث فرهنگی جهان تهیه کرده است، می‌گوید که نتایج نظرسنجی انتخاب عجایب هفتگانه جدید، فقط نشان‌دهنده نظر افراد شرکت‌کننده در آن است.
صد میلیون
«بنیاد عجایب هفتگانه جدید» نهاد سویسی برگزارکننده این رای‌گیری، می‌گوید که حدود صدمیلیون نفر از طریق اینترنت، تلفن و ارسال پیام کوتاه نوشتاری (SMS)، در این رای‌گیری شرکت کرده‌اند.
بنیاد عجایب هفتگانه جدید، نام بیست و یک بنای دیدنی و تاریخی در نقاط مختلف جهان را به نظرخواهی گذاشته بود تا از میان آنها، هفت اثر برگزیده شود.
افزون بر میراث‌های تاریخی جهان، بناهای مدرنی چون ساختمان اپرای سیدنی، برج ایفل پاریس و مجسمه آزادی نیویورک نیز در فهرست پیشنهاد شده از سوی بنیاد عجایب هفتگانه جدید قرار داشت.
شرط ورود به فهرست نامزدهای عجایب هفتگانه جدید، ساخته‌شدن آن توسط انسان، تکمیل آن پیش از سال ۲۰۰۰ و «قابل قبول بودن» چگونگی نگهداری آن بوده است.
بنیاد عجایب هفتگانه جدید که رئیس سابق یونسکو نیز در میان اعضای آن است، هدف این نظرسنجی را جلب توجه جهان نسبت به خرابی میراث فرهنگی جهان اعلام کرده بود.
فانوس دریایی اسکندریه (مصر)، هرم بزرگ جیزه (مصر)، تندیس غول پیکر رودس (یونان)، نیایشگاه آرتمیس (ترکیه امروزی)، تندیس زئوس (یونان)، باغ‌های معلق بابل (عراق امروزی) و آرامگاه هالیکارناسوس (ترکیه امروزی)، به عنوان عجایب هفتگانه دنیای باستان شناخته می‌شود.
از این آثار که همه در خاورمیانه امروزی و یونان قرار داشتند، فقط هرم جیزه در مصر باقی مانده است.